Az idei év a munkaerőpiacon Magyarországon alapos átrendeződéseket és sok feszültséget hozott, amelyek részleteiről Juhos Andrea, a globális hálózat részeként működő LHH Magyarország karrier-tanácsadó cég vezetője nyilatkozott a Világgazdaságnak. Kilenc fő jelenséget azonosítottunk a szakemberrel, amelyek közül egészen új a megosztott munkavégzés terjedése, az irodai környezet másodlagossá válása és a külföldi dolgozók érkezése; jó ideje érzékelhető a leépítések és a munkaerőhiány együttes jelenléte, a fiatal munkaerő mássága, az álláshirdetésre jelentkezők köddé válása; illetve szakállas probléma az, hogy a munkaadó a jelentkezőtől megkérdezi a fizetési igényét, az alacsony mobilitás és a részmunkaidő hiánya.
Bármennyire is szokatlanul hangzik, a magyarországi munkaerőpiacon egyszerre van jelen a munkaerőhiány és a leépítések, a fizikai dolgozónál és a tudásterületeken is. Miközben nagyobb elbocsátások zajlanak az építőiparban, a bankszektorban, a pénzügyi szolgáltatások területén, a technológiai, illetve a termelőszektorban is, számos területen nehéz vagy egyáltalán nem lehet találni megfelelő munkaerőt.
A leépítések hátterében jellemzően az áll, hogy a megrendelések volumene csökken, a forgalom átterelődik az elektronikus csatornák felé, de a technológiai fejlődésnek is van ilyen vonzata. A különféle eszközök, illetve a mesterséges intelligencia, ha nem is teljes egészében, de részben átvesz munkaköröket – ez a folyamat nem valamiféle ködös jövőkép része, hanem már zajlik – elég például a kereskedelmi önkiszolgáló kasszákra gondolni.
Miután számos munkakörben a pozíciók betöltése problémát okozott a vállalatoknak, állami oldalról zöldjelzést adtak a külföldi munkavállalók fogadásának kötött időre, egyre több cégnél meg is jelentek például a távol-keleti dolgozók. Sok oka van annak, hogy egyes területeken nem áll rendelkezésre elegendő munkaerő, az egyik, hogy kevesen hajlandók Magyarországon költözni a munkahely miatt, a másik pedig a fizetés problémája.
Az állások nem ritkán azért maradnak betöltetlenül, mert a fizetést a hazai jelöltek túlságosan szűkmarkúnak tartják. Ilyenkor jön képbe a külföldi munkaerő, amelynek esetében jellemzően az utazási és szállásköltséget is meg kell téríteni. A fórumokon ugyanakkor már látszik, hogy a különféle térítések költségével együtt már a magyar munkaerő érdeklődését is felkeltik a lesajnált pozíciók – ebből komoly feszültségek keletkezhetnek – állítja a szakértő.
A mobilitás hiánya a magyar munkaerőpiacon az unalomig ismételt, régi probléma, aminek az okai összetettek. Az ingatlan megléte sok esetben nehezítő tényező, egy kis faluban nem biztos, hogy van kereslet a piacon, ha valaki eladásra kínálja házát, illetve sikeres értékesítés esetén sem biztos, hogy a kapott pénz fedezi a kiadásokat a munkaerőpiac szempontjából kedvezőbb helyen.
Aki Magyarországon rászánja magát, hogy a munkahelyváltás miatt költözzön, jellemzően „meg sem áll Bécsig”, az országon belüli váltás helyett sokan a külföldi munkavállalást részesítik előnyben. Igaz, olyanok is vannak, akik Ausztriából visszatérnek.
A fizetések Magyarországon nem publikusak, ha valaki munkahelyet szeretne váltani, továbbra is azzal szembesül, hogy önéletrajzában neki kell meghatároznia fizetési igényét, de legkésőbb az állásinterjún szegezik neki a kérdést. Ez több szempontból is aggályos Juhos Andrea szerint, hiszen vannak, akik nem elég bátrak a tudásszintjüknek megfelelő jövedelem kiharcolásához – gyakran nők kerülnek emiatt hátrányos helyzetbe. Ez a gyakorlat azonban néhány éven belül változhat:
Egy európai előírás szerint 2026-tól a cégeknek meg kell mondaniuk a jelöltnek legkésőbb az első interjún, jobb esetben már az álláshirdetésben, hogy az adott pozícióban mennyit lehet keresni – legalább fizetési sávban.
Ez amellett, hogy a női egyenjogúságot előmozdítja, segít időt spórolni mind a munkaadónak, mind a jelentkezőnek, hiszen senki nem árul „zsákba macskát”.
A járvány alatt sok helyen bevezetett teljes körű home office helyett idén a megosztott munkavégzés terjedt el, 3/2-es elosztással, azaz két vagy három munkanapot tölthetnek otthon a dolgozók. Sok cégnél szigorították, illetve szigorítják az otthoni munkavégzés feltételeit, amiből számos konfliktus eredhet, a munkavállalók nehezen térnek vissza az irodákba.
A tendenciát egyfajta bizalmatlanság fűti a munkaadók részéről, amely kérdésben nehéz állást foglalni, mindkét oldalnak megvannak az érvei, sok múlik az egyéni adottságokon is. Annyi viszont biztos: a szakértő határozottan nem ajánlja manapság már sem a teljes körű otthoni munkavégzést, sem a heti ötnapos bejárást, az előbbi a személyiségnek nem túl előnyös, az utóbbi versenyhátrányt jelent a munkaerőpiacon.
Amellett, hogy a dolgozók nem túl nagy lelkesedéssel térnek vissza az irodákba, konfliktusforrást jelenthet az is, hogy a legtöbb munkahelyen a járvány alatt átszabták az irodákat, és ma már nincs elegendő hely a dolgozók leültetésére, hetekre előre kell foglalni helyet. Ennél is nagyobb probléma olykor a parkolóhelyek száma, van, aki éjfélig is fent marad, hogy parkolóhelyet tudjon foglalni magának.
A járvány kitörése előtt a munkaadók számára presztízskérdés volt, hogy ki tud jobb irodát, kávét, extrákat – adott esetben például csúszdát – kínálni a dolgozóknak, mára már ez a háttérbe szorult. A szakértő nem tartja problémának, hogy a munkahelyi környezetre kevesebbet költenek manapság a cégek, ugyanakkor reméli, hogy ezzel párhuzamosan felértékelődnek más, fontosabb tényezők, például a vezető személye:
Fontos, hogy egy vállalatnál legyenek olyan vezetők, akikkel jó együtt dolgozni, ez vonzerőt jelenthet a munkaerőpiacon is.
A munka és a magánélet közötti egyensúly megtartása az otthoni munkavégzésnek köszönhetően is egyszerűbbé vált, igaz, új típusú problémák is megjelentek: a munka és a magánélet nem különíthető el egyértelműen. Abban, hogy valaki minőségi életet tudjon élni a munka mellett, az olyan nem tipikus foglalkoztatási formák is segíthetnek, mint például a napi néhány órás munkát jelentő töredékmunka, illetve a munkahelymegosztás, amikor egy nyolcórás munkakört két fő lát el.
A szokványostól eltérő munkavégzésre Magyarországon kevés cég nyitott, aminek részben bürokratikus okai vannak, pedig a rugalmasság nagyban segíthetné a nők, főleg a kismamák és a kisgyerekesek, illetve a mozgáskorlátozottak nagyobb arányú bevonását a munkaerőpiacra.
Főleg a Z generáció, azaz az 1995 után született munkavállalókra jellemző, hogy rövid ideig maradnak meg egy állásban. Kutatások bizonyítják, hogy a fiatalok hozzáállása az élethez nagyon különbözik az előző generációkétól: „éljünk jól, ameddig lehet” – ez az életfelfogásuk, autóra, lakásra nem gyűjtenek, elköltik magukra a jövedelmüket, közben fizetési igényük igen magas.
Magyarországon probléma, hogy el kell menni egy munkahelyről ahhoz, hogy jobban tudjon keresni az ember, vállalaton belül ritkán van lehetőség látványos fizetésemelést érvényesíteni.
A munkabérek publikussá tétele ezen a problémán is segíthet a jövőben – állítja a szakértő.
A munkaadók rendszeresen arról számolnak be, hogy a meghirdetett pozíciókra százas számban jelentkeznek olyanok, akiknek irreleváns a hátterük hozzá. Közben pedig azok a jelöltek, akik megfelelnek a kritériumoknak, sok esetben el sem mennek az állásinterjúra, ráadásul nem is jelzik a távolmaradásuk okát, telefonon elérhetetlenek. A szakértő megjegyezte: mindig is voltak ilyen „kísértetek”, a munkaerőpiacon azonban mintha gyakrabban fordulna elő ez a jelenség. Persze sokszor ennek a fordítottja is előfordul: gyakran a munkáltató nem reagál a jelölt érdeklődésére.
Probléma, hogy a cégek a komplett szaktudással rendelkező munkavállalókat keresik, azokra pedig a konkurencia is igényt tart, ez pedig szűk kör, ráadásul a munkavállaló alkupozíciója ilyenkor igen erős. Pedig ha a kompetenciákat néznék, sok esetben némi befektetéssel viszonylag rövid idő alatt „elő tudnák állítani maguknak” a megfelelő tudású szakembert – a bizalom megadása nem utolsósorban a lojalitást is erősítheti. Ez 2023-ban is érték volt, és 2024-ben is az marad.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.