Brüsszel várakozásai szerint az EU-s állampolgárok idén könnyebben és nagyobb választékból szerezhetik be a karácsonyfa alá szánt ajándékokat a tegnap életbe léptetett uniós rendeletnek köszönhetően. Az új szabályokkal az Európai Unió célja, hogy felszámolja az indokolatlan területi alapú korlátozásokat az elektronikus kereskedelemben az EU területén.
Ez egy újabb lépés az igazi egységes piac kialakítása felé, ahol a vásárlókat egyenlően kezelik. Bárki vásárolhat innentől kezdve külföldön, és jogot formálhat arra, hogy úgy bánjanak vele, mintha hazai vevő lenne
– mondta Róża Thun európai parlamenti képviselő.
Az EU szerint az új rendeletből mind a vásárlók, mind a kereskedők profitálhatnak. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára ugyanakkor leszögezte, hogy várhatóan nem forgatják fel a piacokat jelentős mértékben a módosított uniós e-kereskedelmi szabályok.
Valószínűleg nem lesz óriási hatása az új rendeletnek. Az dönti majd el, mekkora változást hoz a kereskedelmi forgalom szempontjából, hogy a vásárlókat milyen arányban tántorítja el a kiszállítási kötelezettség hiánya
– nyilatkozta a Világgazdaságnak.
Az új rendelet szerint ugyanis a más tagállamban termékeket és szolgáltatásokat vásárló ügyfeleket nem érheti megkülönböztetés az értékesítési vagy fizetési feltételeket illetően, a kereskedő azonban nem köteles eljuttatni az árut egy olyan tagállamba, ahová az értékesítési feltételek értelmében nem kínál kiszállítást. Az új rendelet adott esetben felhívhatja a vállalatok figyelmét a kiaknázatlan üzleti lehetőségekre, ám az OKSZ főtitkára szerint a legtöbb kereskedő már korábban végzett piackutatást azzal kapcsolatban, hova érdemes kiszállítást szerveznie.
A rendelettel az EU azt szerette volna megakadályozni, hogy egyes webáruházak kizárják a vásárlási lehetőségből a bizonyos tagállamokban tartózkodókat. Vámos György azonban kiemelte:
noha az új szabályokkal az unió nyomást gyakorolt a kereskedőkre, hogy december elejéig felszámolják a technikai, valamint a kapacitásbeli akadályokat, nekik valójában mindig is az érdekükben állt, hogy minél szélesebb körben értékesíthessék termékeiket vagy szolgáltatásaikat.
Az EU az Európai Bizottság (EB) 2015-ös felmérésére alapozva vezette be az új e-kereskedelmi rendeletet. Az uniós intézmény arra jutott, hogy a vizsgált webáruházak 63 százaléka élt három évvel ezelőtt területi alapú korlátozásokkal, többek között a háztartási eszközök vevői, illetve a sportesemények jegyvásárlói is akadályokba ütközhettek.
A teljes cikket a Világgazdaság keddi számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.