Fontos bejelentésre készül a Yettel Magyarország – ez derült ki a Világgazdaságnak adott tájékoztatásból. Lapunk arról kérdezte a mobilszolgáltatót, mikor várható, hogy közzéteszik a 2024-es évre vonatkozó díjkorrekciójukat.
De eleve az is kérdés, hogy egyáltalán tervez-e ilyet a vállalat, és ha igen, milyen mértékűt. A tavalyi inflációs adat, illetve a versenytársak lépései – a Telekom, a Vodafone és a Digi Mobil már ismertetett hasonló döntést – is erősen azt valószínűsítik, hogy a Yettel is díjemelésre készül, de erről egyelőre nem kommunikált.
Most viszont nyilatkozott a témában, és ezzel némiképp közelebb kerültünk a fenti kérdések megválaszolásához. A társaság azt írta a Világgazdaságnak, hogy értesült a KSH által közzétett adatokról (ezen feltehetően a január 12-én nyilvánosságra hozott, 2023-as, átlagosan 17,6 százalékos inflációs mutatót értették – a szerk.) és
vizsgálják ennek hatását.
A Yettel azt is jelezte, hogy hamarosan értesíti az érintett ügyfeleket a rájuk vonatkozó információkkal kapcsolatban. Mindebből tehát inkább talán az következik, hogy díjemelésre készülnek ennél a cégnél is, de ennek mértékéről még nem született végleges döntés.
Mindenesetre, hogy mennyivel emeli az árait a Yettel, már csak azért is érdekes, mert ők teszik közzé utoljára a nagy szolgáltatók közül a 2024-es árazásukat. A többiek számai ugyanis már ismertek.
Bár nem igazán szívbajosak a hazai távközlési cégek, mégis, az éledező piaci versenynek köszönhetően némi önmérsékletet is tanúsítottak a március 1-jétől életbe lépő új tarifáik meghatározásakor.
Az alaphangot a 4iG csoporthoz tartozó Vodafone Magyarország adta meg még tavaly, október végén, amikor 15,4 százalékos díjemelést jelentett be a publikus tarifákat használó lakossági és kisvállalati ügyfelei számára. Ezzel kissé meg is lepve az elemzőket, hiszen például a szektort követő Gaál Gellért, a Concorde részvényelemzője szerint a jelentős adósságállományt felhalmozó cégcsoport esetében szinte létkérdés lehetett az árak növelése.
A Vodafone általános szerződési feltételei (ÁSZF) szerint a díjkorrekció mértéke a tárgyévet megelőző naptári év augusztus 31. napja és az azt megelőző naptári év szeptember 1. napja közti időszak átlagos inflációjával egyezik meg, azaz idén 22 százalékkal drágíthatta volna szolgáltatásait a vállalat.
Ezen túlmenően, ügyfeleinek további gesztust téve, a korábbi évektől eltérően január 1. helyett idén csupán két hónappal később hatályosul az új tarifa, amivel egyúttal a piacvezető Magyar Telekom gyakorlatához is alkalmazkodott a cég.
A héten az is kiderült, hogy a Magyar Telekom is a Vodafone-on tartja a szemét, hiszen kismértékben szektortársa alá menve, 15 százalékkal növeli díjszabását, holott a társaság vezetése által elfogadott irányelv szerint az előző évi fogyasztói áremelkedés mértékében, azaz 17,6 százalékkal vihette volna feljebb az árait.
Tavaly amúgy nem volt ilyen visszafogott a Telekom, és kőkeményen behúzta a 2022-es inflációnak megfelelő 14,5 százalékos emelést. Az idei 15 százalékos díjnöveléssel különben a Telekom az Erste számításai szerint
havi 3,1 milliárd pluszbevételt termel.
A hazai távközlési piac két meghatározó vállalata ily módon részben elébement a Magyar Nemzeti Bank elvárásainak is. A jegybank ugyanis nem tartja helyénvalónak, hogy a hazai távközlési szektor szereplői az előző évben mért átlagos inflációhoz indexáló, visszatekintő áremeléseket hajtanak végre, hiszen így az árképzésbe olyan tényezők is beépülnek, mint az élelmiszerár-infláció, köztük például a tej vagy a kenyér 40-50 százalékos drágulása, aminek a világon semmi köze a távközlési szolgáltatók kiadásaihoz.
Vélhetőleg a harmadik piaci szereplő, vagyis a Yettel Magyarország sem borítja majd a piacot februárra várt új tarifájával, mivel a cég új, távol-keleti tulajdonosa a vételár megtérülésének a kiszámításakor valószínűleg az árindexálás lehetőségét is figyelembe vette. A Yettellel egyébként is legfeljebb a mobilszolgáltatások terén érdemes számolni.
A korábban legkedvezőbb áron szolgáltató, szintén a 4iG-hoz került Digi mobilszolgáltatásainak az árait viszont esetenként több mint 50 százalékkal megemelték, azaz gyakorlatilag a Vodefone díjaihoz zárkóztatják fel. Az ügyfelek már jelenleg is a Vodafone hálózatát használják, azaz háromszereplőssé válik a piac.
Mielőtt még túlzottan felhúznák magukat a távközlési cégek előfizetői az áremelések miatt, érdemes egy kissé hátrább lépni, és a korábbi időszak tarifáinak az alakulását megvizsgálni.
Az elmúlt két évben pusztán az inflációkövető díjkorrekciók kumulált hatását tekintve,
a Vodafone előfizetőinek kedvez a matek,
nekik ugyanis 2022-re és 2023-ra vonatkozóan összességében – a kedvezményeket nem számítva – nagyjából 24 százalékkal nőttek a költségeik, míg a Telekom esetében 29,5 százalékos a korrekció mértéke két évre levetítve – számolta ki a HWSW internetes szakmai portál.
A Concorde pedig azt kalkulálta ki, hogy 2011 és 2021 között a távközlési szektoron belül az árszint az inflációhoz képest 59 százalékkal csökkent reálértéken, azaz például a Telekom esetében a mobil-előfizetés 2-3 százalékkal, az internet 5 százalékkal lett olcsóbb, miközben a nettó reálbérek 140 százalékkal emelkedtek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.