BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Iváncsai akkumulátorgyár: a koreaiak elmondták, mit terveznek az üzemmel – „nem várt, különleges helyzet"

Az SK vállalatcsoport és a magyarországi vezetőség is átmeneti állapotként tekint az itteni akkugyárak jelenlegi helyzetére. Félreértés, hogy az iváncsai akkumulátorgyár vészhelyzetben lenne. Sőt, a 2024-es első félévi piaci kapitalizációja 36 százalékkal növekedett.

Az elmúlt hetekben a Világgazdaság is kiemelten foglalkozott az iváncsai akkumulátorgyár helyzetével. Felemás hírek érkeztek ugyanis az egyik legnagyobb magyarországi zöldmezős beruházás jövőjéről.

a20220526_sk_innovation_gyar_epites_ivancsa_nn_fmh03
Iváncsai akkumulátorgyár: a koreaiak elmondták, mit terveznek az üzemmel – nem várt, különleges helyzet / Fotó: Nagy Norbert

A Dél-Korea második legnagyobb vállalatcsoportjaként ismert SK 2018 óta van jelen Magyarországon, két akkumulátorgyárat üzemeltet: egyet Komáromban és egyet Iváncsán. Az első komáromi üzemében 2019-ben indult el a termelés. 

Május attól volt hangos, hogy az iváncsai akkumulátorgyár több száz külföldi munkavállalót eresztett szélnek, mert lecsökkentek a megrendelései. Aztán június végére fordulhatott a kocka, a lapunk tudomására jutott információk alapján ugyanis nagyon úgy tűnik, hogy a dél-koreai SK Innovation ismét toborzásba kezdett.

Csakhogy ezzel együtt is tény, hogy valami nagyon félrement az autóiparban, amely mostanában leginkább termelésleállásról, megrendelések visszamondásáról és munkaidő csökkentésről hangos. Mindez rég nem látott kihívás elé állítja az iparági szereplőket, éppen ezért is pletykáltak róla, vajon mi lesz az iváncsai akkugyár jövője. Ezt a diskurzust fejelte meg, hogy az RTL értelmezése szerint vészhelyzetet hirdetett az iváncsai akkugyár mögötti cég, mert olyan rossz a pénzügyi helyzete.

Megszólaltak a koreaiak az iváncsai akkugyárról

Itt volt tehát az ideje, hogy végre megszólaljanak a koreaiak, és világosan beszéljenek arról, mit terveznek az iváncsai üzemmel. Ez pedig pénteken végre megtörtént.

„Nehéz piaci körülmények mellett is stabil működés” – ezzel a címmel adtak ki közleményt. Ebben már-már szokatlanul őszintén beszéltek az akkugyár körül kialakult helyzetről. Először is leszögezték, hogy az SK magyarországi gyárai a kialakult gazdasági helyzet ellenére is operálnak. 

Felidézték, hogy az anyavállalat a magyarországi három beruházással és a gyors terjeszkedéssel – Európában először folytatva üzleti tevékenységet – arra a piaci jelenségre válaszolt, amely az elektromos autók tíz-húsz éven belüli rendkívüli térnyerését prognosztizálta. Az SK On olyan népszerű és nagy múltú autómárkákat szolgál ki, mint

  • a Ford,
  • a Hyundai,
  • a Mercedes-Benz
  • vagy a Volkswagen,
  • de nemrég díjazták a Ferrari egyik legjobb beszállítójaként is.

Így aztán a 2024-es első félévi piaci kapitalizációja 36 százalékkal növekedett. Azonban az utóbbi időben jelentős visszaesés volt tapasztalható az elektromos autók iránti keresletben, ennek következtében pedig a partnerek megrendelései is lecsökkentek. Ezzel összefüggésben rámutattak, hogy a nemzetközi elemzők és autógyártók még a közelmúltban is óriási növekedést jeleztek előre az elektromos autók iránti keresletről. 

Ezekre alapozva számos, az iparág ellátási láncában érintett cég üzemeinek és infrastruktúrájának bővítésével reagált. Az SK csoport leányvállalataként működő SK On szintén nagy léptékű bővülésbe kezdett. A vállalat számára a terjeszkedés sikerességét egyaránt garantálta a különleges szakértelem és a piacvezető technikai fejlettség, azonban 

az elektromos autók iránti kereslet növekedésének jelentős, nem várt lelassulása különleges helyzetet teremtett. 

Ezzel együtt is a sajtó félreértelmezte a valóságot.

Nincs vészhelyzetben az iváncsai akkugyár

Az SK koreai vezetése egy intézkedéscsomag kialakításával kíván a kialakult piaci helyzetre reagálni, amelyre összefoglalóan „szükséghelyzet-kezelésként” (angolul emergency management) utalt a nemzetközi sajtónak kiadott közleményében. Az intézkedéscsomag tehát nem egy meglévő krízis kezelésére szolgál, ahogyan az a magyar sajtóban megjelent, hanem éppen egy esetleges krízis kialakulásának megelőzésére. 

Érdemes tudni, hogy a szükséghelyzet-kezelés kifejezést gyakran használják Koreában, amikor a vállalatok azonnali, rendkívüli lépéseket tesznek a jobb céges teljesítmény elérése érdekében. De a kifejezés használata nem jelenti azt, hogy a vállalat a működése beszüntetésének küszöbén állna. Az SK vezetőségének állásfoglalása ugyanis éppen az, hogy a megtorpanás helyett a nehézségeket akarják kezelni.

Az SK On vezetősége stratégiai kezdeményezéseket vezetett be annak érdekében, hogy hatékonyabbá tegye az üzletet, és hozzáigazítsa a működését a jelenlegi piaci feltételekhez. Ezekkel az erőfeszítésekkel a működésünk alapjait szeretnénk megerősíteni, ideértve a K+F-be történő befektetéseket, versenyképességünk megőrzése érdekében. Évtizedeket töltöttünk akkumulátortechnológiánk fejlesztésével és a gyártólétesítmények globális hálózatának létrehozásával. Hiszünk benne, hogy az SK On jelentős szerepet fog játszani az elektromos járművek robusztus, globális ellátási láncának felépítésében, és az iparág jövőbeli növekedésében – nyilatkozta a koreai anyavállalat.

Mindez a SK magyarországi gyárainak megítélésére is lefordítható. A vállalatcsoport és a helyi vezetőség is 

átmeneti állapotként tekint a magyarországi gyárak jelenlegi helyzetére,

ami a nehézségek mellett rengeteg tanulási és fejlődési lehetőséget is magában hordoz. A költségek optimalizálása mellett továbbra is nagy figyelmet fordítanak arra, hogy minden munkatársa egy stabil, megbízható munkahelyként tudjon tekinteni a vállalatra. Ezért is vezettek be júliustól egy új béren kívüli juttatást, az egészségbiztosítást minden alkalmazott és akár azok családtagjai számára is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.