A hatósági áron tankolókat megnyugtatta, az üzemanyag-termelőket- és -forgalmazókat viszont elbizonytalaníthatta Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter azon kijelentése a legutóbbi kormányinfón , amely szerint az ársapkák maradnak, amíg azokra szükség van, amíg azt az infláció indokolja. Magyarán: amíg nem érjük el az infláció megfeleződését,vagy az egy számjegyű inflációt, addig az ársapkáknak fenn kell maradniuk.
Bár e közlés alapján meglehetősen képlékenynek tűnik a piaci üzemanyagárak visszavezetésének időpontja, Nagy Márton az infláció leszorításának eszközeiről is beszélt,
pénteken pedig Orbán Viktor miniszterelnök közölte, hogy további termékek kapnak ársapkát – ez is fékezi a pénzromlást –, és megerősítette a már elhangzott szándékot, amely szerint 2023 végére Magyarországon az inflációnak egy számjegyűnek kell lennie.
Ám a konkrétnak tűnő határidő egyben azt is jelenti, hogy az érintett hazai piaci szereplőknek további bő egy éven át le kell nyelniük a békát, vagyis el kell fogadniuk, hogy hosszú távú fennmaradásuk érdekében egy ideig még veszteségesen kell értékesíteniük. A Világgazdaság azon kérdésére, hogyan érinti az üzemanyag-kiskereskedőket, hogy 2023 vége előtt aligha szabadulnak a benzinársapkától, Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára leszögezte, hogy a hatályos jogszabály szerint a literenként 480 forintban maximált benzin- és dízelár 2022 december 31-ig érvényes. A szakma, de az ő álláspontja szerint is elég kicsi annak a valószínűsége, hogy karácsony táján bejelentsék az üzemanyagárak felszabadítását.
Úgy látja, hogy akkor gyorsulhatnának fel az események, ha a világpiaci körülmények alakulásának köszönhetően a hazai üzemanyagok piaci ára is 480 forint körül rendeződhetnének, de ennek elég kicsi a realitása.
„Véleményem szerint még hónapokon ár megmarad a hatósági és a piaci ár közötti viszonylag nagy különbség, főleg a télen. A tavaszig lényegesen drágább lesz a gázolaj, mint a benzin” – jelentette ki.
Mint rámutatott, az Oroszországból érkezett gázolaj korábban nagyon fontos eleme volt az európai dízelgyártásnak, e mennyiség pótlása meglehetősen el fog húzódni. Ez a fő magyarázata a benzinénél lényegesen magasabb gázolajjegyzéseknek és a magas hazai dízeláraknak is.
A szakember politikai döntésnek nevezte, hogy a kormány valóban tartja-e majd magát ahhoz az ígéretéhez, hogy az infláció normalizálódása után megszünteti a hatósági üzemanyagárakat. Rámutatott, hogy a mostani helyzetet nagyon megszenvedi az olajipar. Nem véletlen, hogy sok üzemanyagtöltő állomás egyre nehezebben működik, és még nagyobb problémák vannak a MÁSZ-tagok hálózatán kívüli független benzinkutasok körében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.