Az utóbbi öt évben majdnem megduplázódott, 45 milliárd forintra rúgott az optikai eszközöket gyártó cégek árbevétele – derül ki a Nemzeti Cégtár adataiból. 2017-ben összesen 111 cég volt jelen Magyarországon a szektorban, és 2013 óta több mint 21 milliárd forintos együttes árbevétel-emelkedést értek el.
A hazai magánoptikák számát a Magyar Látszerész Szövetség 800-900-ra becsüli, a üzletek száma öt-hat éve gyakorlatilag stagnál, csak kisebb, 5-10 százalék körüli mozgások vannak a piacon – mondta a Világgazdaságnak Leányfalvi Tamás, a szövetség ügyvezető alelnöke.
A magyar piac vezető szereplője a Grand Vision Hungary Kft., a negyven országban jelen lévő Grand Vision csoport magyarországi leányvállalata.
Az árbevételét tavaly 5,6 százalékkal, 3,45 milliárd euróra növelő globális cég hazánkban két kiskereskedelmi hálózatot, a Vision Expresst és az Ofotért hálózatot működteti. A közel 150 boltot lefedő hazai multi árbevétele tavaly 21 milliárd forintot ért el a 2016-os 19 milliárd forint után. A legnagyobb magyar kézben lévő optikai hálózat a 40 egységből álló Optic World. A tavaly 416 milliós árbevételű cég egy testvérpár tulajdonában van – ismertette Pali Róbert, a cég üzletfejlesztési menedzsere, a szövetség másik alelnöke. A vállalkozás nagykereskedést is üzemeltet, saját szemüvegkeret-gyártását ugyanakkor Ázsiába és Olaszországba helyezte.
A Grand Vision szerint a következő öt évben a globális szemüvegpiac évente várhatóan 5 százalékkal nő majd a fogyasztók életstílusa miatt.
Magyarországon csekély rétegnek támogatja a társadalombiztosító a szemüveglencséjét, ezért Szabadi Zsolt, a Magyar Látszerész Szövetség elnöke egy cafeteriatámogatás bevezetését tartaná indokoltnak, mivel a munkavállalóknak súlyos anyagi megterhelés egy szemüveg megvásárlása. Világtendencia, hogy a lakosság felének szüksége lenne valamilyen látáskorrekcióra, de például Magyarországon másfél millióan még sosem vettek részt szemvizsgálaton – ismertette a szövetség elnöke.
A legolcsóbb és legegyszerűbb egyfókuszú szemüveglencse kerettel együtt 40-60 ezer forintba kerül, egy progresszív lencse ára pedig a több százezer forintot is eléri,
ezért a látszerészszövetség elnöke szerint a tb-támogatás nagyobb arányú kiterjesztését is meg kellene fontolnia az egészségügyi kormányzatnak.
Az optikákban tapasztalható, szinte állandó jellegű 30-60 százalékos kedvezmények általában csak egy szűk termékkörre vonatkoznak, és behívó jellegűek. A kis optikákat óva inti a szövetség ettől az árháborútól, Szabadi Zsolt szerint ugyanis ez a helyzet egy szerencsétlenül túlértelmezett versenyhelyzet következménye. A gyártók által diktált ritmust is próbálják az akcióikkal követni az üzletek,
a lencsegyártó cégek például januárban a szemüvegesek egyik táborának, az irodai munkát végzőknek, szeptembertől pedig az iskolás gyerekeknek kínálnak akciókat.
Jó kezdeményezésnek tartja a piac az immár hagyományos Látás hónapja rendezvényt – idén októberben csaknem 300 magyar optika csatlakozott a felhíváshoz. Azt, hogy megéri a részvétel, az is bizonyítja, hogy az ingyenes szűrővizsgálatot kínáló akció alkalmával az optikusok forgalma akár 30-50 százalékkal is emelkedik.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.