Amikor még Magyarországon egyetlen „vásárolj most, fizess később” (BNPL) szolgáltató sem volt jelen, a Klarna a legtöbbre értékelt európai startupként már akkor is bekerült a hazai hírekbe is. Sebastian Siemiatkowski, a cég vezérigazgatója az október 17-i magyarországi indulás előtt fontosnak tartotta kiemelni, hogy a Klarna sokkal több mint a BNPL. Mint fogalmazott,
a Klarna egy mesterséges intelligencia vezérelte fizetési hálózat és bevásárlási asszisztens,
amely világszerte szolgáltatások sorát kínálja ügyfeleinek, köztük a kamatmentes Fizetés 3 részletben szolgáltatást és előfizetési szolgáltatásokat, folyó- és megtakarítási számlákat.
A magyarországi indulás alig pár hónappal követi a cég romániai piacra való, júniusi belépését, de régiónkban jelen vannak Csehországban és több mint két éve már Lengyelországban is, illetve további terjeszkedésre is készülnek a térségben.
A cég számára Magyarország a 24. piac, ahol megjelenik, és világszerte már 150 ezer felhasználót gyűjtött össze, miközben 500 ezer kiskereskedelmi partnerrel is rendelkezik. A magyar piacra lépéskor elérhető márkák az Orsay, a Footshop, a Zoot és a Puma.
Bár a cég elsőként a BNPL-ről lett ismert, de mára már a segítségével lebonyolított tranzakciók harmada a Pay Now azonnali fizetési szolgáltatás. Magyarországon ez a Fizetés 3 részletben szolgáltatással indul, ahol a vásárlásokat lehet három részletre bontani, kamatmentesen.
Mindezzel kapcsolatban Siemiatkowski elmondta, hogy a hazánkat jellemző magas kamatszint nem jár jelentős hatással a Klarna termékeire, ugyanis míg más fogyasztói hitelek és a hitelkártyák esetében a felvett hitelösszegek magasak és hosszabb távra vonatkoznak, így a kamatszint emelkedését a bankok veszteségként kénytelenek elkönyvelni, ha nem tudják áthárítani fogyasztóikra, addig
a kamatszint változása nem jár jelentős hatással a Klarnára.
A finanszírozást az is segíti, hogy a Klarna banki státuszának köszönhetően akár betéteket is gyűjthet, szemben más BNPL szolgáltatókkal, ami növeli a finanszírozás stabilitását is, miközben a nem teljesítő hitelek aránya rendkívül alacsony, miután azok az idei első fél évben éves szinten 41 százalékot csökkentek, így mindössze 0,39 százalékot tettek ki, ami 30-40 százalékkal alacsonyabb a hitelkártyák esetében megszokottnál.
A cég bevételeinek túlnyomó többsége a kereskedőktől érkező alacsony, kártyaszolgáltatókhoz hasonló díjakból érkezik. Siemiatkowski szerint a vállalkozás ráadásul a kereskedők számára kedvezőbb megoldást kínál a hitelkártyáknál, ezzel növeli a lojalitást, és szeretnék a partnerek külföldi terjeszkedését is támogatni. A késedelmi díjak mennyiségére belső küszöböt vezettek be, a mértéke például Svédországban 100 millió dollárral csökkent 2021-ben. A tőzsdére lépési tervek nem szűntek meg, ám egyelőre az főként a piaci viszonyoktól függ, mivel a Klarna az ezzel kapcsolatos elvárásoknak már most is megfelel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.