Az internet egyértelműen sokat változott a kezdetek óta, amely a Google kereső találatain is lekövethető – és ez még akkor is igaz, ha a keresőoptimalizálás (SEO) tulajdonképpen idősebb a legnagyobb keresőoldalnál. A The Verge hosszú írásban járt utána, hogy miként is hatott az internetre a SEO, bár a cikk kezdeti feltételezései végül nem teljes mértékben állják meg a helyüket.
A web a kezdeti időszakban sokkal inkább tudományos és hobbiprojekt volt, kevesen gondolkoztak azon, hogyan lehetne abból pénzt csinálni. A hirdetések azonban már akkor is a monetizáció egyik fő forrását jelentették. A kattintások száma pedig már eleinte, a pop-up és bannerhirdetések korában is elsődleges szerepet játszott abban, hogy mekkora bevételt tudott elérni egy-egy oldal.
A The Verge által megszólítottak között található Daron Babin is, aki már a legelején pénzt akart csinálni az interneten, és az első keresőoptimalizáló-szakemberek között volt. Elmondta, a hőskorban nyilvánvaló volt, hogy az algoritmusok manipulálásval próbálják tömni a zsebüket, ám a szereplők kockák és geekek voltak. Ebben az időszakban három fő pénzkereseti lehetőség volt az interneten:
Ám akik már ekkor SEO-val foglalkoztak, azok mára úgy látják, hogy a terület aranykora véget ért, részben azért, mert manapság szinte minden oldalt a keresőoptimalizálásra tekintettel készítenek el. A régi motorosok a jövőt apokaliptikusnak látják, mondván a mesterséges intelligencia (MI) segítségével olyan tempóban lehet optimalizált tartalmakat gyártani, amire tisztán emberi munkaerővel korábban nem volt lehetőség.
Egy másik korai szereplő a szektorban, Lars Mapstead arról beszélt, hogy a Google megjelenése előtti keresőoldalak sokszor az alapján készítették el rangsoraikat, hogy a keresőszó hányszor szerepelt az oldalon. A Google fő újítása az volt, hogy az algoritmus az alapján rangsorolta az oldalakat, hogy arra hány másik hivatkozik, a tömegek bölcsességét használva.
Azonban a Mapsteadhez hasonló SEO-szakértők hamar megtalálták itt is a kiskapuk és ekkor hatalmas linkfarmok jöttek létre olyan országokban, mint a Fülöp-szigetek vagy India. A SEO sok szempontból azóta is a keresőóriás és a szakemberek macska-egér harca.
A SEO-szakértők igyekeznek mindig újabb kiskapukat találni, míg a Google igyekszik lecsapni a rendszerrel visszaélőkre.
A SEO több nagy válságon ment keresztül ennek hatására, kezdve a Google 2003-as tőzsdére lépéséhez kapcsolódó közzétételektől a találatok hirdetésekkel való megteléséig. A Google két frissítéssel reagált ezekre a változásokra, a Penguinnel és a Pandával. Bár ezek a frissítések javították a keresések minőségét, a SEO-cégek körében óriási pusztítást végeztek.
Az, hogy a SEO valójában mennyire hatékony és mennyire hasznos, azóta is élénk viták terepe, ezt tehát eldönteni sem könnyű. A több technológiai könyvet szerző Peter Kent szerint nem véletlenek a területhez kapcsolódó előítéletek, hiszen sokan a szakmából nem épp a legbecsületesebb módszerekkel érnek el eredményt.
Meglátása szerint a SEO-szakemberek 80 százaléka szélhámos.
Ezzel sok iparági szakember is egyetért, ugyanakkor Bruce Clay – aki megalkotta magát a kifejezést – szerint sokszor a hátterében nem a csalásra való hajlam, hanem a szakértelem hiánya áll. A szakértelem hiányát okozza az is, hogy a Google kevés támpontot ad a keresési rangsorban való feljebb kerüléshez. „Tedd az oldalad érdekessé és hasznossá” – ez ugyan egyszerű tanács, ám keveset mond arról, hogy miként lehet kijátszani a rendszert, amely sokszor a SEO-k célja.
Az algoritmus visszafejtése, a működő megoldások kitalálása azonban hosszú és nehézkes feladat. Az algoritmus bonyolultsága és az eredmények sokszor lassú jelentkezése szintén kedvez a magabiztos képet sugalló csalóknak. Áldozataik leggyakrabban a helyi kisvállalkozások közül kerülnek ki, amelyeknek fontos, hogy előkelő helyet érjenek el a találatok között, de nincs meg a szakértelmük, hogy megkülönböztessék a szélhámosokat a szakemberektől.
A Search Engine Land iparági kiadványt publikáló Barry Schwartz ugyanakkor nem ért egyet a negatív véleményekkel és arra hívja fel a figyelmet, hogy a legtöbb SEO-szakember keményen dolgozik az eredményekért. Ráadásul egyre inkább azok működnek jól, akik követik a Google iránymutatását és nem a kiskapukat kutatják.
Duane Forrester – aki 2007 és 2015 között a Bing elindulását segítette, de dolgozott SEO-szakemberként is – a hőskorban a bulik királya volt, miután azonban a Binghez került, letette az italt. A szakkonferenciákon – hasonlóan a Google webspam vezetőjéhez, Matt Cuttshoz – orákulumnak számított.
A szakemberek az előadásokon gyakran próbálták leitatni Cuttsot, aki azonban józan maradt, és inkább ő szedte ki belőlük a titkaikat. Sokan mondták így el trükkjeiket pont annak az embernek, akinek a legkevésbé kellett volna. Amikor a Google 2011-ben kiadta a Panda frissítését – SEO-cégek tömegeit döntve romba ezzel – Cutts halálos fenyegetések sorát kapta. Az iparágból sokan azonban mégis az ő távozásához kötik azt a pontot, amikor a Google emberarcú vállalkozásból igazi megközelíthetetlen technológia óriássá vált.
Távozása után a Google több emberrel pótolta, többek között a Search Engine Land egyik alapítójával, Danny Sullivannel. Nem sokkal előtte éppen Sullivan kritizálta egy írásában a Google-keresések találatait, így többen azt gondolták, hogy a pozícióval sikerült elhallgattatni őt.
Sullivan hevesen tiltakozik a vádak ellen, hogy a Google-keresések minősége romlott volna az elmúlt években, szerinte ennek pont az ellenkezője az igaz. Mint mondta, azok ma objektíve pontosabbak, nehezebben manipulálhatók.
Lily Ray SEO-szakember szerint azonban nem a The Verge szerzője, Amanda Chicago Lewis képzelődik, amikor úgy érzi, hogy a találatok megváltoztak az elmúlt néhány évben. Ennek két oka van főleg. Az egyik a 2016-os amerikai elnökválasztás, és az ahhoz kapcsolódó tévinformációs pánik, melynek hatására a Google bevezette az úgynevezett E-E-A-T rendszert (ez az angol tapasztalat, szakértelem, tekintély és megbízhatóság szavak kezdőbetűiből áll össze). Mindennek hatására
a korai idők vadnyugati szemléletű, tömegek igazsága helyett manapság már sokkal inkább intézményi tudás található a találatok élén.
A másik fontos változás, hogy a rosszindulatú SEO elleni fellépésben is egyre ügyesebbé vált a keresőóriás, így már sokkal nehezebb átverni az algoritmust és kijátszani a rendszert. Az MI által generált, optimalizált tartalom mennyisége azonban könnyen túlterhelheti a Google algoritmusát, ráadásul mire fény derül egy rosszindulatú oldalra, annak a tulajdonosa már komoly összegekre tett szert, gyakran egy relatíve olcsó országban élve. A rendszer kijátszása így még mindig komoly nyereséggel kecsegtet, hiába próbálja a Google elérni, hogy azok a weboldalak legyenek a találatok élén, melyeket emberek írtak emberek, és nem az algoritmusok számára.
A Google kezdeti küldetése, az internetes navigáció segítése nemes volt, ám időközben az megváltoztatta azt is, hogy mit találhatunk az interneten. Érdemes arra is kitérni, hogy bár a keresések terén a Google továbbra is dominás szereplő, a webes forgalom egyre jelentősebb része már közösségi oldalakon zajlik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.