BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Látványműhely és bor is jár a sajt mellé

A 200 millió forintos beruházás keretében 2021 szeptemberében megnyíló etyeki Hegedűs Sajtműhelynél úgy látják, egyre szélesedik Magyarországon az a réteg, amely hiteles élményt vár el az élelmiszer-vásárlás alkalmával.

„Az infláció a többi gazdasági szereplőhöz hasonlóan minket is érint: költségeink sorában az első helyen a nyers tej áll, aminek az ára januárban 11 százalékkal emelkedett, és nem lepődnénk meg, ha még tovább nőne” – tudtuk meg Hegedűs Dóra üzletvezetőtől, aki édesapjával, Hegedűs Imre sajtmesterrel irányítja a Hegedűs Sajtműhelyt.

Sajtkészítéssel 2008 óta foglalkoznak, az etyeki látványműhelyt egy 200 millió forintos beruházással 2021 szeptemberében nyitották meg. Az üzletvezető kiemelte, tevékenységük azért újszerű, mert Magyarországon az elmúlt évtizedekben a tejiparban dolgozók nem tették lehetővé, hogy a fogyasztók betekinthessenek a gyártás minden folyamatába, az etyeki műhelyt viszont szerinte sokan azért is látogatják, mert szeretnék jobban megismerni a sajtkészítést.

A cég fő terméke az a komplett program, amely sajt- és borkóstolásból, a sajtkészítés bemutatásából és a kilenc méter mélyen kialakított érlelő látogatásából áll. Az itt készülő sajtok 70-80 százalékát ekkor fogyasztják el, de természetesen elvitelre is kínálunk a termékeinkből, hiszen sokan bevásárolnak távozás előtt

– mondta Hegedűs Dóra. Hozzátette, szorosan együttműködnek több etyeki borászattal, kínálják egymás termékeit és programjait, és ez jól beilleszthető a helyi gasztroturizmusba. A vásárlói kör kialakítására van lehetőség, hiszen a világjárvány és a szomszédban dúló háború miatt ebben az időszakban sokan szívesebben utaznak és költenek idehaza, mint külföldön.

A műhely kapacitása napi 400 liter tej feldolgozását teszi lehetővé, ami 40-50 kilogrammnyi sajtot jelent, az éves tervben összességében 8000 kilogramm szerepel.

Az üzletvezető rámutatott, a megnyitás óta azt tapasztalják, hogy egyre szélesedik Magyarországon az a réteg, amely hiteles élményt vár el az élelmiszer-vásárlás alkalmával. A vállalkozásnak pillanatnyilag nincsenek ellátási problémái, tevékenységükhöz csupán néhány alapanyagra és kiegészítőre van szükség, továbbá kettejük munkaerejére. Az ukrajnai háború szintén nem érinti a műhely mindennapi működését.

A hazai sajtfogyasztás egyébként messze elmarad a nyugati országokétól és az Európai Unió átlagától, a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint

a gyermekes háztartásokban évente 5,2 kilogramm sajtot, túrót és tejport fogyasztanak fejenként, míg az uniós átlag 18,42 kilogramm.

A Forbes magazin mutatói szerint a világjárvány kitörése óta Franciaországban rekordmennyiségű sajtot fogyasztanak, ám az összeurópai csúcsot nem a franciák tartják, hanem az olaszok: 21 százalékkal több mozzarellát vásároltak az országban, mint a koronavírus megjelenése előtt. Szakértők szerint ennek okai leginkább a járvány miatt bevezetett korlátozó intézkedések, sokkal többen kényszerültek otthon főzni, a sajt pedig főfogásnak és kiegészítőnek is könnyen elkészíthető.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.