BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Támadják a Teslát amiatt, hogy bemutatótermet nyitott egy konfliktusos helyen

A kínai Hszincsiang régióban nyitott bemutatószalont a Tesla. A terület számos konfliktus forrása Peking és a nyugati kormányok között az ujgurok és más muszlim kisebbség helyzete miatt.

Óriási vihart kavart a Tesla legújabb lépése. Az amerikai elektromosautó-gyártó a kínai Hszincsiang tartományban nyitotta meg új szalonját – számolt be a Reuters. Ez az a nyugat-kínai régió, amely folyamatosan jogvitát generál Peking és a nyugati kormányok között. A konfliktusforrás, hogy az ENSZ szakértői és jogvédő csoportjai szerint a térségben több mint egymillió ujgur, valamint más muszlim kisebbséghez tartozó embert tartanak fogva táborokban, ahol kényszermunkát végeztetnek velük.

Kína visszautasítja a vádakat, Peking állítása szerint a táborokban szakképzés folyik.

Fotó: NICOLAS ASFOURI / AFP

A Tesla múlt pénteken jelentette be, hogy bemutatószalont nyit Hszincsiang régió fővárosában, Ürümcsiben.

Kedden az amerikai muzulmánok legnagyobb érdekvédelmi szervezete, az Amerikai–Iszlám Kapcsolatok Tanácsa bírálta a Tesla lépését, mondván, hogy ezzel támogatják a népirtást.

Elon Musknak be kell zárnia a Tesla hszincsiangi szalonját

– írta hivatalos Twitter-oldalán a tanács, felszólítva az elektromosautó-gyártó alapítóját.

Az Egyesült Államok népirtásnak minősítette azt, ahogy Kína az ujgurokkal és más muszlim kisebbséggel bánik Hszincsiangban.

Marco Rubio amerikai republikánus szenátor a Twitteren azt írta a Tesla lépésével kapcsolatban, hogy

nemzet nélküli vállalatok segítenek a Kínai Kommunista Pártnak elfedni a népirtást és a rabszolgamunkát a régióban.

A Tesla – amely gyárat üzemeltet Sanghajban – nem reagált a kritikákra.

A hszingcsiangi régió miatt kialakult konfliktus nem új keletű. Innen származik a világ ruhaiparában felhasznált összes alapanyag csaknem 20 százaléka. Emiatt Kína és a nyugati divatcégek között már 2020 óta tart a diplomáciai háború. A vállalatok ugyanis kijelentették, hogy nem hajlandók Kínától olyan alapanyagot vásárolni, amelyet Hszincsiangban kényszermunkával állítanak elő.

Ennek hatására a svéd ruhaipari óriás, a H&M tavaly 23 százalékos visszaesésről számolt be a kínai piacon a 2021. március–május közötti negyedévre vonatkozóan. Ennek okai közé tartozik, hogy Peking bojkottot hirdetett a ruhamárka ellen, mondván, hogy lánygyermekeknek készült pamutruhái olyan festékanyagokat tartalmaznak, amelyek bőrön vagy szájon át a szervezetbe kerülve veszélyeztetik az egészséget. Ezért letiltották a H&M – és más nyugati márkák – online webshopját.

A gyermekeket húzta elő Kína a nyugati divatmárkák elleni háborúban

Újabb állomásához érkezett a Kína és a nyugati divatmárkák közötti háború. Peking azzal vádolja a Nike-t a H&M-t vagy éppen a Zarát, hogy gyermekekre káros cikkeket értékesítenek.

Decemberben az Intel amerikai csipgyártó kényszerült a kínai vásárlók bocsánatát kérni, amiért azt mondta beszállítóinak, hogy ne szerezzenek be termékeket és ne vegyenek igénybe munkaerőt Hszincsiangból.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.