A vasúti szakembereknek eddig sok fejtörést okozott a kerékhibák, sínhibák, síntörések időbeni észlelése. Az evopro Innovation Kft. mérnökei most ezekre a problémákra találtak megoldást egy K+F pályázati fejlesztési projektben.
A vasúti pálya, sínek állapotát szemrevételezéssel, továbbá időközönként mérővonattal ellenőrzik Magyarországon, ami egyfelől költséges megoldás, másrészt lefoglalja a pályát, ezért időről időre szükséges azt összehangolni az aktuális menetrenddel.
A mostani projekt célja volt, hogy egy olyan költséghatékony eszközt fejlesszenek, mellyel a sínen elhaladó szerelvényeket, vagy a vonatokra felszerelt eszközökkel a pálya állapotát folyamatosan monitorozni, ellenőrizni tudják a szakemberek.
Egyúttal létrejöjjön egy olyan pályamenti (wayside) vasúti rezgésdiagnosztikai berendezés, amely a tengelyszámlálás, vertikális sínlehajlás-mérés és a kerékhiba érzékelés mérését teszi lehetővé. Ehhez elengedhetetlen volt a jármű kereke és a vasúti sín kapcsolatának megteremtése, rezgésdiagnosztikai modelljének kialakítása.
A kutatómunka ennek feltárására irányult.
Az evopro Innovation Kft. mérnökcsapata egy kétéves projekt alatt olyan pályamenti (eRVM) és fedélzeti (eVSM) regzésdiagnosztikai rendszert fejlesztett, ami vasúti sínre szerelést követően a pálya függőleges mozgásának mérésére, tengelyszámlálásra, kerékhiba-detekcióra alkalmas.
A kifejlesztett mérőrendszer a vasúti aljközökben a sínre erősített mérőmodulokból és a kapcsolódó adatgyűjtő készülékekből áll. A mérőmodulban szilárdtest gyorsulásmérő szenzorok jelét beágyazott mikroprocesszor dolgozza fel és küldi az adatgyűjtő egységnek. Az adatgyűjtő modul további adatanalízist végez, ehhez a mérőállomás összes mérőmoduljának jeleit figyelembe veszi.
Az eVSM onboard berendezés GPS egységgel kiegészítve nagyon pontosan tudja mérni a pontszerű sínhibákat, síntöréseket és a pálya egyéb geometriai paramétereit.
Monitorozó rendszerük képes továbbá mérni a sínek belső hőmérsékletét, és a begyűjtött adatokat a megfelelő helyre továbbítani (eRTM).
A rezgésdiagnosztikai mérő-, adatgyűjtő és a sínhőmérséklet monitorozó rendszerek használatával biztonságosabbá tehető a vasúti közlekedés, könnyebben megelőzhetőek a balesetek, az adatokat értelmezve a karbantartások is hatékonyabban ütemezhetőek, és lehetővé válik a vasúti járműpark állapotának folyamatos szakszerű nyomonkövetése is.
A tesztek biztató eredményei után itthonról és külföldről is érdeklődnek már a pályamenti (wayside) rezgésdiagnosztikai, a fedélzeti (onboard) rezgésdiagnosztikai mérésadatgyűjtő és a pályamenti sínhőrmérséklet monitorozó rendszer iránt is.
A vállalatok K+F tevékenységének támogatására az evopro Innovation Kft. KFI_16-1-2017-002 azonosító számon 2017.06.08-án 129.198.452 forint vissza nem terítendő támogatásban részesült a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból.
A projekt 188.037.504 forintos összköltségéhez az evopro Innovation Kft. 58.839.52 forint önrészt biztosított.
A támogatási szerződést 2017. augusztus 30-án írták alá, a projekt megvalósítása 2017.07.01-től 2019.06.30-ig tartott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.