Nem elég felkutatni, meg is kell nyerni a jelölteket, akik számára a pandémiás időszakot követően alapkövetelménnyé vált a hibrid munkavégzés. A távmunkavégzés munkaerőpiaci hatásairól és a jelöltek elvárásairól Farkas Tünde, a Pannon-Work Csoport közvetítési üzletágvezetője osztja meg tapasztalatait.
A koronavírus járvány berobbanása a hétköznapokban különböző kényszerhelyzetekbe sodorta a munkáltatókat és munkavállalókat egyaránt. A Covid valódi katalizátorként működött a munkaerőpiacon, számos vissza nem fordítható folyamatot elindítva. Azoknál a vállalatoknál is, ahol a home office munkavégzést korábban nem tették lehetővé, a további működés egyetlen lehetőségét jelentette ebben az időszakban, így a foglalkoztatók bizalmat szavaztak munkavállalóiknak, biztosítva az otthoni munkavégzés lehetőségét. A KSH adatai szerint a távmunkában dolgozók aránya 2020 januárhoz képest májusra megháromszorozódott, így közel 760 ezer fő látta el munkáját otthonról. Ez az adat a teljes foglalkoztatotti állomány 17 százalékát jelentette. Érdekes területi különbségek figyelhetők meg a home office munkavégzés alkalmazását vizsgálva, mert a legtöbb vállalat a fővárosban és Pest megyében tette lehetővé a távoli munkavégzést kollégái számára, ezzel szemben Észak-Magyarországon, a Dél-Alföldön és Közép-Dunántúlon volt a legkevésbé jellemző. A korlátozások feloldásával sok helyen visszatértek az irodai környezetbe, de mikor a második hullám erőre kapott, valamint a harmadik hullám is ott lebegett a fejünk fölött, a körülményekhez igazodva folyamatosan változott a távmunkában dolgozók aránya.
A járvány számos ágazat működését nehezítette, vagy lehetetlenítette el átmenetileg, de a 4. és 5. hullám lecsengésével, a gazdaság helyrerázódásával, újra létszámbővítést terveztek a munkáltatók. A munkaerőpiac átrendeződött, a munkavállalók elvárásai megváltoztak, sokkal nagyobb lett az igény arra, hogy otthonról dolgozzanak, esetleg pár napot bejárjanak az irodába. A távoli munkavégzés térnyeréséből fakadóan új pozíciók jöttek létre, amik megnyitották a lehetőséget a vidéken élő munkavállalók előtt is, sőt az IT szektorban elterjedt, hogy nem csak belföldi munkáltatóknak dolgozhatnak a szakemberek, hanem sokkal magasabb bérért vállalhatnak távmunkát külföldi cégeknél is. A hazánkat sújtó munkaerőhiány lehetővé teszi a munkavállalók számára, hogy több, kedvező lehetőség közül válasszanak, ami a munkáltatók közötti versenyhelyzetet is fokozattan kiélezi. A jelentkezők sokkal hamarabb pályáznak meg egy távolabb meghirdetett, remote pozíciót, mint egy olyat, mely indokolja a mindennapi bejárást. Több kutatás is alátámasztja, hogy a munkavállalók jelentős része képes lenne akár felmondani a munkahelyén, ha megszüntetnék az otthoni munkavégzés lehetőségét. A home office a dolgozók más életterületeire is hatással van, mert már lakberendezési átalakításokat végeznek annak érdekében, hogy minél alkalmasabbá tegyék munkakörnyezetüket a távmunkára. Ezen kívül az otthonról dolgozóknak több idejük jut a családra és a barátokkal való kikapcsolódásra is.
A munkalehetőségek meghirdetésekor arra is ügyelni kell, hogy a cég neve, a munkavégzés helye, a pontos feladatok szerepeljenek a leírásban, valamint legfontosabb elemként a fizetést is megjelöljék. Tapasztalataink szerint sokkal fontosabbá vált a jelentkezők számára az employer branding szerepe, vagyis az, hogy az adott cégnek milyen a megítélése a piacon, hogyan bánik a munkavállalóival, milyen lehetőségeket biztosít számukra. Egy jó hírnevet mindig sokkal könnyebb lerombolni, mint felépíteni.
Egy dolog biztosan kijelenthető, hogy a rugalmas, hibrid munkavégzés biztosan velünk marad még egy darabig. A munka világának fel kell készülnie arra, hogy az eddigi toborzási módszerek már nem biztos, hogy elegendőek, folyamatosan új alternatívákban, lehetőségekben kell gondolkodni.
A Pannon-Work Csoportnál folyamatosan azon dolgozunk, hogy a megváltozott munkaerőpiaci igényekhez igazodva fejlesszük szolgáltatásainkat. Több mint 30 éves tapasztalatunkkal, képzett HR szakemberekből álló csapatunkkal országosan 16 irodában várjuk ügyfeleinket. Célunk, hogy a leghatékonyabb módszerekkel válasszuk ki partnereink jövendőbeli kollégáit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.