A német gazdaság színe-java, 36 nagyvállalat - a Continental és a Bosch autóipari beszállítóktól a BASF-ig és a Siemensig - állapodott meg, hogy összehangolják munkaerő-gazdálkodásukat – jelentették be pénteken. A cél az, hogy a cégek elbocsátás helyett lehetőség szerint inkább közvetlenül egymáshoz irányítsák át munkavállalóikat, akiket majd a képzés során is arra készítenek fel, hogy zökkenőmentesen tudjanak váltani a munkahelyek között.
A cégek az összefogás bejelentésekor utaltak a német szociális piacgazdasági modellre is, amely nagyobb befolyást biztosít a szakszervezeteknek, mint a profitmaximalizálásra összpontosító szabadpiaci kapitalizmus.
A kezdeményezés költségeit az érintett vállalatok eseti alapon osztják meg. Ha tehát egy gyár bezár, a programban résztvevő társaságok egyeztetnek, hogy a különböző képzettségű alkalmazottak, hol tudnának elhelyezkedni. A Continental és a Deutsche Bahn vasútvállalat már meg is állapodott, hogy az autóalkatrész-gyártó cég munkaerő-feleslegét átképzik a vasúti csoportnál betöltendő munkakörökre, a költségeket pedig megosztják.
Ismerjük a munkanélküliség társadalmi költségeit, és szeretnénk minimalizálni
– mondta a Reutersnek Ariane Reinhart, a Continental emberi erőforrásokért felelős igazgatósági tagja, aki egyben a kezdeményezés szóvivője is. Hozzátette, hogy az új program szerinte a maga nemében úttörő jellegű, és már csak azért is szükség van rá, mert például 2020-ban a német gazdaságnak 63 milliárd eurójába került a munkanélküliség.
Bár amúgy a német munkanélküliség jelenleg viszonylag alacsony - márciusban 5 százalékon állt –, egyre sűrűsödnek a figyelmeztetések, melyek szerint nagyarányú leépítésekre kerülhet sor, ha a vállalatok nem alkalmazkodnak a klímapolitikai változásokhoz, illetve nem veszik fel a versenyt a külföldi konkurenciával olyan területeken, mint például a szoftverfejlesztés.
Az Ifo Intézet egyik tanulmánya is figyelmeztetett, hogy 2025-ig a belső égésű motorok gyártásához kapcsolódó 100 000 munkahely szűnhet meg, ha az autógyártók nem térnek át elég gyorsan az elektromos járművekre és nem képzik át a munkavállalókat.
Közben az országban a 2009-es 320 000-ről idén márciusra 850 000-re nőtt a betöltetlen álláshelyek száma is, és a munkaerőt kereső ágazatok közé tartozik a gépipar, a fémfeldolgozás, valamint a logisztika is.
Miközben a program valóban segítheti a német munkaerő-gazdálkodást, a tehetségek külföldről való bevonzása is elengedhetetlen - hangsúlyozta Thomas Ogilvie, a Deutsche Post HR-ért felelős igazgatósági tagja. Az új berlini kormány megígérte, hogy a kettős állampolgárság lehetővé tételével is megkönnyíti a külföldről érkező munkavállalók helyzetét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.