Olyan, az olaj- és az olajtermék-árakat is érintő változások történtek az utóbbi időben, amelyek korrekt szakmai magyarázatának ismeretében jobban kezelhető a benzin- és gázolajárak mostani emelkedése – mondta a mai (szerdai) háttér-beszélgetésen a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára. Grád Ottó a június eleje óta tartó drágulás fő okát geopolitikai és keresleti tényezőkkel magyarázta. A hazai üzemanyagárak csütörtöktől ismét emelkednek.
Ám jelezte: van szerepe földrajzi, éghajlati, és más szempontoknak. A fő drágító tényezők a következők:
Ezek a trendek persze a környező országokban is érvényesülnek, olyannyira, hogy Grád Ottó szerint szinte megengedhetők lehetünk a hazai drágulással. Fontos, hogy a felsorolt külső hatások egy szabadpiacon szinte azonnal jelentkeznek, míg szabályozott körülmények között – Horvátországban és Szlovéniában – a szabályozáshoz igazodva, kéthetes késéssel. Magyarországon egyébként az év elején nőtt jelentősen, mintegy 41 forinttal az üzemanyagok jövedékiadó-tartalma, erre közel ugyanekkora mértékben Romániában július 1-jén került sor. Horvátországban a benzin ezen e héten körülbelül 20 forinttal, a gázolaj 10 forinttal drágul.
A régiós árkülönbségek hatása jól tükröződik az üzemanyag-turizmus irányában és mértékben. A Világgazdaság erre vonatkozó kérdése kapcsán a szövetség főtitkára azt hangsúlyozta, hogy a Magyarországról kiutazók (például Romániába) nem kizárólag tankolni mennek, hanem egyúttal elintézik a nagybevásárlást. A magasabb ár hatása inkább a közúti áruszállításban, vagyis a gázolaj esetében lenne fontos, de a MÁSZ statisztikái ezen a területen sem mutatnak érdemi változást.
A fogyasztás nagyjából a 2021-es szintjén áll.
A mezőgazdasági gépek májusra előre tolódott szezonális használata is a szokásos gázolaj-felhasználás mellett történik. Mellesleg a gázolaj árának magasabb szintjét – ezzel a hazai gázolajárak alacsonyabb versenyképességét – elsősorban az év eleji jövedékiadó-emelés okozta.
Grád Ottó szintén lapunkkal közölte, hogy bár nyáron természetes a finomítók karbantartása miatti leállása, az idén nem várható olyan nagy olajfeldolgozási szünet, amilyen tavalyelőtt Schwechatban volt egy robbanás miatt. Igaz, a finomítók újraindítása mindig jelent némi kockázatot.
Ráadásul az Oroszország elleni szankciók miatt az olajimport már nem olyan rugalmas, mint korábban volt, és a piac érzékenyebb.
Az ellátás azonban stabil mindkét termék esetében.
Újságírói kérdésre a MÁSZ főtitkára elmondta még, hogy folyamatos az egyeztetés a hazai döntéshozókkal az üzemanyagárakról. „Nem üzleti titok, hogy a kormány is fellép a hazai ellátás érdekében. Viszont éppen ezért a részéről is politikai támogatásra lenne szükség az olajellátást segítő kereskedelmi megállapodások megkötéséhez, főként az Adria csővezeték használata kapcsán.”
Csütörtökön tovább emelkedik az üzemanyagárJúlius 4-től a benzin beszerzési ára bruttó 2 forinttal emelkedik, míg a gázolajért bruttó 4 forinttal fizetnek majd többet a kutak a nagykereskedőjüknek a Holtankoljak.hu szerint. Ezzel ellentétben a tankolók a kutak áraiban ezt az emelést nem biztos, tapasztalják (attól függően hogy hol tankolnak), mert a piaci szereplők a nagykereskedelmi árváltozástól eltérően alakítják jelenleg a kutakon látható árakat. Az aktuális átlagár a 95-ös benzin esetében 616 forint, míg a gázolaj átlagára 627 forint, az árak akár napon belül többször is változnak, ami az átlagárat is folyamatosan mozgatja. Amennyiben holnap az áremelés érvényesítésre kerül a kutak áraiban, úgy a benzinért 618 forintot fizetünk majd, a gázolaj átlagára pedig 631 forintra emelkedhet. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.