Egy új jelentés szerint nagy változás állhat be a televíziózás történelmében 2024-ben: az előrejelzések szerint a streamingszolgáltatások idén megelőzik a hagyományos fizetős tévé-előfizetéseket, és elérik a 17,3 milliárd dolláros (nagyjából 6205 milliárd forint) bevételt.
A folyamatos növekedés nem feltétlen az előfizetők számnak gyarapodásából, hanem a szolgáltatások árának emeléséből és a mind több hirdetésből adódik. A különböző streamingplatformok nagy húzóerejű címeket voltak képesek kitermelni az elmúlt években: ilyen volt például a Netflix gondozásában készült, a negyedik évadával reneszánszát élő Stranger Things és a 2022-ben nagy sikernek örvendő Wednesday. Az HBO is új követőtáborra tett szert a Trónok harcával, valamint a The Last of Usszal, az Amazon Prime Video a The Boyszal csábítja vissza folyamatosan nézőit, a Disney+ pedig az egyre gyakrabban érkező Star Wars- és Marvel-tartalmakkal tartja meg előfizetőit.
Az Ampere Analysis jelentése szerint
a streamingszolgáltatások 2024-ben valószínűleg jelentős mérföldkőhöz érkeznek: megelőzik a rendszeres tévé-előfizetéseket.
A negyedéves előrejelzések alapján a streamingszolgáltatások összesen 17,3 milliárd dollár bevételt fognak hozni 2024 harmadik negyedévében, ami meghaladja az Egyesült Államokban a fizetős televíziózás 16,7 milliárd dolláros (nagyjából 5989 milliárd forint) előrejelzését. A Screen Rant értesülése szerint szintén ez a jelentés azt jósolja, hogy a fizetős televíziózás bevételi értéke 2028-ra a 2017-es érték felére fog csökkenni.
A változtatások magukban foglalják a különböző platformok, köztük a Netflix és az Amazon Prime Video hirdetésekkel támogatott verzióinak bevezetését. Ez további lehetőséget ad az adott cégeknek a bevételeik növelésére. Ezenkívül az elmúlt években több streamingplatform is növelte előfizetéseinek az árát:
A Netflix ráadásul már azt is előre bejelentette, hogy a 2024 második negyedévétől kezdve megszünteti a legolcsóbb, reklámmentes elérhető elfizetési csomagját.
Bár ezeket az áremelkedéseket ellensúlyozza a film- és sorozatgyártás költségeinek növekedése, az áremelések egyértelműen hozzájárulnak a vállalatok bevételének növeléséhez is.
Vaszily Miklós, a TV2 elnöke a Világgazdaságnak adott interjújában kifejtette, hogy a streaming és a lineáris tévézés esetében sokkal inkább párhuzamos használatról és szórakozásról van szó. „Egyesek időben kevesebb tartalmat néznek, és azt is jobban megválogatva. Tipikusan streamingtartalom a sorozat. Viszont a nagy show-műsorok, egy Sztárban sztár egyértelműen tévés program. Ahogy a sport is, amíg a streaming nem fizeti túl. Erről egyelőre nincs szó, hiszen a meccsek mégiscsak élőben érdekesek” – nyilatkozta Vaszily Miklós.
A sportesemények új piacnak számítanak a streamingen belül, ezért a Disney, a Fox és a Warner Bros összefog a sportstreaming területén. A három nagyvállalat nemrég azzal az ajánlattal állt elő, hogy
közös streamingszolgáltatást indítanak 2024 őszén, amelyben a profi sportligáktól kezdve az egyetemi mérkőzésekig közvetítenek sporteseményeket.
Mindent összegezve, a nagy streamingplatformok egyre csak erősödnek, így nem meglepő, ha 2024-ben elérik azt a régóta rebesgetett mérföldkövet, hogy megelőzzék a hagyományos tévé-előfizetéseket. A streaming azonban nemcsak a tévé-előfizetéseknek tehet keresztbe, hanem a mozikat is rendesen megizzasztja. A koronavírus-járvány felgyorsított bizonyos trendeket, miközben ráirányította a figyelmet a média jelentőségére az emberek tájékoztatásában és szórakoztatásában. A hazai filmforgalmazók becslése szerint 2023 igazán jó évnek bizonyult a közel 22 milliárd forintos jegyárbevétellel és a több mint tízmilliós látogatószámmal, viszont a magyar mozik nehezen tudnak versenyre kelni a nagy streamingszolgáltatók kedvező árú havi csomagdíjaival.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.