A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) nagy hangsúlyt fektetett tavaly a fővárosi vállalkozások működését nehezítő körülmények felkutatására és a megoldási lehetőségekre. Területenként nagyok az eltérések, hiszen más problémákkal szembesül egy VII. kerületi vállalkozás, mint egy csepeli, és más-más vállalkozói környezetben is dolgoznak. Ezt hűen tükrözi a teherszállítókra vonatkozó behajtási engedélyek problémaköre, hiszen ha csak egy utcával távolabb tud leparkolni a szállító, már egy másik kerületben, az jókora többletköltséggel járhat. Hasonlók a helyi iparűzési adók egyeztetését érintő kérdések is – emelte ki Zsabka Zsolt, a BKIK Ipari Tagozatának elnöke. Hozzátette: a helyi sajátosságok mellett a munkaerőhiány szinte minden esetben felvetődött.
Megfigyelhető tendencia, hogy ahová az alkalmazottak nem jutnak el 40-45 percen belül a tömegközlekedéssel, ott nagyobb a munkaerő fluktuációja.
A kamara az önkormányzatokkal közösen igyekszik fejleszteni a vállalkozói környezetet is, például felújított irodákat ad bérbe, és elindította a Bevásárló- és tematikus utcák programját, amely a helyi kereskedelmi környezet fejlesztése mellett az induló vállalkozásoknak nyújt információt a kiszemelt területeken működő vállalkozásokról, a lakosság méretéről és a vásárlóerőről. Azoknál a 15 fő alatti vállalkozásoknál, amelyek már legalább tíz éve a piacon vannak, sok esetben még nem váltak napi rutinná a digitális technológiák. A digitális felkészültség és az online jelenlét azonban már nem választás kérdése.
Indítottunk egy kutatást a munkavállalók generációváltásáról. 2023 környékén már a munkavállalók 70 százalékát teszi majd ki az Y és a Z generáció, akik már értik és megkövetelik a digitális világot, nem kell őket ilyen irányban képezni. Ugyanakkor a cégeknek fel kell készülniük arra, hogy biztosítsák a szükséges forrásokat és feltételeket számukra
– emelte ki Zsabka Zsolt. Hozzátette: sok esetben már ma is látens munkaerőhiányról beszélhetünk, vagyis részben azért nem találnak dolgozót az öt-tíz fős vállalkozások, mert nincsenek felkészülve a fiatalok fogadására.
A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.