A kantoni hajógyárban elkészült a BYD első, saját tulajdonában lévő autószállító tengerjárója, amely hétezer jármű befogadására képes. A hét végén a dokkban az utolsó simítások elvégzése után megtartották az avatóünnepséget, innen a „vízi jártasság” megszerzése lesz a következő lépés, mielőtt a BYD tengerentúli exportját lebonyolító monstrumot szolgálatba állítják.
A cég vezetői úgy döntöttek, hogy nem írnak hagyományt, s a januárban átadott első, nem a tulajdonukat képező, de az igényekre szabott BYD Explorer No. 1. után nem a kettes sorszámot húzzák, hanem a tengerjáró a BYD Hefei nevet kapja, a világelső új generációs járműgyártó egyik telephelye után.
A sorminta innen a cég ígérete szerint a BYD gyártóbázisok nevével folytatódik, így remélni lehet, hogy a vállalat által 2022 októberében sajtóhírek szerint 710 millió dollárért megrendelt hat óriás autószállító egyikére majd a BYD Szeged felirat kerül. Más információk szerint a teljes flottát nyolctagúra tervezik, de ez menetközben, a globális kereslet alakulásától függően változhat.
Az sincs természetesen kizárva, hogy a BYD hajói bérszállítást is végezzenek hazai szektortársaik megbízásából az úgynevezett roll on-roll off (ro-ro) rendszerű hajókkal. A BYD Explorer No. 1. eddig két európai utat teljesített, elsőként a németországi bremenhaveni kikötőben, másodjára, augusztusban a spanyolországi Santander kikötőjében szabadult meg szállítmányától.
Hogy sűrűsödnek-e az európai útjaik, az nagyban függ a Kína- és az EU között zajló vámtárgyalások kimenetelétől. Mint ismert, a szokásos 10 százalékos alapvám felett sávosan, 36,3 százalékig terjedő büntetővámmal sújtják július óta a kínai elektromos autókat a gyártók versenytorzító állami támogatása miatt.
A megoldásról, a kereskedelmi háború megelőzéséről intenzív tárgyalásokat folytatnak a felek. A vámok véglegesítéséről november elején kellene döntenie az Európai Bizottságnak, de a kérdésben a kezdeti felbuzdulás után egyre több már a tamáskodó vélemény a tagországok körében.
A BYD Exlorer No. 1. félig kínai projektje egyébként érdekes útvonalat írt le: a sencseni autógyártó az izraeli Eyal Ofer tulajdonában lévő, monacói székhelyű Zodiac Maritime-nél rendelte meg a hajót, amelyet az üzletember a pekingi állami vagyonkezelő alá tartozó China International Marine Containers Group (CIMP) leányvállalatával, a kantoni Guangzhou Shipbuilding Internationallel (GSI) építtetett meg, végül – afrikai szálként – Libériában vetette lajstromba. A hajót a Zodiac Maritime-től bérli a BYD, a szakképzett személyzettel együtt. Ehhez képest
most egyszerűbb a helyzet, a gyártó ugyanaz, a megrendelő-tulajdonos is egy személyben a BYD lesz,
arról viszont még nincs hír, hogy ki és milyen zászló alatt üzemelteti a hajót. A BYD flottája egyébként sorozatgyártású, azaz nincs és nem is lesz eltérés a kialakításukban. Ennek megfelelően a kantoni hajógyárban
tengerjárók készülnek, egy kaptafára. A kínaiak egyébként már a tengeri áruszállításra is vonatkozó, szigorodó kibocsátási szabályoknak is elébe mentek, az óriáshajóikat két fő üzemanyagtartállyal szerelik fel, ezeket cseppfolyós földgázzal (LNG) töltik meg, s ez lesz a hajót mozgásban tartó első számú energiaforrás.
A BYD Explorer No. 1. és a BYD Hefei dízelolajat is visz magával, hogy ha a gázzal bármilyen probléma adódna, ne ragadjon a hajó az óceán közepén.
A BYD a Teslát tavaly év végén megelőzve a világ legnagyobb új generációs autógyártójává vált, idén január–augusztusban 2 328 449 autót értékesített, ami 29,9 százalékos növekedés az előző évhez képest. Exportjának dinamikus bővülése az idén sem állt le, a január–augusztusi időszakban a tengerentúlra szállított 264 869 gépjármű 125 százalékos növekedésnek felel meg az előző évi azonos időszakhoz képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.