A karrierdöntések középpontjában ma már inkább a munka és a magánélet egyensúlya, a rugalmasság, a méltányosság és a képzettség áll a munkavállalók részéről – mutatta ki idei felmérésében a hollandiai székhelyű Randstad HR szolgáltató az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány összefoglalója szerint.
A magyarországi válaszadók 60 százaléka szívesen marad olyan munkakörben, amelyet szeret, még akkor is, ha nincs lehetőség a szakmai előmenetelre. Az otthonról történő munkavégzés ötből két válaszadónál nem alku tárgya sem globális szinten, sem Magyarországon – írja az Oeconumus.
A Randstad legújabb Workmonitor-eredménye globálisan a válaszadók 60 százalékának (Magyarországon az 54 százalékának) a magánélet fontosabb, mint a munka. A munka és a magánélet egyensúlya már ugyanolyan előkelő helyen szerepel a munkavállalók prioritási listáján, mint a fizetés – globálisan és hazánkban is. A legfontosabb tényezők, amikor a jelenlegi vagy jövőbeli munkalehetőségről gondolkodnak:
A magyarországi válaszadók mintegy fele tartja magát – hagyományos értelemben vett – ambiciózusnak (51 százalék), azonban a globális átlaghoz képest (56 százalék) kevésbé érdekli őket a karrierépítés és az előmenetel. A legambiciózusabbak a latin-amerikaiak (73 százalék), a legkevésbé pedig az északnyugat-európaiak (48 százalék).
Több mint egyharmaduk nem akar előrelépni a karrierjében, mert elégedett a munkakörében (39 százalék, Magyarország: 45 százalék), legtöbbjük hosszú távon stabil, belső pozíciót szeretne. Ez azonban nem tartja vissza őket attól, hogy képezzék magukat (72 százalék, Magyarország: 69 százalék), különösen az olyan területeken, mint a mesterséges intelligencia (MI) és az informatika. A magyar válaszadók 60 százaléka maradna szívesen olyan munkakörben, amelyet szeret, még akkor is, ha nincs lehetőség a szakmai előmenetelre (globális átlag: 51 százalék).
A munkavégzés térbeli és időbeli rugalmasságát a Z generáció tartja a legértékesebbnek, de vannak különbségek régiók és iparágak szerint is. A rugalmasság iránti igény az ázsiai és csendes-óceáni térségben élőknél a legerőteljesebb (45 százalék). A rugalmasságot leginkább alkalmazó ágazatok – különösen azok, amelyekben magas a tudásalapú munkavállalók aránya – foglalkoztatják a legnagyobb arányban azokat a munkavállalókat, akik elutasítanák a rugalmatlan munkaidőt és munkahelyet. Ide tartozik az IT, a pénzügyi szolgáltatások, a kommunikáció, valamint az üzleti és egyéb szolgáltatások, ezek mind a globális átlag fölött állnak.
A rugalmasság nem csupán a munkavégzés helyére vonatkozó szabályokat jelenti.
A rugalmas munkaidőt sokkal fontosabbnak tartják a megkérdezettek (41 százalék, Magyarország: 33 százalék) az új pozícióról való döntéskor, mint a rugalmas munkavégzés helyét (37 százalék, Magyarország 34 százalék). A Z generációból már többen dolgoznak, míg az Alfa generáció a következő 10 évtől lép be a munka világába.
A Randstad egy másik kutatása szerint a magyar munkavállalóknak az idén is a vonzó munkabér és juttatási csomag az elsődleges szempont. Rendkívül fontos a kellemes munkahelyi légkör is, továbbá a munkaadó pénzügyi stabilitása, amelynél az állás hosszú távra szól, nem kell tartani a leépítéstől, és kialakítható a munka és a magánélet egyensúlya. Az utóbbi fontossága nőtt a két évvel ezelőtti felmérés eredményéhez képest.
Kérdéses viszont, hogy a munkavállalók megkapják-e a munkahelyüktől, amit elvárnak. A válaszok alapján azt értékelik leginkább a jelenlegi munkahelyükben, hogy jól megközelíthető, az állásuk pedig biztos. A számukra legfontosabb szempontot, a fizetést csupán a kilencedik helyre teszik azon a listán, amelyben a cég jó tulajdonságait rangsorolják. Ám a kellemes munkahelyi légkör tekintetében is van hova fejlődniük a munkaadóknak, mert ezt a munkavállalók a jelenlegi munkaadójuk által kínált értékek között csak a negyedik helyen jelölték meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.