2009-ben, amikor bevezették a cégautóadót, a KKV-k tömegesen íratták le cégeikről az autókat magánautóra váltva, a nagyobb cégek azonban nem tudták ezt megcsinálni.
A 2009-es és a mostani intézkedés között azonban van egy óriási különbség. Ugyan maga a 2022-as emelés átlagosan 84%-os a különböző teljesítményű autók között, ami egy jelentős szám, viszont valamennyit enyhít rajta, hogy csupán néhány hónapra tervezik bevezetni.
A cégautóadó minden olyan személyautóra megfizetendő, amely cég tulajdonában áll, vagy egy cég lízingeli. Ez alól van néhány kivétel, mint például a zöld rendszámos autók, amikről tudni kell, hogy a teljesen elektromos és a plug-in hibrid autók tartoznak ide, a klasszikus hibridek nem.
(Ha zöld rendszámos autót vezetsz, akkor is érdemes kivárnod a cikk végét, mert Neked is hoztunk jó híreket ebben a cikkben.)
Az cégautóadó ideiglenes emelése rengeteg vállalkozást rosszul érint, ezért hoztunk néhány tippet, amivel kompenzálható a dupla cégautóadó, hogy a többi megnövelt teher mellett ne fájjon annyira a 2022. július 1-től december 31-ig tartó, dupla cégautóadós időszak.
Mivel ez egy átmeneti intézkedés, semmiképp nem érdemes leíratni az autókat a cégről, már csak azért is érdemes megtartani a cégautót, mert minden költségét le lehet írni továbbra is az autónak, ami még így is egy nagyon nagy előny.
Az is előfordulhat, hogy valakit a számolásai arra buzdítanak, hogy a cégautót átíratja magánautónak, vagy egyébként is rendelkezik olyan magánautóval, amit céges célra használ. Itt 2 fő eset érvényesülhet:
Ennyi az annyi: A statisztikák szerint kiküldetési rendelvény használatával, egy átlagos magánautó futásával egy évben 1,5 millió forintot lehet elszámolni.
A ő esetükben általában a következő a dilemma: Útnyilvántartást vezessek és számoljak el 90-100% lízing ÁFA-t, vagy maradjak az átalányadónál, ahol viszont csak 50% lízing ÁFA-t lehet levonni, de nem kell útnyilvántartást vezetni?Mivel a céges utak arányában lehet az ÁFA-t levonni, a kérdésre a válasz azon múlik, hogy a céges útjaidnak hány százalék az aránya.
Ha nem éri el a céges használat az 50%-ot, akkor érdemes lehet az átalányadót választani, de onnantól, hogy meghaladja az 50%-ot, egyre jobban megéri útnyilvántartást vezetni, mivel ha például 100% a céges használat, akkor kétszer annyi lízing ÁFA-t lehet visszaigényelni, mint átalányadózással.
Ennyi az annyi: Egy átlagos autónál 1,7 millió forinttal több marad a zsebedben útnyilvántartás vezetésével.
Mint ismeretes, akik bejárásra használják a céges autót, azoknak jóval alacsonyabb a céges útarányuk.
Azt viszont jóval kevesebben tudják, hogy bár ma alapvetően a munkába járás magánútnak minősül, itt is vannak kivételek, ahol bizony céges útnak lehet tekinteni a munkába be- és onnan hazajárást.
Ezek a körülmények a következők:
Ez teljesen logikus is, mivel munka alapú gazdaságban mindenkinek az az érdeke, hogy ne a tömegközlekedésben zötykölődj másfél órán keresztül, ha autóval harmadannyi idő alatt be tudnál érni.
Ráadásul ezekben a szituációkban a céges utak aránya nagyon könnyen eléri a 90-100%-ot is, így dupla lízing ÁFA-t tudnak visszaigényelni azok, akik útnyilvántartás vezetésére váltanak átalányadózásról. Láthatjuk, hogy nem kérdés ebben az esetben a fent említett "útnyilvántartás vs. átalányadó" kérdése.
Azt is jó tudni, hogy minél drágább az autód, illetve minél magasabb a céges utak aránya, annál inkább megéri útnyilvántartást vezetni - a zöld rendszámos autósokra is ugyanúgy vonatkoznak az útnyilvántartással és a kiküldetési rendelvénnyel járó előnyök, csak nekik mindezek mellett még cégautóadót sem kell fizetniük.
Az útnyilvántartástól egészen addig ódzkodtak sokan, amíg meg nem jelentek az útnyilvántartó programok.
Ezek közül is a RoadRecord útnyilvántartó program az, amelyik igazán kiemelkedő Magyarországon, hiszen 3+1 féle módon lehet benne automatikusan rögzíteni az utakat mobilapplikációból, ráadásul a kiküldetési rendelvény használói és a lízingesek mellett a kisteherautósok is használhatják útnyilvántartáshoz menetlevél helyett, amennyiben nem pénzért szállítanak árut.
A RoadRecord mellett szól az is, hogy a mobilalkalmazásban rögzített utakból a számítógépen havi 7 perc alatt készíthető útnyilvántartás, ahol a beépített házi NAV-ellenőr funkció a nyomtatás előtt 70 logikai ütközést vizsgál, hogy a végeredmény minden esetben egy 100%-ban NAV-álló útnyilvántartás legyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.