A félvezetők és más alkatrészek hiánya kétségtelenül az autógyárakra méri a legnagyobb csapást, az viszont nem csak ezeknek a vegetáló üzemeknek róható fel, hogy lejtmenetben van a hazai ipar
– mondta a VG-nek Gaszt Attila, a GIA Form tulajdonos-ügyvezetője. A szakembert annak kapcsán kérdeztük, hogy a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a szeptemberi 2,3 százalékos csökkenés után októberben 3,4 százalékkal mérséklődött az ipari termelés. Gaszt Attila szerint a hazai termelő-gyártó iparvállalatok nagy része nem tanulta meg a leckét, ez különösen igaz az autóipari beszállítókra, így a Covid-krízis közvetett hatásaként – a 2008–2009-es gazdasági válsághoz hasonlóan – sokan újra elveszítették a megrendeléseik tetemes részét. Úgy véli, számos előnnyel jár, ha valaki specializálódik, hiszen a nagy sorozatszámú gyártás könnyebben automatizálható, de könnyen térdre rogyhat az a cég, amely csak egy-egy iparágra vagy két-három partnerre koncentrál.
Kiemelte, hogy éppen a váratlan események akár végzetes hatását küszöbölheti ki az, aki az ügyfélportfólió és a rendelésállomány terén is kerüli a kitettséget, amennyire csak lehet, diverzifikál, s ennek a célnak az értékesítési stratégiát és a marketingtevékenységet is érdemes alárendelni. Saját példájukat felhozva a GIA Form ügyvezetője elmondta: egyrészt öt szektornak szállítanak – autóipar, orvostechnika, elektronika, erőműtechnika és minden más gyártás –, másrészt náluk egyetlen ügyfélnek sem lehet 20 százalék feletti portfólióaránya. Az 5-10 százalékos hányadot tartják igazán egészségesnek, ami már jókora, de még kezelhető volumen: érdemes mellé erőforrást állítani, a folyamatokat egyéni igények szerint alakítani.
Ha ne adj’ isten egy ilyen partner kiesik, akkor azt megérzi a cég, de nem roppan bele. Legfeljebb az adott évben gyengébb lesz az árbevétel-arányos eredménye, ám hamar jön helyette más, aki betömi a lyukat
– mutatott rá. Ezzel együtt számos ügyfél mindössze az árbevétel 1-2 százalékát generálja.
A tudatos tervezés melletti legfőbb érv Gaszt Attila szerint az, hogy egyszerre ennyi kihívással talán még soha nem kellett megbirkózniuk a reálgazdasági szereplőknek, gondoljunk csak az akadozó ellátási láncokra, az egekbe szökő energia- és nyersanyagárakra, a magas inflációról nem is beszélve. Mindezek nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy az exportpozíciók számottevően romlottak, és negatív a külkereskedelmi mérleg.
Az viszont a váratlan nehézségek után kitörési ponttal is kecsegtet, hogy teljesen elszálltak a szállítási költségek. Gaszt Attila szerint, míg korábban a 4-6 ezer dolláros konténerárak voltak megszokottak, addig hamar a 10-12 ezer dolláros szint lett az alap, az utóbbi időben viszont már egészen extrém, 54 ezer dolláros árral is találkoztak, amit képtelenség kigazdálkodni. Éppen ezért számos nagy cég visszahozza Európába a termelését a Távol-Keletről, akár korábban felszámolt gyártóközpontja újranyitásával, akár új partnerségek kiépítésével. Ilyen motivációval a GIA Formtól is kértek már többen árajánlatot szerszámgyártásra, fröccsöntésre.
Az 1988-ban alapított GIA Form egy többgenerációs érdi családi vállalkozás. A megrendelések 60 százaléka műanyagfröccsöntés, míg a szerszámgyártás súlya 30, a CNC-forgácsolásé pedig 10 százalékos. Tavaly a 67 fős cég 1,69 milliárdos forgalma 112 millió forintos nyereséggel párosult. A további növekedés érdekében Gaszt Attila a meglévő kapacitások százszázalékos kihasználásán túl erős alvállalkozói kör kiépítésére szánta el magát. A cégvezető kiemelte:
Németországban sok helyen a 100 ezer eurós egy főre eső éves árbevétel elérése az irányadó, náluk egyelőre 75-80 ezer euró körül mozog ez a mutató.
Ebben ugyanúgy van benne a segédmunkás, a sofőr, a gépbeállító, a mérnök és az ügyvezető, középtávú céljuk, hogy náluk is meglegyen a 100 ezer eurós forgalom fejenként. Ehhez a mostani árfolyam mellett a jelenlegi létszámmal számolva 2,5 milliárd forint feletti árbevétel kellene.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.