Nemrég jelent meg a 2020-as év egyik legmegosztóbb videójátékának, a Cyberpunk 2077-nek a kiegészítője, a Phantom Liberty, amely amellett, hogy teljesen átdolgozta a játék rendszerét, egy másik meglepő dolgot is tartalmazott: az első olyan mesterséges intelligencia által szinkronizált karaktert, akinek az alapjátékban még egy élő szinkronszínész, Milogost Reczek adta a hangját. Reczek 2021-ben hunyt el, de családja beleegyezésével a CD Projekt Red fejlesztőstúdió vissza tudja hozni az általa életre keltett karakter hangját a kiegészítőben.
A mesterséges intelligencia (MI) manapság bizonyos körökben kezd szitokszó lenni, hiszen az amerikai forgatókönyvírók is azért tüntettek hónapokon keresztül, hogy szabályozzák az olyan chatbotok, mint a ChatGPT használatát, így nem kell félniük attól, hogy elveszítik a munkájukat, és a végleges megállapodás értelmében kompenzációt kapnának a munkájukért abban az esetben is, ha a stúdiók MI segítségével dolgoznak.
Hasonló a helyzet a szinkronszínészekkel is, hiszen egy megfelelő hangtárral és algoritmusokkal ellátott MI-rendszer képes lehet teljes filmek és videójátékok szinkronfeladatát ellátni.
A 2018-ban megjelent Red Dead Redempiton 2 egy nyílt világú szerepjáték, átlagosan 50 órányi játékidővel, amely tele van interaktálható karakterekkel, és a mai napig az egyik legnagyobb szövegkönyvvel rendelkező videójáték. A The Guardian adatai szerint 1200 különböző hang szólal meg benne, amelyeket nagyjából 700 szinkronszínésszel vettek fel közel 2200 nap alatt. Tehát a játék nyolcéves fejlesztéséből több mint hat évet fordítottak a szinkronmunkára, ezt azóta sem múlta felül egy stúdió sem.
Ez viszont akkora anyagi és időbeli befektetés, amit a legtöbb kisebb stúdió nem engedhet meg magának, így szükségük van egy alternatív megoldásra. Bár manapság népszerűek a vizuális narrációval ellátott, teljesen beszéd nélküli játékok, a nagy álmok megvalósításához szükség van a szinkronmunkára.
Erre ad alternatív megoldást az ausztrál Replica Studios által kifejlesztett MI-szinkronstúdió, amely 120 színész hangján képes megszólaltatni bármilyen begépelt szöveget, nagyjából ezer különböző hangszínen.
A stúdió azon a véleményen van, hogy természetesen a nagy videójáték-fejlesztők továbbra is alkalmazni fogják az olyan tehetséges és kedvelt szinkronszínészeket, mint Troy Baker (The Last of Us, Uncharted-sorozat, Death Stranding) és Laura Bailey (Worldof Warcraft, The Elder Scrolls V: Skyrim, Marvel’s Spider-Man), de a kisebb stúdióknak költséghatékony és időtakarékos megoldás lehet.
A filmiparban is kezd elterjedni az MI-szinkron technológiája. Az ukrán fejlesztésű Respeecher egy olyan alkalmazás, amely képes archivált hanganyag és az általuk szabadalmazott MI-algoritmusok alapján új dialógusokat létrehozni szinte bármelyik ember hangján, csak a megfelelő hangmintákra van szükség. Ennek a kezdeményezésnek köszönhető, hogy
a cég a Lucasfilmmel együttműködve létrehozta a fiatal Luke Skywalker hangját a Disney+ 2021-ben megjelent Boba Fett könyve című sorozatához, és a 2022-es Obi-Wan Kenobi sorozattal kapcsolatban azt a feladatot kapta, hogy úgy szólaltassák meg Darth Vadert, ahogy James Earl Jones 45 évvel korábban, mivel a sith nagyúr fiatalabb a sorozatban, mint az első Star Wars-filmben.
Jones lemondott a szereplésről korára és már megöregedett hangjára hivatkozva, de beleegyezett, hogy a hangjáról készült régi felvételeket felhasználhatják továbbra is. Egyelőre azóta nem született hasonló példa a filmiparban, de a lehetőségek itt is hasonlók, mint a videójáték-fejlesztők esetében. Egy animációs film készítésekor is rengeteg időt szánnak a szinkronmunkára, a kis költségvetésű stúdiók pedig sokszor nem engedhetik meg maguknak, hogy ismert színészeket alkalmazzanak, ezért számukra is megoldás lehet egy Replica-szerű hangtár, ahonnan hivatalosan felhasználhatnak több száz szinkronhangot.
Ahogy a forgatókönyvírók, úgy a szinkronszínészek is féltik a munkájukat és sokan nem nézik jó szemmel az MI-szinkron fejlődését. Dan Lenard, a Word-Voices Organization (egy szinkronmunkásokat segítő nonprofit szervezet) elnöke szerint az MI csak unalmassá teszi a hangot, és kizárólag alacsony költségvetésű videóprojektekhez ajánlaná, mivel a mesterséges hang sosem fogja tudni visszaadni az emberi hangok egyediségét. Nemcsak az Egyesült Államokban, hanem Afrikában is hasonló véleményen vannak. A kenyai Voice Actors League ügyintézője, Jennifer Kanari szerint nem arról van szó, hogy a színészek kifejezetten az MI ellen van, hanem hogy nem részesítik őket megfelelő bánásmódban.
A cél, hogy ha fel is használják a hangjukat, akkor először is legyen joguk hozzájárulni vagy megtagadni a kérést, másodszor pedig hogy kapjanak juttatást a felhasználásért.
Mivel még nincs kialakult, nemzetközileg elfogadott jogrendszere az MI-szinkron használatának, ezért főleg morális területen merülnek fel kérdések, így nem meglepő, ha egy-két stúdió hevesen reagál a felhozott vádakra, mint például a Senua’s Saga: Hellblade II.-t fejlesztő Ninja Theory. Természetesen a stúdió tisztázta a vádat, az ilyen incidensek azonban csak egyre több olajat öntenek a tűzre, és tovább bátorítják azokat, akik egyáltalán nem ismerik el az MI nyújtotta előnyöket.
Sajnos előfordulnak olyan esetek, amikor valóban jogtalan felhasználásról beszélhetünk. A világ egyik vezető videójáték-franchise-ában, az Assassin’s Creedben komoly szinkronszerepet vállaló Victoria Atkin felfedezte, hogy hangját egy az egyben felhasználták olyan játékokhoz készült modokhoz, amelyekhez nem járult hozzá. A modok olyan plusztartalmak játékokban, amelyeket nem a fejlesztők hoztak létre és tettek a játék részévé, a The Elder Scrolls V: Skyrim híres ezekről. Atkin természetesen azonnal felszólalt ez ellen, és az MI-t vádolta meg a lopással, ám azt fontos leszögezni, hogy – egyelőre legalábbis – az MI magától nem képes ilyen tevékenységre, csak élő emberek élhetnek vissza a benne rejlő lehetőségekkel.
Az MI szinkronról tehát elmondható, hogy mint ahogy a chatbotok, jelenlegi formájukban talán több kárt tudnak okozni, mint hasznot, viszont rövid időn belül akár egy új módja lehet a szinkronkészítésnek. Alternatíva lehet az alacsony költségvetésű projekteknek, és megfelelő jogi szabályozással és bizonyos esetekben a hozzátartozók beleegyezésével akár rég elhunyt vagy visszavonult színészeket is viszont hallhatunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.