BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Már idehaza is iskolában tanítják, milyen lehet a jövő városa

Mivel napjaink munkaerőpiaci elvárásai jelentősen eltérnek a múltbéliekétől, az oktatási szokásaink azonban nem változtak, üdítően hatnak az olyan programok, amelyeket a gyermekek élveznek, és közben high-tech eszközökkel dolgozva szereznek modern tudást. Ezzel már sokakat lehet a természettudományos pálya felé terelni, növelni az ilyen szakokon tanuló lányok arányát és közelebb segíteni Magyarországot az innovációs céljaihoz.

Egyre fontosabb képességnek számít a munkaerpiacon a kreatív problémamegoldás, a kritikus gondolkodás és a kezdeményezőképesség, a csapatmunka – ezek fejlesztésére szolgálnak a digitális alkotóműhelyek, amelyek száma ütemesen nő idehaza. A következő lépés, hogy az itt elvégezhető foglalkozások már ne csak a délutáni pluszmunka vagy a tábor jellegű, hanem a mindennapi oktatás részévé váljanak. 

Már nem elég a hagyományos tananyag: manapság új készségekre van szükség a munkaerőpiacon.
Fotó: EdTech Magyarország

Az ilyen digitális alkotóműhelyekkel és oktatóanyagokkal foglalkozó EdTech Magyarország, illetve a kormányzat céljai ott egyesülnek, hogy minél több fiatal válassza magának az MTMI- (matematikai, természettudományi, műszaki és informatikai) pályát. Az ilyen szakokon továbbtanulók arányának növelése általánosságban is célja a hazai kormányzatnak, az csak plusz, hogy közülük egyre többen legyenek a lányok. 

E kettős cél ahhoz a magasztosabb elképzeléshez kapcsolódik, hogy 2030-ra Magyarország váljon a világ 25, Európa 10 legjobb innovátorának egyikévé.

Ehhez pedig korán el kell kezdeni a terelgetést: már a középiskolában, vagy még hamarabb.

Már lehet érdekes a normál tanóra is

A terelgetésben persze segít, ha érdekes és inspiráló a tananyag és a tanulási környezet. Az EdTech is erre hívta fel a figyelmet nemrég, amikor projekthetet tartott a Budai Tankerületi Központ támogatásával: a Makerspace Buda Marczibányi téri alkotóműhelyben a Gyermekek Háza Alternatív Általános Iskola és Gimnázium két osztálya dolgozta fel a Maker’s Red Box „Jövő Városa” tematikájú tananyagát. 

Az ilyen piros dobozos oktatási programcsomagok főbb jellemzői közé tartozik, hogy:

  • fejleszti a szociális és digitális készségeket a diákok számára vonzó kerettörténeteken és szerepjátékokon keresztül,
  • segíti a pedagógusokat sikeres projektfoglalkozások kialakításában és végrehajtásában,
  • a diákoknak a valós életből vett problémák megoldására kell önállóan és csoportban megoldást találniuk,
  • pedagógiai hátteret biztosít a SmartLab-eszközök (3D-s nyomtatók, mikrokontrollerek stb.) mellé,
  • felzárkóztatási és pályaorientációs célokra egyaránt alkalmas, tanórai vagy tanórán kívüli keretek között.
Digitális alkotóműhelyekben terelgetik a fiatalokat az MTMI-pályák felé.  
Fotó: EdTech Magyarország

Egyre több iskola nem csupán szakkörként vagy nyári táborként gondol erre a lehetőségre, hanem a nappali oktatás részeként illeszti a tanmenetbe. A digitális kultúra tantárgy színvonalas oktatása nagy kihívást jelent az iskoláknak – mondta Major Gábor, az EdTech Magyarország ügyvezető igazgatója. 

Megváltoztak a munkaerőpiaci igények, amit nem követett le az oktatás

Immáron világméretű tendencia, hogy a munkaerőpiacon a szakmai ismeretek mellett egyre inkább elvárásként jelennek meg olyan készségek is, mint az együttműködés vagy a kommunikációs képesség. Az ifjú munkavállalók azonban úgy érzik, az iskolarendszerben megszerezhető kompetenciák jelentősen eltérnek ezen elvárásoktól. Ezt a problémát orvosolják azok az alkotóműhelyek, ahol az alkotópedagógia módszerével a közös alkotás során fejlesztik a jövő munkavállalói számára elengedhetetlen készségeket.

A Budai Tankerületi Központ támogatásával létrejött program remek példája annak, hogy mindez a közoktatás keretein belül is megvalósítható

– mondja Lányi Marietta, a Gyermekek Háza igazgatója. Kifejtette, hogy együttműködéssel sikerült megoldani, hogy a gyermekek egy projekthét keretében dolgozhassanak a Jövő Városa tananyaggal, mely tökéletesen megfelel az elvárt feltételeknek, például, hogy közösen tudjanak dolgozni, és úgy hozzanak létre közös produktumot, hogy közben egyes tantárgyak is megjelenjenek.

Major Gábor, az EdTech Magyarország ügyvezető igazgatója elmondta még, hogy a több száz alkotóműhelyből álló hálózat összességében olyan masszív hátteret jelent, amire rendszerszinten is érdemes támaszkodni és nagyobb ívű oktatási programok számára is megfelelő infrastruktúrát biztosít. Ugyanakkor ki kell tűzni azt a célt: 

minden oktatási intézményben legyen ilyen okostanterem, sőt, minden tanterem legyen idővel „okos”, 

azaz rendelkezzen olyan eszközökkel, mint 3D-nyomtató vagy mikrokontroller.

Gyárlátogatás a Huaweinél

Az EdTech másik fontos programja a Women in Tech-nevet viseli, és a középoktatásra céloz: a legutóbbi körben négy városban 70 gimnazista vett részt a pályaorientációs foglalkozásokon. 

Miként a szervezők elmondták: a mérnöki pálya iránt érdeklődő lányok egy karriernappal és Huawei-gyárlátogatással indították a programot, majd a Maker’s Red Box „Zöld mérnökök” tananyaga segítségével ötnapos workshopon ismerkedhettek a mérnöki pálya sokszínűségével és a mérnöki gondolkodással. 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.