Bár Horvátországban az idei nyári szezon elmarad a korábbi évek hatalmas turistaszámától, azért így is nagyon sokan mennek az Adriára. A magyarok egyik kedvenc üdülőhelye a horvát tengerpart, ahova leginkább autóval jutunk el. A Világgazdaság megnézte, hogy milyen szabálysértésekért mekkora büntetést szabnak ki a rendőrök a horvát utakon.
A magyarországi közlekedési szabályokat a sofőrök jól ismerik, de nem árt tájékozódni, ha egy idegen országba utazunk autóval, hogy ott mik a szokások, szabályok az utakon.
Horvátországban például büntet a rendőr, ha a magára hagyott autónk ablakát leengedve hagyjuk
– írta meg a Vecernji List.
A horvát közúti közlekedés biztonságáról szóló törvény szerint a sofőrnek a jármű elhagyása előtt gondoskodnia kell róla, hogy az autó magától ne mozdulhasson el, illetve mindent meg kell tennie, hogy a kocsit illetéktelen személy se indíthassa el. A jogszabály szerint tehát, ha lehúzva hagyjuk az autó ablakát, akkor azt más személy akár elindíthatja (például a kézifék kiengedésével). Ezért a szabálysértésért a horvát rendőrök 30 eurós bírságot szabnak ki.
Magyarországon az autópálya-kultúra részét képezi, hogy a belső sávban a nagyobb teljesítményű autók levillogják azokat, akik nem mennek elég gyorsan. A villantás valójában egy figyelmeztetés, hogy az érkezőt engedjék el. Ezzel viszont ne próbálkozzunk Horvátországban, mivel a levillogásért vastagon fog a rendőrök ceruzája.
A horvát jogszabályok szerint tilos az utakon a többi sofőrt fény- és hangjelzésekkel megzavarni a vezetésben, így aki ezt mégis megteszi, az egy 260 eurós csekkre számíthat. Ugyanekkora bírság jár azért is, ha valaki szlalomozva előzget az autópályán.
Ez a szabály már ismerősebben csenghet, hiszen Magyarországon sem szabad a leállósávban vezetni, mindegy, mekkora dugóban ül a sofőr. Lehetséges, hogy a torlódás felőrli az ember idegeit, de 260 eurót nem ér meg saját magunk és mások veszélyeztetése a leállósávban.
Két év múlva, 2026-ra kell elkészülnie Horvátországban az Adriai-tenger mellett húzódó, Kvarner-öböl megközelítését szolgáló autópályának.
Mivel nyáron rengeteg turista lepi el Horvátországot, és mind a tengerhez tartanak, ezért a törvények kifejezetten szigorúak a közlekedési szabályokat illetően a nyári hónapokban. Aki úgy dönt, hogy megspórolja a Horvátországban borsos autópályadíjat, és a települések közötti országutakon utazik, az nagyon vigyázzon a sebességkorlát betartására.
Településen belül 30 euró a büntetés, ha legfeljebb 10 kilométer per órával lépi át valaki a megengedett határt. 10–20 kilométeres sebességtúllépésnél 60, 20–30 kilométer per óra esetén már 130 euró a bírság. 30–50 kilométer per óra között 290–920 euró közötti összeget vés a rendőr a csekkre.
Aki 50 kilométer per óránál többel lépi át a megengedett legnagyobb sebességet településen belül, az akár 2650 eurós bírsággal vagy 60 napig terjedő szabadságvesztéssel nézhet szembe.
Az autópályákon és a gyorsforgalmi utakon valamivel enyhébbek a szankciók. A bírság mértéke ezeken az utakon 60 és 1990 euró között ingadozhat.
A nagy melegben érthető, hogy senkinek nem esik jól, hogy egy csíkban még a biztonsági öv is melegíti a felsőtestet, de legyünk erősek: mindig legyen bekapcsolva a biztonsági öv!
A horvát rendőrök ennek elmulasztásáért 130 eurós csekket adnak az autó összes olyan utasa után, aki nem volt bekötve. Ez a hátsó ülésekre is vonatkozik.
Horvátországban nincs zérótolerancia, ami az alkoholt és a vezetést illeti, de így sem ajánlják senkinek, hogy próbálkozzon. Törvényileg 0,5 ezrelék véralkoholszintig nincs büntetés, de szonda nélkül nehéz belőni, hogy éppen hogy állunk ezzel. Aki ezt a szintet egy kicsit is meghaladja, annak nagyon mélyen a zsebébe kell nyúlnia.
A legmagasabb büntetési kategóriát alkalmazzák azoknál, akik kábítószer hatása alatt ülnek a volán mögé.
Az új autókban már elő sem kellene fordulni annak, hogy valaki vezetés közben mobilozik, hiszen ezek a kocsik már gyárilag több módon képesek összekapcsolódni a telefonokkal. A kihangosítás így nem jelenthet problémát. Azonban a magyar autók átlagéletkora 15,8 év, ami azt jelenti, hogy rengeteg olyan kocsi van az utakon, amelyik még nem rendelkezik mobileszközökkel. Ha éppen sietünk a horvát tengerpartra, akkor gondoskodjunk egy beépíthető kihangosítóról, esetleg egy mobiltartóról, mivel megüthetjük a bokánkat, ha a rendőr a telefonnal a kezünkben kapja el a grabancunkat. A vezetés közbeni mobilhasználatért 130 eurót kell lecsengetni a rend éber őreinek.
Hozzá kell tenni, hogy manapság már nem is a telefonálás jelenti a problémát, hanem az, hogy sokan képesek vezetés közben is a közösségimédia-oldalakat böngészni vagy csetelni, ami sokkal hosszabb időre vonja el a sofőr figyelmét az útról annál, mint ha csak telefonálna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.