A Google váratlanul visszavonta négy éve tett ígéretét, mely szerint eltávolítja a sütiket a Chrome böngészőből. Ez a döntés eredetileg a felhasználók adatainak védelmét célozta volna, de a hirdetők és a szabályozók nyomására végül elvetették. A keresőóriás hétfőn bejelentette, hogy „új utat keres az adatvédelem terén”, mely lehetőséget ad a felhasználóknak a sütik be- vagy kikapcsolására, de mindenképpen megtartják azokat a Chrome böngészőben.
A mostani döntés eltörli a 2020-ban tett ígéretet, miszerint két éven belül eltávolítják az összes weboldalközi sütit, hasonlóan az Apple Safari böngészőjéhez, amely alapértelmezetten blokkolja a harmadik fél általi nyomkövetést adatvédelmi okokból. A Google most hasonló helyzetbe került, mint az iPhone gyártója – írta a Financial Times.
A sütik az online hirdetők fő eszközei a felhasználók több weboldalon történő megfigyelésére és az érdeklődésüknek megfelelő hirdetések célzására.
A lépést kezdettől fogva vitatták, a digitális hirdetési és kiadói iparágak azzal érveltek, hogy ez tönkretenné üzleti modelljeiket, tovább erősítené a Google előnyét a fogyasztói adatok gyűjtésében hirdetőivel szemben, és arra kényszerítené őket, hogy többet fizessenek a Google hirdetési célzási szolgáltatásaiért.
A projekt gyorsan lemaradt az ütemtervhez képest, és 2021-ben a brit szabályozók vizsgálatot indítottak annak kiderítésére, hogy a Google tervei versenyellenesek-e. Bár végül sikerült megnyugtatniuk az Egyesült Királyság versenyhatóságát, és az első próbálkozás a sütik helyettesítésére elbukott: a Floc néven ismert technológia nem védte eléggé a magánéletet.
A határidőt 2022-ben ismét elhalasztották,
hogy a hirdetőknek több idejük legyen alkalmazkodni a változásokhoz. A Google folytatta az erőfeszítéseket, és még februárban is azt mondta, hogy megkezdi néhány süti eltávolítását, és azt tervezi, hogy az év végéig kikapcsolja az összes harmadik fél sütijét. Azonban a brit Információs Biztos Irodája továbbra is problémásnak találta a javasolt helyettesítő technológiákat, ez hozzájárult a döntés visszavonásához.
„Elismerjük, hogy ez az átállás jelentős munkát igényel sok résztvevőtől, és hatással lesz a kiadókra, hirdetőkre és mindenkire az online hirdetési iparágban” – mondta Anthony Chavez, a Google Privacy Sandbox projektjének vezetője. Elmondta, hogy emiatt
olyan megközelítést keresnek, amely kiemeli a felhasználói választást, és mindegyik félnek megfelel.
A Google mostanában több oldalról kap támadásokat: legutóbb a Microsoft esett neki a cégóriásnak. Európai felhőszolgáltatók számára ajánlott mintegy 470 millió euró értékű csomagot a Google, hogy azok cserébe álljanak el egy a Microsofttal kötött, trösztellenes ügyet lezáró, peren kívüli egyezségtől az Európai Unióban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.