Még tavaly december elején számoltunk be arról, milyen kivételes és megható módon búcsúztatta el egyik kollégáját az Aeroplex Közép-Európai Kft.: Marosházi János 44 év munkaviszony után ment nyugdíjba, a cégnél pedig díszsorfallal és vastapssal köszöntek el tőle.
A magyarországi munkáltatói oldalon szokatlan gesztus felkeltette lapunk érdeklődését a társaság iránt, és úgy alakult, hogy a Világgazdaságnak lehetősége nyílt egy terepbejárásra az Aeroplex telephelyén. Volt mit nézni.
Mint kiderült, a vállalat az európai repülőipar élmezőnyébe tartozik. Mintegy 750 főt foglalkoztat, és mintegy 20 ezer négyzetméter hangárterülettel rendelkezik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A durván három focipályányi terület nem véletlen, hiszen az Aeroplex mára független MRO- (karbantartás, javítás és átépítés) szervezetté vált. Még 2016-ban ment keresztül egy stratégiai átalakuláson, ami olyan jól sikerült, hogy mostanra megkerülhetetlen jelenlétet épített ki az európai és a magyar légiiparban: utas- és teherszállító repülőgépek üzemeltetői számára egyaránt kínál szolgáltatásokat.
De mit is csinál az Aeroplex? Az 1992-ben alapított, teljes egészében állami tulajdonú – az N7 Holding Zrt. gyakorolja a jogokat – cég repülőgép-karbantartási tevékenységet folytat. És ebben gyakorlatilag nincsenek korlátok: létszámban, képességben és kapacitásban elérte azt a méretet, amellyel bármely légitársaság igényeinek eleget tud tenni. Nemzetgazdasági és honvédelmi szempontból is fontos projektekben vesz részt, emellett aktívan jelen van a közép- és felsőoktatásban is.
Hosszú utat tettek meg, hiszen egy nemzeti légitársaság (Malév) leányvállalatából nőtték ki magukat a nemzetközi piacon is helytálló, önálló repülőgép-karbantartó vállalattá. Jelenleg 10-12 repülőgép egyidejű karbantartása is megoldott. A karbantartási szezonban, vagyis októbertől márciusig jellemzően telt ház is van. Mindez visszatükröződik az Aeroplex pénzügyeiben is. A 2023-as zárás még nem ismert, de 2022-ben az árbevétele meghaladta a 21 milliárd forintot, ami négyszerese a már említett 2016-os stratégiaváltást megelőző időszaknak.
Olyan nagy légitársaságok a partnerei, mint a Wizz Air, a Ryanair vagy éppen a DHL.
Érdemes azt is tudni, hogy az Aeroplex több üzletágat visz. A hangárkarbantartás mellett foglalkozik berendezés-karbantartással és forgalmi karbantartással is. Az utóbbi lényegében azt jelenti, hogy a budapesti repülőtéren járatot teljesítő gépek műszaki ellenőrzését, javítását is végzi. A berendezéskarbantartási üzletág pedig gyakorlatilag a világ minden pontjáról kap megrendeléseket, a repülőgépcsúszdától a fedélzeti elektronikán át a hajtóműalkatrészek javításáig.
Ha csak a hangárkarbantartást nézzük, tavaly száznál is több projekt valósult meg. Az Aeroplex csarnokaiban megforduló gépek több mint 70 százaléka az Airbus A320-as és Boeing 737-es családba tartozik. Számottevő még a Boeing 757-es és 767-es jelenlét, de megfordult itt A330-as, illetve egy A300-as is. A konkrét folyamatok összetettségét talán közelebb hozza az az ökölszám, hogy egy repülőgép harmincnapos karbantartása alatt 10-13 ezer munkaórára is szükség lehet.
Munka tehát csőstül van, ehhez pedig szakemberek is kellenek. A társaságnál vannak
A repülőgép-szerelés, a repülőgép-műszerészet, illetve az ehhez kapcsolódó mérnöki területek is egy élethosszig tartó hivatást jelentenek. Csakhogy a Covid miatt csaknem két évre a földre kényszerült kereskedelmi járatok megreccsentették a repülőgép-karbantartás iparágát is. Sokan távoztak a szakmából, így világszinten jókora munkaerőhiány alakult ki.
Bár az Aeroplex nemhogy csökkent, de még bővült is a Covid alatt (2022-ben új óriáshangárt avattak), a szakemberhiányt megérezte, hiszen a növekedést nagyon nehezen tudta a létszámmal követni. Éppen ezért az előremenekülést választotta. Egyfelől nagy hangsúlyt fektet az utánpótlás kinevelésére. Már az általános iskolás korú fiatalok körében népszerűsíti a repülőgép-szerelést mint jól fizető, hosszú távú karrierlehetőséget. Emellett duális együttműködéssel részt vesz a közép- és a felsőfokú oktatásban is. Ezeken felül pedig már felnőttképzési programokat is szervez.
Fontos tudni, hogy a repülőgép-szerelő és -műszerész szakmában a beállási idő négy-öt év. Ennyi gyakorlat, tanulás szükséges az alapképzés elvégzése után, hogy valaki jogosított szerelőként, a saját munkájáért önállóan felelve és azt aláírva dolgozhasson. De az is igaz, hogy vannak olyan munkakörök, amelyeknél rövidebb idő a szakma elsajátítása. Ilyen például a festő, a kárpitos vagy a kerék- és fékagyjavító. A jelentkezőket a felvételi szűrés után kiképezik az említett munkakörökre, és betanított munkásként foglalkoztatják őket.
Mindenesetre ezek a szakemberek aztán „aranyárban mozognak” a munkaerőpiacon. A nemzetközi piacnak nagy az elszívóereje, a külföldi MRO-k magas jövedelemmel igyekeznek magukhoz csábítani a fiatalokat, amivel kifejezetten nehéz versenyezni. Az Aeroplex szempontjából éppen ezért rendkívüli jelentőségű, hogy a márkaneve erős, és már nem fapados-karbantartóként tekintenek rá a piacon, hanem minőségi vállalatként. Ezt tükrözi az ügyfélköre is, a partnerei jelentős része évek óta visszatér.
Ennek köszönhető, hogy az elmúlt két évben európai szinten is kiemelkedő bérfelzárkóztatás történt.
Ezenfelül egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a béren kívüli juttatásokra, az év végi bónuszokra, az emelt összegű munkába járási támogatásokra vagy akár a dolgozói étkezésre.
Hosszan lehetne még írni a repülőgép-karbantartás izgalmairól, az Aeroplex munkahelyi kultúrájáról, a monumentális infrastruktúráról vagy éppen a hangárban felsorakozó repülőgépek látványáról. Unásig ismételt mondás, hogy egy fotó többet mond ezer szónál. Ez ebben az esetben kiváltképp igaz.
Tekintse meg képgalériánkat, amely közelebb hozza a külső személőt az Aeroplex mindennapjaihoz!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.