BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Már hajóflottája is van a BYD-nek az autóexporthoz

A januári első fecske párt kapott: a világelső új generációs autógyártó tengeri járműexportját már két óriáshajó szolgálja. A cég saját tulajdonában lévő BYD Hefei gyomrában hétezer autó fér el, de a kínai–EU vámvita miatt kérdéses, milyen sűrű vendég lesz majd az európai kikötőkben.

A kantoni hajógyárban elkészült a BYD első, saját tulajdonában lévő autószállító tengerjárója, amely hétezer jármű befogadására képes. A hét végén a dokkban az utolsó simítások elvégzése után megtartották az avatóünnepséget, innen a „vízi jártasság” megszerzése lesz a következő lépés, mielőtt a BYD tengerentúli exportját lebonyolító monstrumot szolgálatba állítják. 

BYD Hefej
A BYD Hefei a kantoni hajógyárban készült, és lesznek még követői / Fotó: CnEVPost

A cég vezetői úgy döntöttek, hogy nem írnak hagyományt, s a januárban átadott első, nem a tulajdonukat képező, de az igényekre szabott BYD Explorer No. 1. után nem a kettes sorszámot húzzák, hanem a tengerjáró a BYD Hefei nevet kapja, a világelső új generációs járműgyártó egyik telephelye után. 

Hamarosan jön a BYD Szeged?

A sorminta innen a cég ígérete szerint a BYD gyártóbázisok nevével folytatódik, így remélni lehet, hogy a vállalat által 2022 októberében sajtóhírek szerint 710 millió dollárért megrendelt hat óriás autószállító egyikére majd a BYD Szeged felirat kerül. Más információk szerint a teljes flottát nyolctagúra tervezik, de ez menetközben, a globális kereslet alakulásától függően változhat. 

Az sincs természetesen kizárva, hogy a BYD hajói bérszállítást is végezzenek hazai szektortársaik megbízásából az úgynevezett roll on-roll off (ro-ro) rendszerű hajókkal. A BYD Explorer No. 1. eddig két európai utat teljesített, elsőként a németországi bremenhaveni kikötőben, másodjára, augusztusban a spanyolországi Santander kikötőjében szabadult meg szállítmányától. 

BYD 
China Automobile Export Growth
A BYD Explorer No. 1. eddig kétszer rakodott ki Európában / Fotó: AFP

Hogy sűrűsödnek-e az európai útjaik, az nagyban függ a Kína- és az EU között zajló vámtárgyalások kimenetelétől. Mint ismert, a szokásos 10 százalékos alapvám felett sávosan, 36,3 százalékig terjedő büntetővámmal sújtják július óta a kínai elektromos autókat a gyártók versenytorzító állami támogatása miatt. 

A megoldásról, a kereskedelmi háború megelőzéséről intenzív tárgyalásokat folytatnak a felek. A vámok véglegesítéséről november elején kellene döntenie az Európai Bizottságnak, de a kérdésben a kezdeti felbuzdulás után egyre több már a tamáskodó vélemény a tagországok körében.

A környezetvédelemre is adnak a kínaiak

A BYD Exlorer No. 1. félig kínai projektje egyébként érdekes útvonalat írt le: a sencseni autógyártó az izraeli Eyal Ofer tulajdonában lévő, monacói székhelyű Zodiac Maritime-nél rendelte meg a hajót, amelyet az üzletember a pekingi állami vagyonkezelő alá tartozó China International Marine Containers Group (CIMP) leányvállalatával, a kantoni Guangzhou Shipbuilding Internationallel (GSI) építtetett meg, végül – afrikai szálként – Libériában vetette lajstromba. A hajót a Zodiac Maritime-től bérli a BYD, a szakképzett személyzettel együtt. Ehhez képest 

most egyszerűbb a helyzet, a gyártó ugyanaz, a megrendelő-tulajdonos is egy személyben a BYD lesz,

arról viszont még nincs hír, hogy ki és milyen zászló alatt üzemelteti a hajót. A BYD flottája egyébként sorozatgyártású, azaz nincs és nem is lesz eltérés a kialakításukban. Ennek megfelelően a kantoni hajógyárban

  • 199,9 méter hosszú,
  • 38 méter széles,
  • 9 méter mélyre merülő,
  • 18,5 csomó (34 kilométer per óra) sebességű

tengerjárók készülnek, egy kaptafára. A kínaiak egyébként már a tengeri áruszállításra is vonatkozó, szigorodó kibocsátási szabályoknak is elébe mentek, az óriáshajóikat két fő üzemanyagtartállyal szerelik fel, ezeket cseppfolyós földgázzal (LNG) töltik meg, s ez lesz a hajót mozgásban tartó első számú energiaforrás. 

A hétezer gépkocsi berakodása is eltart egy ideig / Fotó: AFP

A BYD Explorer No. 1. és a BYD Hefei dízelolajat is visz magával, hogy ha a gázzal bármilyen probléma adódna, ne ragadjon a hajó az óceán közepén.

A BYD a Teslát tavaly év végén megelőzve a világ legnagyobb új generációs autógyártójává vált, idén január–augusztusban 2 328 449 autót értékesített, ami 29,9 százalékos növekedés az előző évhez képest. Exportjának dinamikus bővülése az idén sem állt le, a január–augusztusi időszakban a tengerentúlra szállított 264 869 gépjármű 125 százalékos növekedésnek felel meg az előző évi azonos időszakhoz képest.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.