A Gap, a JCPenney és a Victoria’s Secret több mint 300 bolt bezárásáról döntött már, míg a Payless nevű cipődiszkont az összes észak-amerikai üzletét – mintegy 2500 boltot – bezárja. Az utóbbi a The Wall Street Journal szerint minden idők legnagyobb kiskereskedelmi felszámolása, már ami az üzletek számát illeti.
A nagymértékű boltbezárások ténye nem új keletű az Egyesült Államokban, sőt illeszkedik is az elmúlt évek trendjébe:
2017-ben rekordot döntöttek a bezárások, mintegy 9,5 millió négyzetméternyi üzlethelyiség szűnt meg, de a tavalyi év ezt is felül tudta múlni, hiszen majdnem 14,4 millió négyzetméternyi üzlethelyiség tűnt el a piacról
– írja a Business Insider a CoStar Group becslésére hivatkozva. A szakérők szerint ez a folyamat 2019-ben is folytatódhat.
Előrejelzésünk szerint az üzlethelyiségek összmérete az idén legalább ekkora mértékben csökken majd
– idézi a portál a CoStar vezető tanácsadóját.
A kereskedők ugyanis idáig már több mint 4300 üzlet bezárásáról döntöttek. Ennek több mint a felét az említett Payless teszi ki. A korábban már szintén csődöt jelentő Gymboree ruházati üzletlánc 805 boltot zár be.
Hasonlóan járt a Shopko is, amely 251 üzletében kénytelen lehúzni a rolót. A Gap eladásai az ünnepi időszakban 7 százalékkal csökkentek, be is jelentette, hogy a következő két évben bezárja 230 boltját, és leválasztja magáról az Old Navy márkát, amely külön cég lesz a jövőben.
Az ismertebb üzletláncok közül a Victoria’s Secret 53, a JCPenney 27, a Lowe’s 20, a Macy’s pedig 9 boltot tervez bezárni az idén.
Megérzik tehát az üzletek, hogy recseg-ropog a kiskereskedelmi szektor az Egyesült Államokban: decemberben több mint kilenc éve a legnagyobb mértékben – 1,2 százalékkal – csökkent a boltok forgalma a washingtoni kereskedelmi minisztérium statisztikai intézete, a Census Bureau februári jelentése szerint. Jármű-értékesítések nélkül pedig még nagyobb, 1,8 százalékos volt a visszaesés az előző hónaphoz képest.
Ugyanakkor összességében mégsem lehet azt mondani, hogy rossz évet zárt az amerikai kiskereskedelmi ágazat: 2018-ban az előző évhez képest az étel- és italüzletek forgalma 3,4 százalékkal, a ruházati üzleteké 4,8 százalékkal, a bútoráruházaké 3,5 százalékkal, az elektronikai kütyüket árusító üzleteké pedig 1,9 százalékkal bővült. Jelentősebb visszaesést csak a sportcikkek, zenei eszközök és könyvesboltok forgalmában lehet látni, ahol 5,8 százalékos volt a mínusz az előző évhez képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.