BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Érdemes figyelni, mi történik a Krk szigeti LNG-terminálon

A MET csoport 2032-ig újabb jelentős kapacitásokat kötött le a bővítés előtt álló horvátországi cseppfolyósgáz-terminálon. A vezetékes gáz melletti alternatív forrásként az LNG jelentős szerepet tölt be térségünk energiabiztonságában.

Megérkezett a századik cseppfolyósföldgáz- (LNG) szállítmány a Krk szigeti terminálhoz, a tételt a svájci központú MET csoport szállítja. A MET és annak horvátországi leányvállalata kulcsszerepet játszik Horvátország és a régió ellátásbiztonságának garantálásában.

LNG
A cseppfolyós gázt hozó századik LNG-tanker Krk-nél / Fotó: MET csoport

A magyar ellátásbiztonságot is javítja a tervezett horvátországi beruházás

A 2021 januárja óta működő terminál közleményben kiemelt fontosságát támasztja alá, hogy létesítése felkerült a közös érdekű uniós projektek (PCI) listájára, építéséhez 101,4 millió eurós támogatást kapott. Évi 2,9 milliárd köbméternek megfelelő mennyiségű LNG fogadására képes, de terítéken van a kapacitás megduplázása. Igaz, némi késlekedéssel. A tulajdonos LNG Croatia a Ceenergy.com híre szerint három héttel meghosszabbította a terminálkapacitás-növelő pályázatra érkező ajánlatok beadási határidejét, amely így szeptember 3-án járt le. A hosszabbítás oka a lehetséges pályázóktól érkező sok megkeresés és az volt, hogy a szabadságok miatt augusztusban lelassult a kommunikáció. 

A megcélzott új kapacitás évi 6,1 milliárd köbméter.

A terminálról a horvát gázvezeték-hálózaton keresztül Szlovéniába, Olaszországba, Magyarországra és az EU-n kívüli Szerbiába, valamint Montenegróba kerülhet gáz. (Él az Ukrajnába történő szállítás lehetősége is.) A Világgazdaság beszámolt arról, hogy 2020-ban az MFGK Croatia d.o.o. a hat évre évi egymilliárd köbméter gázt kötött le a terminálon, illetve további tengerről érkező gázhoz is juthat Magyarország a Shell-lel kötött megállapodás révén. 

A nulladik tétel is a MET-é volt

A terminálról a MET már annak indulása óta számos LNG-szállítmányt célba juttatott. „A 100. szállítmány mellett külön öröm számunkra, hogy mi intézhettük a nulladik, üzembe helyezéshez szükséges LNG-mennyiség érkezését is. Büszkék vagyunk arra, hogy vezető szerepet töltünk be ebben a fontos projektben, megbízható energiaszolgáltatásokat nyújtva a végfogyasztóknak és a nagykereskedelmi piacnak egyaránt, ezzel is elősegítve a gazdasági növekedést. 2032 októberéig jelentős újragázosítási kapacitásokat kötöttünk le a Krk szigeti LNG-terminálon” – idézi a közlemény Mario Matkovicot, a MET Croatia Energy Trade vezérigazgatóját.

Nagyon sok lábon áll a csoport

A MET csoport Európában az egyik földrajzilag legdiverzifikáltabb LNG-importstruktúval rendelkezik. Az integrált energiavállalatnak hosszú távú visszagázosítási kapacitása van

  • Németországban,
  • Horvátországban
  • és Spanyolországban.

Az elmúlt években nyolc országba importált LNG-t – többek között a földközi-tengeri térségbe (Görögország, Olaszország, Horvátország, Spanyolország), Északnyugat-Európába (Egyesült Királyság, Belgium, Németország) és az északi régióba (Finnország). A MET több mint 30 LNG-szállítmányt importált Európába 2023-ban. A MET Croatia arra törekszik, hogy Horvátország még több alternatív energiaforráshoz férjen hozzá. 

A Krk szigeti LNG-terminálon lekötött jelentős kapacitás Kelet-Közép-Európát is segíti abban, hogy a globális LNG-piac részévé váljon.

Az LNG csak az egyik üzletág a MET-nél

A svájci központú MET csoport európai integrált energiavállalat, amelynek tevékenysége kiterjed a földgáz- és az árampiacra, valamint energiapiaci eszközök fejlesztésére és működtetésére. Leányvállalatai révén 15 országban van jelen, 30 ország gázpiacán és 39 nemzetközi kereskedési ponton aktív. Jelentős a tapasztalata a zöld- (megújuló) és a rugalmassági (kiegyenlítő) energiapiaci eszközök üzemeltetésében. Múlt évi konszolidált árbevétele 24,5 milliárd euró volt. Gázpiaci forgalma 88 milliárd köbméter, árampiaci forgalma 68 terawattóra volt.

Ez a terminál egy nagy, speciális hajó

Az úszó LNG-terminál (Floating Storage & Regasification Unit, röviden FSRU) Omisalj községben található. Geopolitikai és stratégiai szempontból is jelentős szerepe van az európai energiapiac megerősítése, valamint az Európai Unió országai és különösen az új, megbízható gázellátási útvonalat biztosítani kívánó közép- és délkelet-európai országok gázellátási biztonságának növelése kapcsán. 

Az FSRU hajó LNG-tároló tartályokból, LNG-be- és kirakodási berendezésekből, valamint LNG-visszagázosítási berendezésekből áll. A fedélzeten lévő összes folyamatot a kezelő felügyeli a központi vezérlőteremből, miközben az autonóm biztonsági rendszerek működnek tűz és gázesemény esetén.

Az FSRU hajó négy, együtt 140 206 köbméter kapacitású LNG-tároló tartállyal, három, 451 840 köbméter per óra maximális visszagázosítási sebességű LNG-visszagázosító egységgel, valamint a terminál üzemeltetése érdekében villamos energiát termelő erőművel rendelkezik.

Így történik az újragázosítás

Az LNG újragázosítása a tengervíz és az LNG hőjének cseréjével történik, a folyamathoz glikolt használnak közbenső folyadéknak. A tengervíz hőjét glikolnak adja át, majd kezelés nélkül visszaengedi a tengerbe. A glikol ezután hőt ad át az LNG-nek, amely a folyamat során újragázosodik. A földgáz ezután nagy nyomású leeresztő karokon keresztül kerül a Horvát Köztársaság gázszállító rendszerébe.

Az FSRU hajót a mólóhoz kötik, csatlakoztatják a nagy nyomású tehermentesítő karokhoz, amelyeken keresztül a földgáz belép a csővezetékbe. A mólót az FSRU kikötése mellett az LNG-szállító tanker közvetett fogadására is tervezték, a tanker az LNG átadása során az FSRU hajóhoz van kikötve. A földgázt vezetéken az omisalji gázcsomópontba szállítják, ahol átkerül a horvátországi gázhálózatba.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.