Az EIT Digital oktatási missziójának lényegét talán úgy lehetne a legtömörebben bemutatni, hogy a Z-generáció digitális bennszülötteiből olyan digitális hódítókat képeznek, akik aztán később a globális digitális innovációs piacon meghatározó szerepet töltenek be. „Elitképzésről van szó, a mi képzéseinkben a digitális világ jövőjének vezetőit készítjük fel” – fogalmazott a Világgazdaságnak az EIT Digital Hungary vezetője Gulyás László.
Az EIT Digital az Európai Parlament által létrehozott Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) szerződött partnere, összesen kilenc tagországban van irodája. Profiljában a technológia mellett az oktatás kapja a legnagyobb hangsúlyt, nem véletlenül épített ki saját képzési rendszert. Gulyás László arra hívta fel a figyelmet, hogy a Z, az X, vagy akár az Y korosztály között a legnagyobb eltérés, hogy előbbiek beleszülettek a digitális korszakba. Mindez pedig hatással van az oktatáshoz, és az üzlethez való hozzáállásukra is.
Az oktatás kapcsán az látszik, hogy a klasszikus menü, vagyis a korábbi generációk által összeállított tananyag már nem vonzó, helyette az ún. „á la carte” tanulási rendszer iránt van igény, amelyben az adott személy kedvére szemezgethet, milyen készségeket és ismereteket kíván elsajátítani. Ez a „Z”-nek abból a jellemzőjéből fakad, hogy önálló, így választani és személyre szabni akar, és nem feltétlenül hisz abban, hogy az azonos területeken dolgozóknak azonos tudással kell rendelkezniük. Ezekhez az elvárásokhoz egy jóval dinamikusabb képzés szükséges, amely dinamikusan megújuló kurzusokra épül.
Az EIT Digital ennek megfelelően igyekszik kialakítani az oktatási környezetet. Magas technológiai hátteret kínál a kutatásokhoz, ugyanakkor vállalkozói, illetve projektvezetői szemlélettel közelít az innovációhoz. Európában nyolc különböző mesterképzést hirdettek meg tizennyolc egyetemen – itthon az ELTE és a BME tagja a projektnek –, olyan témákban, mint az önvezető járművek, felhőszámítás, adattudomány, vagy éppen a kiberbiztonság. „Arra fókuszálunk, hogyan készítsük fel ezt a generációt a jövő állásaira” – húzta alá Gulyás László. Ez azért fontos cél, mert az autonóm rendszerek elterjedésével a munkaerőpiac is átalakul, ez pedig nem csupán munkahelyek megszűnését, hanem újak létrejöttét is jelenti. Az emberi erőforrásra főképp azokon a területeken lesz szükség, amelyekben az ember jobb a robotoknál: ilyen a kreativitás, a társas interakció, valamint az autonóm eszközök kontrollálása.
A nyolc mesterszak nem mindegyike érhető el Magyarországon, viszont a magyar hallgatók szabadon jelentkezhetnek bármelyik másik külföldi, az EIT Digital programjában részt vevő felsőoktatási intézménybe. Fontos, hogy a helyek szabadon pályázhatók, jelentkezni az EIT Digital honlapján lehet egy európai menetrend szerint, tehát nem az adott ország felsőoktatási felvételi időszakához igazodva. A két évet két különböző egyetemen kell elvégezni, amihez a hallgatók jelentős segítséget kapnak a szervezettől. Ösztöndíjat és utazási támogatást biztosítanak, a képzés felénél pedig egy nyári egyetem elvégzése is garantált.
A mesterképzés különlegessége, hogy a diákoknak olyan diplomatémákat kínál, amelyek szorosan kötődnek valamelyik ipari partner tevékenységéhez. Az EIT Digital doktori képzése már kifejezetten ezt a vonalat viszi tovább, és a 3-4 éves PhD-képzés kifejezetten új ipari-tudományos eredmények megvalósítását célozza meg. Ez külön motivációt jelent, hiszen a kutatás nem csak papíron, hanem a gyakorlatban is zajlik. „Jelenleg is vannak olyan doktoranduszaink, akik az Ericssonnál az 5G-s hálózat aspektusain dolgoznak” – emelte ki az EIT Digital magyarországi irodájának vezetője. A PhD-pozíciók pályázathoz kötöttek, de mindenki előtt nyitottak. Nem mellesleg 1500 eurós havi ösztöndíjat adnak hozzá Magyarországon.
Az EIT Digital szeptember 11-én Brüsszelben tart nemzetközi konferenciát, amelynek fő témája a digitális transzformáció mellett éppen az oktatás lesz.
Az európai digitális gazdaság vezető döntéshozóit felvonultató innovációs csúcskonferenciára készül az EIT Digital, ahol a fókusz a digitalizáció által kiváltott átalakulásokon lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.