BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb hiányállapotok uralkodnak a gyártásban

A több mint egy hónapja tartó ukrán háború csak rátett egy lapáttal a hazai és az uniós gyártókat amúgy is sújtó beszerzési gondokra, az áremelkedésre és a félvezetőhiányra.

A pandémia és az eredetileg vártnál sokkal súlyosabb, hosszabb ideig tartó csiphiány csak a nyitánya volt azoknak a nehézségeknek, amelyek hetek óta sújtják az európai gyártókat. 

Az orosz–ukrán háború ugyanis még egyet „csavart” az eddig is nagy kihívásokkal küzdő járműipari és elektronikai előállítók helyzetén. Ezek a szektorok azért is fontosak, mert az elektronikai és a gépgyártás, valamint a kapcsolódó ágazatok adták ez év januárjában az ipari termelés 27,4 százalékát, míg a jármű-előállítás további 21,9-et tett ki, azaz a két nagy terület a hazai ipari termelés közel feléért felel.

Ugyanakkor a világpiaci ellátási láncok folyamatos, lassan megszokottnak mondható bizonytalanságai, valamint az amúgy is tendenciózusan emelkedő alapanyagárak mellé a fegyveres konfliktussal együtt megérkezett egy újabb energiaár-robbanás, karöltve a forint gyengülésével. Az ipari gyártást pedig azért is érinti mindez az átlagnál jobban, mert míg a kereskedelem vagy az építőipar jellemzően könnyen hárítja a vevőkre, a végfelhasználókra a megnövekedett költségek egy részét, addig a klasszikus ipari termelésben sokkal nagyobb az árnyomás.

Sőt, e termelési módok esetében szó sincs olyan profitmarzsokról, mint mondjuk a jelentős hozzáadott értékű k+f tevékenységeknél vagy épp a szoftverfejlesztésben. A nagy beszállítói láncok részeként működő ipari termelők vagy épp az elektronikai gyártók jellemzően 6-8 százalék körüli nyereségráta mellett munkálkodnak, ezért a költségek nagymértékű változása igen hamar „felzabálja” az üzemi nyereségeket.

Ám ha a növekvő kiadásokat részben sikerül is továbbhárítaniuk az ipari termelőknek, még mindig ott vannak a múlt év tavasza óta akadozó ellátási láncok. Ezek kiszámíthatatlanná és ezzel drágábbá is teszik az előállítást. 

A fix költségeket például akkor is kell fizetni, ha a gyártás valamilyen alkatrész, rész-egység hiánya miatt időlegesen leáll – ezt fejelte meg a háború. 

Egy név nélkül nyilatkozó, nálunk is nagy üzemet működtető amerikai autóipari beszállító Ukrajnában öt helyszínen üzemeltet kábelkorbács-kötegeléssel és -előállítással foglalkozó gyárat. Pár napja kiderült: e cégek el sem képesek érni az északkeleti szomszédunkban lévő üzemeiket, azt sem tudják, hogy működőképesek-e. A kábelköteg az autógyártásban nélkülözhetetlen – akár tíz kilométernyi kábel is lehet egy gépkocsiban.

A kábelköteghiány teljes egészében érinti a beszállítói láncot – ha ez fellép, a jármű-összeszerelő üzemek nem képesek működni. Amennyiben pedig kevesebb autó készül, arányosan kevesebb megrendelést kapnak a beszállítói láncolat egyéb szereplői, így a probléma tovagyűrűzik.

Az uniós gyártókhoz már két hete sem érkezett elegendő alkatrész. Így például a Volkswagen és a BMW kábelkötegekre vár. Ugyanis a termelés több nagy beszállítónál akadozik, többek között a német Leoninál és a francia Nexansnál. Mi több, a VW tulajdonában lévő Porsche már fel is függesztette a gyártást lipcsei üzemében. Ez pedig Magyarországot is érinti: a Porsche modellek itteni beszállítóinak vissza kellett fogniuk az alkatrész-előállítást.

A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.