A General Motors és a Ford Motor milliárdokat költenének elektromos járművek fejlesztésére, valamint tőkét juttatnának vissza a befektetőknek. A tervet a belső égésű teherautók és SUV-k nyereségéből finanszíroznák. Elemzők azonban arra figyelmeztetnek, hogy a United Auto Workers (UAW) sztrájkjainak költségei, valamint a leendő új munkavállalói keretszerződés miatt az autógyártók nem biztos, hogy maradéktalanul meg tudják valósítani a terveiket.
Adam Jonas, a Morgan Stanley elemzője szerint a vállalatok többféleképpen reagálhatnak a helyzetre: a tőkekiadások csökkentésével, az elektromos autókkal kapcsolatos célok késleltetésével, a költségek nagyobb mértékű megosztásával, valamint a vállalati pénzügyek egyéb változásaival.
A két autógyártó jövő héten teszi közzé a harmadik negyedéves eredményeit. A GM már jelezte, hogy a sztrájkkal kapcsolatos költségek 200 millió dollárral csökkentik ennek az időszaknak a nyereségét. Ryan Brinkman, a JPMorgan elemzőjének becslése szerint
a két vállalat már 500 millió dollárt veszített együttesen a munkabeszüntetések miatt: a Ford napi 44 millió dolláros, míg a GM napi 21 millió dolláros veszteséget szenvedhet el.
A Fordot legjövedelmezőbb telephelyén, Kentucky Truck összeszerelő üzemében a múlt heti sztrájk percenként 48 ezer dollár kárt okozhatott a vállalatnak szakszervezet kalkulálása szerint.
A Ford az idei év első felében 3,8 milliárd dollárt költött osztalékra a legfrissebb pénzügyi jelentése szerint. A vállalat májusban közölte a befektetőkkel, hogy a szabad cash flow 40-50 százalékát tervezi évente osztalék és részvény-visszavásárlás formájában a befektetők között szétosztani. A GM pedig arról számolt be, hogy 2023 első hat hónapjában 869 millió dollárt költött részvények visszavásárlására, és 250 millió dollárt fizetett ki részvényosztalékként ez idő alatt.
Shawn Fain, a UAW vezetője szerint a detroiti hármak (a General Motors, a Ford Motor és a Chrysler) az elmúlt négy évben 1500 százalékkal növelték a részvény-visszavásárlásra fordított összeget, ami azt mutatja, hogy az autógyártók igenis megengedhetik a jelentős béremelést.
A fejlesztési oldalon viszont mindkét cég csökkentette az elektromosautó- és akkumulátorgyárakba tervezett idei beruházásait. Míg a GM korábban 13 milliárd dolláros összkiadásról beszélt, addig júliusban már csak 11-12 milliárd dollárról. A vállalat emellett 1 milliárd dollárral megnövelte a jövő évre vonatkozó költségcsökkentési célját.
A szakszervezet és a gyártók közti feszült helyzetet a piac is érzékeli,
mindkét vállalat részvényei meredeken zuhannak július óta. A GM részvényeivel pénteken 52 hetes mélypont közelében kereskedtek.
Tim Piechowskit, az ACR Alpine Capital Research portfóliómenedzserét a legjobban az aggasztja, hogy a vállalatoknak készpénzt kell lehívniuk egy esetleges teljes munkabeszüntetéskor. A GM 6 milliárd dolláros hitelkeretet hozott létre biztosítékként egy ilyen sztrájk esetére – írja a Reuters.
Közben a vállalatok leépítésekkel válaszoltak a munkabeszüntetésekre.
Több amerikai támogatja a sztrájkoló munkásokat, mint az autógyárakatLeállt a munka a Ford legnagyobb gyárában is. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.