Küldöttséget menesztett Mexikóba a kínai BYD, hogy terepszemlét tartson az elektromosautó-gyártó helyi üzemének végleges kijelölése előtt, mert az már készpénznek vehető, hogy a világelsőséget az értékesített villanyautók terén a Teslától a tavalyi negyedik negyedévben elorozó BYD megtelepszik a latin-amerikai országban, s ott építi második gyárát a kontinensen.
Az egység a Bloomberg információi szerint az építés alatt álló brazíliai üzeméhez hasonló lesz, ahogy beruházás költségeit ugyanúgy 600 millió dollárra lőtték be. A BYD az utóbbi hetekben folyamatosan cáfolta, hogy valódi célja az észak-amerikai piacra való belépése lenne a mexikói gyárral. Pedig ezt a verziót erősítené, hogy az
vámegyezménye miatt a kereskedelmi áruk szabadabban mozoghatnak, bár nem minden korlátozás nélkül. A BYD küldöttsége a mexikói Jalisco államban töltötte a múlt hetet, ahol Roberto Arechederrával, Jalisco gazdaságfejlesztési miniszterével és az állam más képviselőivel egyeztettek a projektről.
Aligha kétséges, hogy a kínaiak nem csak hoznak ide pénzt, de el is várják az állam nagyvonalú támogatását, amint az egy ilyen volumenű munkahelyteremtő beruházáshoz illik.
Arechederra megemlítette, hogy a BYD nem lenne magányos náluk, hiszen egy kínai autóipari beszállító, a Haitian már megtelepedett Jaliscóban, a kínaiak természetesen velük is egyeztettek eddigi tapasztalataikról és az együttműködés lehetőségeiről.
A közép-mexikói Jalisco állam nem kezdő a csábítás terén, a Tesla-beszállító USI mellett az elektromos buszokat és teherautókat összeszerelő kínai Foton és partnere, a Beccar is a területén létesített gyártóbázist.
A kínaiak kíváncsiak voltak a munkaerő-kínálatra, a képzési kapacitásokra és az állam infrastrukturális fejlesztési terveire. Arechederra elmondta, hogy Jalisco az elektromosautó-ipar beruházásainak fellendítését célzó ösztönzőkön dolgozik, szerepet vállalva például a munkaerő-ellátás szervezésében is.
Emellett Guadalajara repülőterét átalakítják, és a Csendes-óceán parti Manzanillo kikötőjét is fejlesztik, magasabb szintre emelve a logisztikai kapcsolatot.
A Szegeden első európai óriásgyárát tervező BYD küldöttségétől semmilyen részletet nem tudtak kicsikarni az újságírók, a kínaiak a nyilatkozatot Stella Lire, a BYD amerikai kontinensért felelős vezetőjére bízták.
Ő sem szolgált bőséges munícióval, s mint a Bloombergnek elmondta, a BYD küldöttsége a legolcsóbb elektromos kisautójuk, a mintegy 3,5 millió forintról induló BYD Seagull (itt Dolphin Mini) mexikói piaci bevezetésére érkezett az országba, s ennek „farvízén” vizsgálták meg az üzleti lehetőségeket. Vagy fordítva. A tervek szerint még az idén megtörténne a helyszín kiválasztása és az évi 150 ezer autóra méretezett üzem építése is megkezdődne.
Nem egyedül nézelődnek persze, hiszen az utóbbi időben Mexikóban egymást érik mind a kínai, mind a nyugati autógyártók beruházásai. A Tesla Gigafactoryt épít Nuevo León északi államban, a becslések szerint 10 milliárd dolláros beruházással, több fázisban. A Tesla kezdeti befektetése 4,5 milliárd dollár lesz Nuevo León kormánya szerint.
Több forrás is ezt az államot jelölte meg első helyen, amikor a BYD leendő gyárának helyét vették számba, a cég emberei ott is végeztek már környezettanulmányt az idén.
A kínaiak közül a BYD, a Chery Automobile és a JAC Motor szintén gyorsan növelik eladásaikat Mexikóban, és mindannyian tervezik, hogy gyártóbázist is létrehoznak az Egyesült Államok szomszédságában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.