„Sok olyan igaz történetet láttunk a munkánk során, amelyben a gyakornokot évekkel később felső vezetőnek választották egy cégnél. Például nálunk is előfordult már – kezdi Tileczky-Szokol Bianka, az euJobs HR-Group koordinációcsoportvezető-helyettese. – A vállalatoknak, amelyek fogadnak gyakornokot, ez azért is jó, mert egy olyan munkavállalót tudnak felvenni a program végén, akinek másfél év előnye van. Tehát ismeri a céges folyamatokat, a szokásrendet, nem pedig outsiderként lép be, mint akit pusztán a képzettsége alapján választanak ki.”
Abban már a legtöbb munkaadó egyetért, hogy az utánpótlás kinevelésének egyik legjobb útja a gyakornoki program, amely a folyamatosan terítéken lévő munkaerőhiányra is megoldást hozhat. A diákok általában a felsőoktatási intézményben töltött utolsó egy-másfél évük során próbálják ki magukat gyakornokként egy cégnél, mivel sokaknak szakmai gyakorlatra is szükségük van a diploma megszerzéséhez, és ezáltal azt is igazolni tudják. Gyakornokként szinte ugyanolyan feladatokat végeznek, mint a főállású munkatársak, de a feladatkörüknek mindenképp a tanulmányaikhoz kell illeszkednie. A gyakornoki munka során egyrészt elmélyíthetik az iskolapadban megismert anyagot, másrészt
rá tudnak nézni arra is, hogy valóban ezen a területen szeretnének-e elhelyezkedni, illetve egy szakma melyik ágát érzik magukhoz közelebb.
Van rá példa, hogy egy gyakornok akár félévente kipróbálhat egy új, a képzettségéhez passzoló területet a vállalaton belül.
„Pénzügyi, mérnöki területen a leggyakoribb ez a foglalkoztatási forma, de egy marketingcsapatnak ugyanúgy hasznára lehet a gyakornok. Ahol ritkábban fordul elő, az a kereskedelem szegmense” – mondta a Világgazdaságnak Tileczky-Szokol Bianka.
A szakértő szerint bruttó 1900 forintos órabértől indul a gyakornoki munkák lehetősége, amely felmehet 3000-3500 forintig. Ehhez a minimum munkaidő a háromszor nyolc, azaz a heti huszonnégy óra.
Feladja a leckét a társaságoknak, diákszövetkezeteknek, hogy miként érhetik el, miként motiválhatják a tanulókat arra, hogy vegyenek részt a gyakornoki programokban. „Ez egy teljesen más generáció, ha mondjuk, összehasonlítjuk azokkal, akik öt évvel ezelőtt végeztek az egyetemeken. Tapasztalataink szerint az online megjelenések kihagyhatatlanok a velük való kommunikációban, így például
Viszont az offline lehetőségeket sem vetjük el: nekünk beváltak az egyetemi állásbörzenapok, ahova előszeretettel látogatnak ki a hallgatók.
Az egyetemi folyosókon elhelyezett plakátok is hatnak rájuk, de az iskolai menzán bevethető tálcapapír szintén remek hirdetési forma
– árulta el a munkaerő-kölcsönző munkatársa.
Az euJobs HR-Groupnál a gyakornokok toborzásához a partnercégektől részletes munkaköri leírást kérnek, béropciót és juttatási lehetőségeket. Például a fiatalok számára a gyümölcsnap, a pihenőszoba vagy az ingyenkávé is érték. „Természetesen az ajánlott bér a döntő, és nem a drága bulizás miatt. Egy kutatásunkból kiderült, hogy nagyon sok diák gyűjt a jogosítvány vagy az albérlete költségeire. Persze, a toborzás során vonzó az is, ha a cég komoly presztízsű, piacvezető, vagy ha a területen ritkának számító szakmai tapasztalatszerzést kínál.”
A visszajelzésekből úgy tűnik, hogy a diákok motivációjához ugyancsak hozzáad az a büszkeség, amikor látják, hogy egy reklámügynökségnél a hirdetésük kikerül az utcára, vagy a kollégák elnyernek egy pályázatot, és tudják, hogy annak kitalálásában, felépítésében ők is részt vettek.
A szakértő szerint munkaadói oldalról érdemes kijelölni egy belső mentorcsapatot, amely a gyakornokokkal foglalkozik, egyengeti a társaságnál bejárt útjukat. A vállalatnál mindenképp nyereség, hogy a tanulók új generációs ötletekkel, friss szemlélettel és naprakész tudással érkeznek.
„Harminc diákból általában húsz főállású dolgozóként az adott cégnél maradhat. Tíz esetében pedig elképzelhető, hogy mégsem nyílt meg az a pozíció, amelyre számoltak volna vele, vagy a diák döntött úgy, hogy máshol szeretne munkába állni” – erősíti meg szakértőnk.
A Z generáció munkához való hozzáállásáról Tileczky-Szokol Bianka nem nyilatkozna általánosságban. A partnercégektől kapott visszajelzések alapján minden gyakornoki csoportban vannak lelkes és kevésbé motivált munkavállalók, de
mostanában ritkán hallanak olyan diákról, akit a vezetőik szeretnének kiléptetni a programból.
Főleg lelkiismeretes, munka iránt elkötelezett fiatalokról kapnak visszajelzéseket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.