BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
shoplifting - a woman steals a bottle of wine in a supermarket shoplifting - a woman steals a bottle of wine in a supermarket

Az amerikai áruházi szarkák fél magyar GDP-nyi árut lopnak el

A világjárvány és a gazdasági válság miatt megnőtt bűnözés jelentős károkat okoz az amerikai kiskereskedelemben.

A bolti lopások számának emelkedése a legkisebb családi vállalkozástól a legnagyobb láncokig mindenkinek komoly kiesést okoz, ráadásul a negatív tendencia a riválisaikat, az online áruházakat is előnybe hozza – írta a Wall Street Journal.

shoplifting - a woman steals a bottle of wine in a supermarket shoplifting - a woman steals a bottle of wine in a supermarket
Fotó: Getty Images

A hagyományos kiskereskedelem egyik vitathatatlan előnye az internetes boltokkal szemben, hogy a fogyasztók azonnal megkaphatják, amit akarnak, és vásárlás előtt saját szemükkel tekinthetik meg és ellenőrizhetik a termékeket. Ez viszont az áru ellopását is megkönnyíti.

A National Retail Federation (NRF) becslései szerint a készletveszteség, amit túlnyomórészt a bűnözés okoz,

2021-ben 94,5 milliárd dollárba került, ez a kiskereskedelmi forgalom nagyjából 1,4 százaléka.

A készletveszteség és a lopás örökös probléma a boltok számára, azonban ezek növekedése a világjárvány kitörésekor indult be igazán. Az NFR adatai szerint a 2019-ig tartó öt évben a kiskereskedelmi készletvesztés nagyjából 7 százalékos volt. 2020-ban ez 47 százalékkal, egy évvel később pedig további 4 százalékkal nőtt meg, a trend pedig idén is folytatódott.

A készletveszteségek alakulása
 

Az NFR által megkérdezett kiskereskedők szerint a pandémia növelte a lopások gyakoriságát, de nem elsősorban az ínség, hanem a kivitelezés könnyebbé válása miatt. Egyrészt a munkaerőhiány miatt szinte lehetetlen volt az üzleteket teljes személyzettel működtetni, másrészt az ellátási láncok hiányosságai miatt egyes termékek lopásérzékenyebbé váltak, mivel a másodlagos piacokon is megnőtt az értékük, főleg az e-kereskedelmen keresztül.

A készletvesztés jelentős hatással van az amúgy is vékony kiskereskedelmi árrésre. A Target közölte, hogy idén az első három negyedévben több mint 400 millió dollárral csökkent a bruttó nyeresége a tavalyi időszakhoz képest, becsléseik szerint pedig év végére a teljes veszteség elérheti a 600 milliót is. Ha a vállalatok nem akarnak veszteségessé válni, emelniük kell az árakon, hogy pótolják a lopások miatt kiesett bevételeket.

Az eladók a bűnözés ellen több módszerrel is felléphetnek. Az árucikkeket zárt polcokkal lehet védeni, lopásgátló chipekkel és mágneszárakkal lehet ellátni, a vásárlókat arcfelismerő rendszerekkel lehet megfigyelni, és az üzleteket is át lehet rendezni, hogy a nagy értékű termékek minél messzebb legyenek a bejárattól. 

Az e-kereskedelem akaratlanul is haszonélvezője lehet a hagyományos boltok ilyetén nehézségeinek. A fizikai vásárlás azonnal elveszíti az előnyét, amint a potenciális vevő úgy érzi, mintha egy börtönbe lépne be, ahol a termékek széfbe vannak zárva és a rendszer bűnözőként kezeli őket. 

Ráadásul a lopásra szakosodott bűnözők orgazdaként gyakran az Amazon és az eBay online piacterét használják, hogy megszabaduljanak az illegálisan megszerzett árujuktól, ami azt jelenti, hogy az üzletek készletveszteségéből az e-kereskedelem is profitál.

@hanskimarie For educational purposes, this is how to spot for potential shoplifters. #fypシ #retailtherapy #awareness #smallbusiness ♬ original sound - Infilowetrust

A kiskereskedők valamilyen formában mindenképp fizetni fognak a lopásokért – vagy a bevételi veszteségekkel, ha teljesen „nyitva” akarják tartani az üzleteket, vagy a megelőzéssel és az elhárítással, ha sokat költenek a munkaerőre és a kockázatcsökkentő intézkedésekre. A megfelelő egyensúly megtalálása kulcsfontosságú lesz az üzletek talpon maradásához.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.