A koronavírus-járvány évei alatt a vállalatoknak új megoldásokat kellett találniuk az addig nélkülözhetetlen üzleti utakra. Ez az időszak rávilágított arra, hogy a cégeknek felesleges drága utazásokat finanszírozniuk, amikor a találkozókat videóhívásokon keresztül is meg lehet oldani.
E tendencia pedig nagyon fájdalmasan érintette a légitársaságokat, különösen az amerikaiakat, amelyek jelentős pénzügyi veszteségekről számoltak be az elmúlt negyedévekben – a BBC szerint ez részben az üzleti jellegű utazások csökkenésével, eltünésével is magyarázható. A portál eközben arról is ír, hogy a hibrid és távmunka elterjedésének ellenére újjáéledhetnek az üzleti utazások, igaz, más formában.
A globális üzleti utazási ágazat 2024-ben meghaladhatja a világjárvány előtti 1,4 milliárd dolláros szintet
– hívta fel rá a figyelmet jelentésében a Global Business Travel Association.
Az American Express Global Business Travel (Amex GBT) és a Harvard Business Review közös felmérésében 425 amerikai szakembert kérdeztek meg az üzleti utazások helyzetéről. A válaszadók szerint a járvány előtt a cégek tárgyalások miatt küldték üzleti utakra a dolgozóikat, a Covid-lezárások óta viszont már a belső kapcsolattartás miatt.
Ennek oka, hogy az átalakult táv- és hibrid munkarendben az alkalmazottak nem találkoznak és tulajdonképpen nem is ismerik egymást. Az interakciók így létfontosságúvá váltak. A hétköznapi értekezletek könnyen megoldhatók a virtuális térben, de a munkavállalókkal történő hosszú távú, pozitív kapcsolat kiépítéséhez már elengedhetetlen a személyes jelenlét. A koronavírus-járvány alatt, óta sok munkavállaló költözött távolabb a munkahelyétől, miután nem volt szükség a napi ingázásra. Az üzleti utazások jelentősége tehát felértékelődött.
Az embereket összehozza az utazás, amely újrateremti a kötelékeket, erősíti a kultúrát a szervezeteken belül, és lelkesedést vált ki az egyénekből
– mondta az Amex GBT vezérigazgató-helyettese, Patricia Huska.
Ezt a trendet egy brit székhelyű bútorkereskedő cég, az Ufurnish alapítója is megerősítette. Deirdre Mc Gettrick arról beszélt, hogy a 16 alkalmazottja teljesen eltávolodott egymástól azt követően, hogy otthoni munkavégzésre álltak át. A vállalati morál fenntartása érdekében ezért évente kétszer szerveznek céges utazást, hogy a kollégák személyesen is találkozhassanak.
Januárban mindannyian külföldre megyünk egy hétre. A szállodában eltöltött időt arra használjuk, hogy átgondoljuk az elmúlt évet, és meghatározzuk az adott esztendő prioritásait és céljait. Szeptemberben kiruccanunk az Egyesült Királyságba, ahol egyáltalán nem dolgozunk, csak csapatként összejövünk – közölte Deirdre Mc Gettrick. Hozzátette: ezek az utak nagyon jó hatással vannak a közhangulatra.
Az Amex GBT felmérése során 10-ből 6 cég mondta azt, hogy az üzleti utazás kulcsfontosságú eleme a szakmai fejlődésnek.
A kollégák érzik, hogy nem csak a munkán van a hangsúly, hanem velük is foglalkoznak a vállalatok
– jegyezte meg Huska. Szerinte, amikor a pandémia miatt kiürültek az irodák, a dolgozók életében űr keletkezett, amit ezekkel az utazásokkal lehet betölteni. A szakértő összegzése szerint a hibrid- és a távmunkavégzés már velünk marad, így pedig az üzleti utazásoknak ez az új korszaka rendkívül fontos szerepet kaphat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.