BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Informatika az egészségügy szolgálatában

Az informatika az egészségügy számára egy eszköz, amelynek fejlődése még nem jelent automatikusan reformot, viszont az ágazatirányítást szolgáló eszközrendszer kiszélesítésével, és a modern, elektronizált folyamatok megalapozásával hozzá tud járulni az ellátórendszer megújításához.

A korszerű technológiák ágazati meghonosításával az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (EESZT) számos területen nyitja meg a fejlődés lehetőségét, ezzel elősegíti újszerű egészségügyi szolgáltatások létrejöttét. Bár a fejlesztések illeszkednek az egészségügy digitalizációjának nemzetközi trendjébe, hasonlóan a más ágazatokban lezajlott, jelentős technológiaváltással járó projektekhez, az egészségügyben is érzékelhető mértékű szkepticizmus kíséri a változást. A nemzetközi tapasztalatok alapján az e-egészségügy fejlesztésére irányuló projektek jobb minőségű és hatékonyságú egészségügyi szolgáltatásokat jelentenek. Az EESZT ezért is lehet az egészségügyi ágazati reformfolyamat kulcseleme.

A betegadatok egységes elektronikus rögzítése és elérhetővé tétele már rövidtávon is érezhető előnyökkel jár.

Rendszerszinten csökkenti az adminisztrációs terheket, elkerülhetővé válik a betegadatok több helyen történő rögzítése, az olvashatatlan, papíralapú leletek cipelése, delegálhatóvá válnak a betegellátással kapcsolatos feladatok, és késedelem nélkül jutnak el információk (e-receptek, e-beutalók, leletek) egyik intézménytől a másikig.

Az EESZT használatával a gyógyítás terén mérséklődik a feleslegesen megismételt vizsgálatok száma.

Ha egy betegtől például vettek vért egy kórházban, de egy másik orvoshoz megy át további vizsgálatra, akkor nem kell automatikusan levetetni újból a vért, mert a kezelőorvos látja majd a korábbi eredményeket. Természetesen, ha a betegsége megköveteli, vagy túl sok idő telt el, indokolt az ismételt labor – ez az orvos döntése. A költséghatékonyság mellett lerövidül a betegút, és emelkedik az ellátásminőség, hiszen a korábbinál jóval pontosabb információkon alapuló diagnózisok születhetnek egy-egy ellátás során.

Az EESZT tervezésénél alapvető tervezési szempont volt, hogy az egészségügyi ellátást nem akadályozhatja, ha az EESZT-vel kapcsolatban bármilyen fennakadás történik.

Maguk az ágazati felhasználók (orvosok gyógyszerészek és asszisztenseik) a saját rendszerükbe jelentkeznek be, ott végzik a munkájukat – éppen úgy, ahogy eddig. Ezeket a rendszereket kellett felkészíteni az EESZT-vel való kommunikációra. Ha például egy receptet kell felírni, de nem érhető el a Tér, akkor is működnie kell a receptfelírásnak a helyi informatikai rendszerekben: ilyenkor az orvos hagyományos papírvényt állít ki, aminek tartalma majd a kiváltáskor, a gyógyszertárban kerül be az EESZT-be. Ugyanígy, minden olyan feladatot el kell tudnia látni, amit egyébként is ellátna, illetve eddig is ellátott a vizsgálatok során.

Miért hasznos az EESZT a lakosság számára?

  • a betegek ellátása biztonságosabb és személyre szabottabb lesz
  • a kezelőorvos számára a betegadatok és betegdokumentumok lekérdezhetőek a Térből, így több információ alapján biztosabb diagnózist állíthat fel, amivel hatékonyabb kezelést írhat elő
  • a lakossági portál felületén 2017. december közepétől mindenki megtekintheti a saját EESZT-be kerülő dokumentumait
  • elkerülhető a vizsgálatok felesleges ismétlése, így az ellátás takarékosabbá és gyorsabbá válik
  • az EESZT-be került betegdokumentumokat (leleteket, ambuláns lapokat, zárójelentéseket), e-recepteket és e-beutalókat a jövőben nem kell majd papíralapon megőrizni
  • nő a betegbiztonság, mivel a kezelőorvos, a háziorvos több információhoz jut, valamint a gyógyszerész – gyógyszerelésünk ismeretében – hatékonyabb gondozást tud végezni
  • elrontott e-recept esetében könnyebbé válhat a javítás, nem kell visszamenni a rendelésre, a gyógyszerész telefonon jelezheti a hibát az orvosnak, aki azonnal javíthatja az e-receptet a Térben, és a beteg ki tudja váltani azt a patikában
  • a betegadatokat a lehető legmagasabb biztonsági szintű rendszer őrzi
  • Miért jó az EESZT az egészségügyi intézmények és dolgozóik számára?

  • minden orvos és gyógyszerész a saját megszokott medikai rendszerén keresztül érheti el az EESZT szolgáltatásait
  • a háziorvos nyomon tudja követni a betege ellátási eseményeit, látja, milyen kezelései voltak, milyen gyógyszereket írtak fel számára, és azt is, hogy a beteg kiváltotta-e azokat
  • a kezelőorvos elérheti a betege egészségügyi adatait és dokumentumait, így nem jelent gondot, ha a beteg nem hozta azokat magával a rendelésre, vagy nem emlékszik rá, hogy milyen gyógyszereket szed
  • sürgősségi ellátás esetében azonnal lekérdezhetőek a beteg legfontosabb betegadatai az e-profiljából
  • e-beutalóval érkező beteg fogadására előre fel lehet készülni, a legfontosabb betegadatokat betegfelvételkor átemeli a rendszer az új ellátási esemény dokumentációiba, így gyorsabbá válik az ellátás
  •  

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.