Dubaj uralkodója, Mohammed bin Rashid Al Maktoum sejk vasárnap a Twitteren jelentette be, hogy újraindítja a nagyváros repülőtaxi-programját. A promóciós videóban az amerikai Joby Aviation által gyártott hatrotoros eVTOL járműve látható. A metropolis 2017 óta többször megígérte a repülő taxik bevezetését, azonban ezekről rendre nem közölt részleteket.
Az idei bejelentés azonban eltér az eddigiektől, ugyanis több konkrétum derült ki a projektről. A tervek szerint a járművek 2026-tól szelhetik az eget, és Dubajon belül négy légikikötőt alakítanak ki: a Palm Jumeirah szigetnél, a dubaji reptérnél, a Marina nevű luxuslakónegyednél és egy belvárosi helyszínen. Az egyes helyeken két indítóállomás és négy elektromos töltőpont lesz – írja a Bloomberg.
Azt is elárulták, hogy a bérelhető limuzinok szintjére lövik be a tarifáikat.
A dubaji taxik minimális alapdíja 3,25 dollár körül van, és kilométerenként fél dollárt számolnak fel. Ennél a limuzinok 30 százalékkal drágábbak. A hatóságok első körben pilóta által vezetett eVTOL-okkal terveznek, de a jövőben tesztelik a vezető nélküli megoldásokat is. A dubaji közlekedési hatóság egyik tisztviselője a helyi sajtónak elejtette, hogy a terv korai fázisában van, és nem írtak alá megállapodást egyetlen céggel sem.
A pilóta által vezetett Joby prototípusa több mint 240 kilométert képes repülni, mielőtt töltésre szorulna, amivel bőven lefedné a várost, sőt még Abu-Dzabi is elérhető lenne. Függőlegesen száll fel és le, a rotorjai repülés közben előrebillennek, emellett 320 km/órás maximális sebességre képes.
Az égbolt megnyitása a repülő taxik előtt enyhítené a közlekedési problémákat a 3,5 milliós nagyvárosban, amely a világ minden tájáról vonzza a turistákat, egyben pénzügyi és kereskedelmi központ, és mint ilyen, rendszeresek benne a dugók. A VTOL-eszközök kifutópálya nélkül képesek helyben fel- és leszállni, idesorolhatók a helikopterek is.
Az elektromos meghajtású VTOL-járműveket eVTOL-nak nevezik. Ezek jóval precízebbek és halkabbak a helikopterekhez képest, így ideálisnak a légi taxis és repülő autós megoldásokhoz. A technológia gyerekcipőben jár, de egyre futurisztikusabb eszközöket mutatnak be, és az előrejelzések szerint a 2030 után megszaporodhatnak a repülő autók és motorok, addig viszont ezeket csak a leggazdagabbak engedhetik meg maguknak. Viszont a taxizás a szélesebb közönségnek is elérhető lehet.
Ahogy arról a Világgazdaság beszámolt, tavaly év végén előrendelhető lett az első repülő autó, az Alef Aeronautics A típusú modellje. A megközelítőleg 129 millió forintba kerülő elektromos jármű a tervek szerint 2025-ben kerül forgalomba, szárazföldön több mint 300, levegőben pedig 177 kilométert képes megtenni egy-két utassal. A múlt héten pedig egy repülő motorokat gyártó japán startup jelent meg az amerikai tőzsdén, bár ők egyelőre nem a taxizásban érdekeltek.
Az Arab-félsziget délkeleti részén elhelyezkedő Egyesült Arab Emírségek hét emírségből álló föderáció, minden emírséget egy-egy emír irányít, akik együtt alkotják a Szövetségi Legfelsőbb Tanácsot. A tanács tagjai maguk közül választanak egy elnököt és egy alelnököt. A gyakorlatban Abu-Dzabi emírje – jelenleg Mohamed bin Zájed Ál Nahján – tölti be a föderáció elnöki tisztséget, míg a dubaji uralkodó a szövetségi állam alelnöke, egyben miniszterelnöke szokott lenni.
Dubaj 3,5 milliós nagyváros és az azonos nevű, 4,1 millió lakosú emírség fővárosa. Érdekes adalék, hogy a közel 10 milliós Egyesült Arab Emírségek lakosainak több mint 88 százaléka bevándorló, elsősorban délkelet-ázsiai.
Beindul a nagyüzemi dróngyártás az AirbusnálHarcolni nem tud, kémkedni és kapcsolatot teremteni viszont annál inkább: ez az Airbus Zephyr nevű drónja, amelynek szakértők szerint a műholdakat megszégyenítő képességei vannak. A magas légkörben, 20 kilométerrel a tengerszint felett megfigyelési és kommunikációs célokra egyaránt használható Zephyr hivatalos értékesítését a jövő év vége felé kezdik meg. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.