A nagy amerikai utas- és teherszállító vállalatok vezérigazgatói szerint katasztrofális helyzet következhet be a légi közlekedésben, ha az Egyesült Államokban bevezetik az új 5G-s szolgáltatást – írja a Reuters.
A társaságok szerint a két legnagyobb amerikai telekommunikációs cég, a Verizon és az AT&T által bevezetni kívánt
új C-sáv 5G-szolgáltatás jelentős számú repülőgépet tehet használhatatlanná, és ezzel káoszt okozhat a személy- és áruszállításban.
Az American Airlines, a Delta Air Lines és a United Airlines vezérigazgatói közös levélben hívták fel a Szövetségi Légi Közlekedési Hivatal (FAA) figyelmét, hogy az 5G-s hálózatok cellatornyai interferenciát okozhatnak a repülőgépek érzékeny műszereiben, például a magasságmérőkben, ezáltal a pilótákat akadályozhatja a rossz látási viszonyok között végzett műveletekben.
Korábban elutasította az AT&T és a Verizon az amerikai légügyi hatóságok kérését, hogy új 5G-s vezeték nélküli szolgáltatásuk január 5-re tervezett bevezetését repülésbiztonsági okokból halasszák el.
A levél szerint
egy átlagos napon az új hálózatok okozta akadályok miatt körülbelül több mint 1100 járat és 100 ezer utas lenne kitéve járattörléseknek vagy a késleltetett felszállásoknak.
Az AT&T és a Verizon tavaly egy árverésen összesen 80 milliárd dollárért megnyerte szinte az egész C-sáv-spektrumot. Január 3-án pedig a két cég vállalta, hogy összesen 50 repülőtér körül pufferzónákat alakítanak ki az interferencia kockázatának csökkentése érdekében, és egyéb lépéseket is tesznek az elkövetkező fél évben a veszély kiszűrésére. Abban is megállapodtak, hogy két héttel elhalasztják a hálózatok élesítését, ideiglenesen elkerülve a repülésbiztonsági patthelyzetet, miközben korábban egy hónappal már elhalasztották a szolgáltatás bevezetését. A két telekommunikációs cég reagálva a légitársaságok felvetésére közölte, hogy
az új C-sáv 5G-szolgáltatást eddig mintegy 40 országban sikeresen telepítették, anélkül, hogy a légi közlekedésben bármilyen zavart okozott volna.
Korábban a VG beszámolt arról is, hogy a vezérigazgatók egy új javaslatot dolgoztak ki az 5G-s adások teljesítményének korlátozására a repülőterek közelében, és arra kérik a Biden-adminisztrációt, működjön együtt a Szövetségi Kommunikációs Bizottsággal egy erre vonatkozó terv elfogadásában.
A United Airlines külön figyelmeztetett, hogy
a probléma évente több mint 15 ezer járatát, 1,25 millió utasát és többtonnányi rakományát is érintheti.
A társaság közölte, jelentős korlátozásokkal kell szembenéznie olyan repülőgépek esetében, amelyek Houstonba, Newarkba, Los Angelesbe, San Franciscóba és Chicagóba repülnek. A légicégek ezért arra kérik a Verizont és az az AT&T-t, hogy az ország legfontosabb és legforgalmasabb repülőtereinek 3,2 kilométeres körzetében ne kínáljanak 5G-szolgáltatást. Emellett arra kérik a döntéshozókat, ne telepítsenek adótornyot túl közel a futópályákhoz addig, amíg az FAA ki nem adja az iránymutatását, hogy miként lehet kivédeni a szolgáltatás okozta problémát.
A levél az FAA vezérigazgatóján kívül eljutott a Fehér Ház Nemzeti Gazdasági Tanácsának igazgatójához, a közlekedési miniszterhez, és a Szövetségi Kommunikációs Bizottság elnökéhez is. Az Airlines for America nevű csoport, amely a nagy légitársaságokat fogja össze, nem kívánt nyilatkozni a Reutersnak, az FAA azonban kijelentette: továbbra is gondoskodnak arról, hogy az utazóközönség biztonságban legyen, amint a szolgáltatók bevezetik az új szolgáltatást az Egyesült államokban.
A légügyi hivatal december elején új szabályt vezetett be, melynek értelmében megtiltják a pilóták számára az automatikus leszállást és más repülési rendszerek használatát alacsony magasságban, ahol az 5G-s vezeték nélküli jelek megzavarhatják a repülőgép földtől való távolságát mérő fedélzeti műszereket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.