A vezető autógyártók az erős konjunktúrának köszönhetően növelték amerikai eladásaikat júniusban – írja a Reuters. Fittyet hányva a dráguló üzemanyagra, az emelkedő kamatokra és az autóipart igencsak fenyegető vámháború kilátására, még mindig elsősorban a nagy méretű autókat, például a SUV-okat és a platós terepjárókat keresték. Ez segítette a General Motorst is, amely ugyan áprilistól nem tesz közzé havi jelentéseket, azonban most számolt be második negyedéves teljesítményéről. A legnagyobb amerikai autógyár értékesítése a június 30-án lezárt három hónapban 4,6 százalékkal 758 376 darabra nőtt.
A Fordnál – a cég havi jelentése szerint – ugyan csupán 1 százalékkal, 230 635 darabra nőttek az eladások, azonban a SUV-ok itt is taroltak, és 8,1 százalékkal 77 453 autóra nőtt a forgalmuk júniusban. Az F-szériás nagy, platós kocsik értékesítése a cég szerint az idén felül fogja múlni a 2004-es rekordot, amikor 939 511 darabot adtak el belőlük.
A Ford a trendek alapján nem sokáig marad második számú autógyár az USA-ban, hiszen a Fiat Chrysler 8 százalékos növekedéssel immár 202 264 autót adott el a hatodik hónapban, míg a Jeep márkájú gépkocsikból 19 százalékkal több fogyott, mint egy évvel korábban.
Az olasz-amerikai cég viszont nagyot hibázott, amikor a Fiat márkát megpróbálta Amerikában bevezetni. A CNN szerint az idén 44 százalékkal kevesebb Fiatot vettek az USA-ban, pedig tavaly sem döngetett túlzottan a márka. Újra bebizonyosodott, hogy a tengerentúlon nem tudnak gyökeret verni a kis méretű városi autók. Kedden csalódást okozott a Tesla is, mivel az elemzők által várt 51 ezer darabos értékesítéssel szemben mindössze 40 740 villanyautót adott el a második negyedévben, a részvény árfolyama 7 százalékkal zuhant.
Vegyesen alakultak a német autógyárak amerikai eladásai is.
Míg a Volkswagen a dízelbotrány ellenére 5,7 százalékos növekedést tudott elérni, a Porschék iránti kereslet pedig 8,3 százalékkal emelkedett, az Audi és a BMW értékesítése szinte stagnált, hiszen előbbiből mindössze 0,3, utóbbiból pedig 0,5 százalékkal rendeltek többet.
A Daimlerhez tartozó Mercedesből 9,7 százalékkal kevesebb fogyott. A stuttgartiak a fiaskót azzal magyarázzák, hogy néhány modelljükhöz nehezen lehetett hozzájutni az USA-ban, mivel a cég egyik beszállítójánál tűz ütött ki. A Német Autóipari Szövetség továbbra is optimizmussal tekint a jövőbe, szerintük idén a német autóipar 16,7 millió gépkocsit gyárt, ez 1 százalékos növekedés. A Németországban gyártott autók 76 százalékát exportra, mintegy 50 százalékát pedig az amerikai piacra szánják az idén.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.