Az idősek arányának növekedése a bevásárlóközpontok üzemeltetőit arra ösztönözheti, hogy az idősebb generáció számára is vonzóvá váljanak, akárcsak az aktív keresők, a fiatal- és a középkorúak, valamint a gyermekesek számára. A KSH budapesti bevásárlóközpontokra fókuszáló kiadványában megjelent elemzés szerint egyelőre éppen a jövőben fontos korosztályok képviselőinek többsége hiányzik a plázákból:
Magyarországon az 55 év felettiek 63 százaléka sohasem vásárol bevásárlóközpontban, de a 14 év felettiek 39 százaléka sem, ami csaknem a kétszerese az EU-ban mért aránynak.
A bevásárlóközpontok vesztesek lesznek, ha nem tudnak alkalmazkodni az elöregedő társadalom igényeihez, és megnyerni az úgynevezett ezüstgenerációt. A kiskereskedelem átalakulása, a potenciális vásárlóközönség korosodása jelentette problémák Európa fejlett jóléti országait sem kerülik el. A más országokban már megjelent idősmarketing azonban Magyarországon még kezdetleges.
Országosan és a népesség egészére jellemző, hogy a kisgyermekes családokban a nők vásárolnak gyakrabban. A bevásárlóközpontok azonban kedveltebb célpontok a férfiak számára, akik évente átlagosan 13 alkalommal keresik fel őket, míg a nők csak tízszer.
A 15–34 évesek évente átlagosan 18-szor, az 55 év felettiek viszont csupán ötször mennek plázákba.
Egy jól eltalált stratégiával azonban a bevásárlóközpontok akár meg is erősíthetik pozícióikat. Ehhez elengedhetetlennek tűnik a fókuszváltás. A mai bevásárlóközpontok jellemzően a fiatal vevőkre koncentrálnak – figyelmeztetnek a kutatók –, holott a nagyobb nyugdíjból élők mindenütt szívesen költenek utazásra, kultúrára, kis háziállatokra, gyógyszerre, szemüvegre, kertészkedésre és ajándéktárgyakra is. Őket kell tehát a sikerre törő bevásárlóközpontoknak megnyerniük.
Már 2014-ben a nyugdíjasok adták a magyarországi háztartások 31 százalékát a KSH közlése szerint, az egy főre jutó személyes célú kiadásaik pedig már előtte is meghaladták az országos átlagot, a fogyasztási szerkezetük pedig markánsan eltért az országos átlagtól.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.