Óriási vihart kavart a Tesla legújabb lépése. Az amerikai elektromosautó-gyártó a kínai Hszincsiang tartományban nyitotta meg új szalonját – számolt be a Reuters. Ez az a nyugat-kínai régió, amely folyamatosan jogvitát generál Peking és a nyugati kormányok között. A konfliktusforrás, hogy az ENSZ szakértői és jogvédő csoportjai szerint a térségben több mint egymillió ujgur, valamint más muszlim kisebbséghez tartozó embert tartanak fogva táborokban, ahol kényszermunkát végeztetnek velük.
Kína visszautasítja a vádakat, Peking állítása szerint a táborokban szakképzés folyik.
A Tesla múlt pénteken jelentette be, hogy bemutatószalont nyit Hszincsiang régió fővárosában, Ürümcsiben.
Kedden az amerikai muzulmánok legnagyobb érdekvédelmi szervezete, az Amerikai–Iszlám Kapcsolatok Tanácsa bírálta a Tesla lépését, mondván, hogy ezzel támogatják a népirtást.
Elon Musknak be kell zárnia a Tesla hszincsiangi szalonját
– írta hivatalos Twitter-oldalán a tanács, felszólítva az elektromosautó-gyártó alapítóját.
Az Egyesült Államok népirtásnak minősítette azt, ahogy Kína az ujgurokkal és más muszlim kisebbséggel bánik Hszincsiangban.
Marco Rubio amerikai republikánus szenátor a Twitteren azt írta a Tesla lépésével kapcsolatban, hogy
nemzet nélküli vállalatok segítenek a Kínai Kommunista Pártnak elfedni a népirtást és a rabszolgamunkát a régióban.
A Tesla – amely gyárat üzemeltet Sanghajban – nem reagált a kritikákra.
A hszingcsiangi régió miatt kialakult konfliktus nem új keletű. Innen származik a világ ruhaiparában felhasznált összes alapanyag csaknem 20 százaléka. Emiatt Kína és a nyugati divatcégek között már 2020 óta tart a diplomáciai háború. A vállalatok ugyanis kijelentették, hogy nem hajlandók Kínától olyan alapanyagot vásárolni, amelyet Hszincsiangban kényszermunkával állítanak elő.
Ennek hatására a svéd ruhaipari óriás, a H&M tavaly 23 százalékos visszaesésről számolt be a kínai piacon a 2021. március–május közötti negyedévre vonatkozóan. Ennek okai közé tartozik, hogy Peking bojkottot hirdetett a ruhamárka ellen, mondván, hogy lánygyermekeknek készült pamutruhái olyan festékanyagokat tartalmaznak, amelyek bőrön vagy szájon át a szervezetbe kerülve veszélyeztetik az egészséget. Ezért letiltották a H&M – és más nyugati márkák – online webshopját.
A gyermekeket húzta elő Kína a nyugati divatmárkák elleni háborúbanÚjabb állomásához érkezett a Kína és a nyugati divatmárkák közötti háború. Peking azzal vádolja a Nike-t a H&M-t vagy éppen a Zarát, hogy gyermekekre káros cikkeket értékesítenek. |
Decemberben az Intel amerikai csipgyártó kényszerült a kínai vásárlók bocsánatát kérni, amiért azt mondta beszállítóinak, hogy ne szerezzenek be termékeket és ne vegyenek igénybe munkaerőt Hszincsiangból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.