A hagyományos üzletláncok az éves árbevételük 27-35 százalékát realizálják a negyedik negyedévben, a webáruházaknál ez az arány a 35-40 százalékot is elérheti. A karácsonyi vásárlási szezon az idén november 23-ra eső Black Fridayjel kezdődött, aki viszont advent utolsó hetére hagyta az ajándékok beszerzését, könnyen bosszankodva járulhat csak hozzá a decemberre prognosztizált, 1200 milliárd forintos kiskereskedelmi forgalmi csúcshoz.
A későn ébredők a fizikai boltok pénztárainál kígyózó sorokkal, webes rendelésnél pedig az ünnepen túlnyúló házhoz szállítással szembesülhetnek.
Az előbbi ellenszere a SPAR szerint a diákmunkaerő éppúgy lehet, mint az önkiszolgáló kasszák telepítése, utóbbi kapcsán pedig az Extreme Digital arról tájékoztatta lapunkat, hogy a tegnap délig véglegesített rendeléseket kiszállítják karácsonyig, de a holnap délután kettőig leadottakat is át lehet még venni személyesen. Az e-kereskedelemben a többség három-hét munkanapra vállalta a kiszállításokat, a szolgáltatás 15 ezer forintos értékhatár felett számos helyen ingyenes.
A vásárlási roham gyakran azt is eredményezi, hogy a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt nyomoz a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A hivatalnál lapunknak hangsúlyozták, hogy ilyen esetekben megállapíthatják a magatartás törvénybe ütközését, elrendelhetik a törvénybe ütköző állapot megszüntetését, megtilthatják a jogsértő magatartás további folytatását, kötelezettséget írhatnak elő. Bizonyos feltételek fennállása esetén bírság kiszabása helyett figyelmeztetést is alkalmazhatnak a kis- és középvállalkozásokkal szemben, ugyanakkor bírságot is kiszabhatnak, amelynek összege az előző üzleti évben elért árbevétel 10 százalékáig terjedhet.
Évente átlagosan 100-110 versenyfelügyeleti eljárást indít a GVH, az elmúlt tíz év adatai alapján a kiszabott bírság összege ötmilliárd forintot tesz ki. Ennek túlnyomó többsége versenykorlátozás miatt kiszabott bírság, csak kisebb részért felelnek a fogyasztóvédelmi típusúak.
A 2016. december 31-én megszűnt Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tevékenységét ma már az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) látja el. A tárcánál kiemelték: karácsony után gyakran előfordul, hogy a kapott ajándék nem tetszik, nem jó a mérete, maga a termék viszont minőségileg hibátlan. A jogszabályi előírások alapján az üzleteknek nem kötelező visszavenniük a termékeket, gyakran mégis levásárlási vagy cserelehetőséget biztosítanak a vevői elégedettség, a cég jó hírnevének megőrzése érdekében. Az ITM-nél jelezték: ha az ajándék hibás, sérült vagy nem működik, az üzletnek kötelessége a terméket javíttatni. Ha nem javítható, akkor egy ugyanolyan termékre kell kicserélni, végső esetben pedig a vételárat visszafizetni.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.