BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Könnyebben találhatunk jobb biztosítást

Egyszerűbben összehasonlíthatóbbá váltak a befektetési jellegű, úgynevezett unit-linked élet- és nyugdíjbiztosítási termékei, miután a közzé tették a konstrukciók Teljes Költség Mutatóját (TKM). Az ügyfeleknek érdemes a táblázatokat átböngészniük, mert ezentúl sokkal könnyebben találhatnak rá a legmegfelelőbb konstrukcióra. A TKM bevezetése több irányból is tisztíthatja a képet a biztosítási szektorban, azaz segít abban, hogy az ügyfélorientált termékek részesedése növekedjen a piacon - állítja az Allianz vezérigazgató-helyettese.

A Teljes Költség Mutató (TKM) egy olyan egyszerű mutató, amely egyetlen szám segítségével fejezi ki az adott biztosítás költségeit. Azt mutatja meg, hogy adott feltételek mentén az ügyfél megtakarítása mekkora éves bruttó befektetési érték mellett éri el a kiválasztott időtartam végéig befizetett díjak összegét. Az Allianz életbiztosítások esetében a TKM számok éves szinten 1-2,8 százalékos költségvonzatot jeleznek, amelyek igen jó értéknek mondhatók a piacon, ha a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) által közzétett adatokat nézzük.

„Vásárláskor a termékre megadott legmagasabb TKM értéket érdemes figyelembe venni, hiszen jellemzően az ezek mögött levő hosszabb távon magasabb kockázatú és hozamú alapokat érdemes választani. A kevés alapot használó, kizárólag pénzpiaci eszközökbe fektető termékek gyakran alacsony TKM-je mögött a magasabb hozamlehetőséggel kecsegtető alapok hiánya figyelhető meg, így a TKM mellett a termék tulajdonságait is figyelembe kell venni a választásnál” – figyelmeztetett Kozek András, az Allianz Hungária Zrt. életüzletágért felelős vezérigazgató-helyettese.

A vezérigazgató-helyettes szerint a jövőben könnyebb lesz megismerni egy termék alaptulajdonságait a TKM jóvoltából. A biztosítói modellszámítások szerint a piaci átlagdíjon megkötött más korú és nemű ügyfelek TKM-je néhány tized százaléknál jobban nem tér el a mintaszerződéstől. Az egy százalékos TKM- emelkedés 20 éves távlatban 5-8 százalék körüli visszavásárlási értékkülönbséget eredményez – mondja Kozek. Ez például azt jelenti: az egy százalékos TKM mellett működő szerződés lejáratkor durván 7 százalékkal magasabb kifizetést eredményez majd, mint egy olyan szerződés, amelynek 2 százalékos TKM-je van.
A fogyasztók szempontjából előnyös, hogy a fogyasztói igények várhatóan az alacsonyabb költségszintű termékek / szereplők irányába mozdulnak majd, így a kiugróan magas költségszintű termékek kiesnek. Rövid távon – piacszerzési céllal – ugyan elképzelhető veszteséges termékekek értékesítése, de ez hosszútávon nem finanszírozható. Ez tendenciájában elindíthat egy valós átlagköltség-csökkenést, ami meggyorsítja a piac fejlődése által előbb utóbb mindenképpen szükséges versenyképességi fejlődést -  teszi hozzá Kozek.

Másrészt, a rövidebb tartamú szerződéseknél nagyobb lesz a mutató értéke, így az sem kizárt, hogy a hosszabb futamidők felé tolódik el a piaci átlagtartam, mutat rá a vezérigazgató-helyettes. Ez mindenképpen előnyös lenne, hiszen Magyarországon a hosszú távú megtakarítások piacán óriási fejlődési lehetőség van. „A TKM bevezetése reményeink szerint egy kapunyitás az ügyfelek felé. A biztosítási szakma hisz abban, hogy a versenyképes termékek további térnyerése növeli a piac méretét, és ezáltal összességében mind volumenben mind profitban segíti a szektor fejlődését” – fejezte be Kozek András.

 

 


 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.