Együttműködési megállapodást kötött egymással az Embraer és az Aeroplex Közép-Európai Kft. Ennek értelmében a brazíliai székhelyű globális repülőgépipari vállalat hivatalos szervizközpontjává minősíti a Nemzeti Védelmi Ipari Innovációs Zrt. tulajdonában álló, főtevékenysége szerint repülőgépjavítást végző társaságot. A lépésnek azért van jelentősége, mert ezzel az Aeroplex megkapta a jogosítványt ahhoz, hogy a cég végezze a karbantartását a magyar kormány által megrendelt két KC–390 Millennium típusú repülőgépnek, amelyeket az Embraer gyárt.
Az Aerospecial spanyol nyelvű kiadása szerint a szándéknyilatkozat célja kifejezetten az, hogy az Aeroplex szervizelje a gépeket. A lap idézi Leonardo Lopes Ferruccit, az Embraer védelmi és biztonsági osztályának vezetőjét, aki szerint a megállapodás lehetővé teszi a brazil vállalat számára, hogy kiterjessze együttműködését Magyarországgal a repüléstechnika területén. Demény Árpád, az Aeroplex vezetője kiemelte, hogy az Embraer több mint ötvenéves tapasztalattal rendelkezik, az Aeroplex pedig megfelelő tudással, valamint sokrétű portfólióval, és ezekkel együttesen támogatják majd a Magyar Honvédség számára nélkülözhetetlen projektet, a KC–390 Millenniumok kiszolgálását. Az Embraer hazai jelenléte egyébként nem új keletű: a társaság 2021 augusztusában nyitott irodát Budapesten azzal a kifejezett szándékkal, hogy helyi iparági együttműködésekkel új kapcsolatokat építsen ki.
A magyar kormány még 2020 novemberében kötött szerződést a két KC–390 Millennium katonai szállító repülőgép megvásárlására. A beszerzés része a honvédelmi és haderő-fejlesztési programnak. A pontos ár nem ismert, mindenesetre iparági becslések szerint az egységár 85 millió dollárra tehető. A VG tavaly novemberben számolt be arról, hogy az Embraer megkezdte az első magyar KC–390 Millennium szerkezeti összeszerelését a Gaviao Peixotó-i üzemében, ahol a törzs és a szárnyak fő alkatrészeinek szerkezeti paneljei és keretei készültek el első körben. Az első repülőgép átadása 2024-ben várható.
A Magyarországnak szánt gépek légi utántöltési (AAR) konfigurációval is rendelkeznek majd – ez a Gripen vadászgépek szempontjából lényeges elem –, illetve az első olyan KC–390-esek lesznek a világon, amelyek a humanitárius küldetések végrehajtásához elengedhetetlen intenzívosztály-konfigurációval is fel lesznek szerelve. Katonai és polgári küldetések teljesítésére egyaránt alkalmasak, valamint teljes mértékben NATO-kompatibilisek.
Az Embraer az 1969-es alapítása óta több mint 8000 repülőgépet szállított le. A KC–390 egy közepes méretű, sugárhajtású, multifunkciós rámpás szállító repülőgép. A brazil tervezésű, amerikai és európai cégek közreműködésével készült típusnak kiemelkedők a rendelkezésre állási és alacsonyak az életciklus-költség mutatói. Hatótávolsága teljes terheléssel 2100, üresen pedig 6130 kilométer, ami a raktérben elhelyezett póttartályokkal 8500 kilométerre növelhető. Az AIRportal.hu korábban arról írt, hogy ezekre a repülőgépekre azért van szüksége a Magyar Honvédségnek, mert az Antonov An–26-os katonai teherszállítók végleg kiöregedtek: az utolsó példányt 2020 júniusában vonták ki a szolgálatból. A most beszerzett típus 2015-ben repült először, 2019-ben állt hadrendbe elsőként a brazil légierőnél, azóta a portugál kormányzat rendelt még belőle.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.