„Az infláció a többi gazdasági szereplőhöz hasonlóan minket is érint: költségeink sorában az első helyen a nyers tej áll, aminek az ára januárban 11 százalékkal emelkedett, és nem lepődnénk meg, ha még tovább nőne” – tudtuk meg Hegedűs Dóra üzletvezetőtől, aki édesapjával, Hegedűs Imre sajtmesterrel irányítja a Hegedűs Sajtműhelyt.
Sajtkészítéssel 2008 óta foglalkoznak, az etyeki látványműhelyt egy 200 millió forintos beruházással 2021 szeptemberében nyitották meg. Az üzletvezető kiemelte, tevékenységük azért újszerű, mert Magyarországon az elmúlt évtizedekben a tejiparban dolgozók nem tették lehetővé, hogy a fogyasztók betekinthessenek a gyártás minden folyamatába, az etyeki műhelyt viszont szerinte sokan azért is látogatják, mert szeretnék jobban megismerni a sajtkészítést.
A cég fő terméke az a komplett program, amely sajt- és borkóstolásból, a sajtkészítés bemutatásából és a kilenc méter mélyen kialakított érlelő látogatásából áll. Az itt készülő sajtok 70-80 százalékát ekkor fogyasztják el, de természetesen elvitelre is kínálunk a termékeinkből, hiszen sokan bevásárolnak távozás előtt
– mondta Hegedűs Dóra. Hozzátette, szorosan együttműködnek több etyeki borászattal, kínálják egymás termékeit és programjait, és ez jól beilleszthető a helyi gasztroturizmusba. A vásárlói kör kialakítására van lehetőség, hiszen a világjárvány és a szomszédban dúló háború miatt ebben az időszakban sokan szívesebben utaznak és költenek idehaza, mint külföldön.
A műhely kapacitása napi 400 liter tej feldolgozását teszi lehetővé, ami 40-50 kilogrammnyi sajtot jelent, az éves tervben összességében 8000 kilogramm szerepel.
Az üzletvezető rámutatott, a megnyitás óta azt tapasztalják, hogy egyre szélesedik Magyarországon az a réteg, amely hiteles élményt vár el az élelmiszer-vásárlás alkalmával. A vállalkozásnak pillanatnyilag nincsenek ellátási problémái, tevékenységükhöz csupán néhány alapanyagra és kiegészítőre van szükség, továbbá kettejük munkaerejére. Az ukrajnai háború szintén nem érinti a műhely mindennapi működését.
A hazai sajtfogyasztás egyébként messze elmarad a nyugati országokétól és az Európai Unió átlagától, a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint
a gyermekes háztartásokban évente 5,2 kilogramm sajtot, túrót és tejport fogyasztanak fejenként, míg az uniós átlag 18,42 kilogramm.
A Forbes magazin mutatói szerint a világjárvány kitörése óta Franciaországban rekordmennyiségű sajtot fogyasztanak, ám az összeurópai csúcsot nem a franciák tartják, hanem az olaszok: 21 százalékkal több mozzarellát vásároltak az országban, mint a koronavírus megjelenése előtt. Szakértők szerint ennek okai leginkább a járvány miatt bevezetett korlátozó intézkedések, sokkal többen kényszerültek otthon főzni, a sajt pedig főfogásnak és kiegészítőnek is könnyen elkészíthető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.