Azt eddig is tudtuk, hogy az online kereskedelem szélsebesen növekszik, egy friss tanulmány viszont arra is bizonyítékokat mutat, hogy emiatt hogyan megy tönkre a hagyományosan kiépült bolthálózat. A német kereskedelmi szövetség Online-Monitor című 2019-es jelentése arra a következtetésre jutott, hogy a fogyasztók egyre kevésbé veszik a fáradságot, hogy felkeressék a belvárosi üzleteket, ehelyett inkább a webshopokban költik el a pénzüket. Ez a trend különösen a divat-, az elektronikai és a bútorcikkekre jellemző.
A felmérés a kannibalizmus kifejezést használja a jelenség szemléltetésére, a vonatkozó számokat elnézve pedig kijelenthető, hogy a szóhasználat nem túlzó.
Az előző évben Németországban mintegy 13,2 milliárd eurót fizettek ki internetes megrendelésekkel ruhákra, cipőkre, egyéb kiegészítőkre, éppen egymilliárd euróval többet, mint 2017-ben. Csakhogy ez a növekmény valahonnan nagyon hiányzik: mégpedig a hasonló kínálatú hagyományos üzletek kasszáiból. Ezeknél 1,1 milliárd eurós visszaesés állt be, éves bázison 3,1 százalékos a csökkenés.
Az elektromos berendezések és eszközök bolti árusítói még nagyobbat koppantak. A forgalmuk 4,3 százalékkal csökkent, mivel mostanra az elektronikai termékek beszerzése 31 százalékos arányban már a világhálón bonyolódik le Németországban. Ugyanez a divatáru esetében körülbelül 28 százalék.
A bútorüzletek tavalyi bevétele 1,4 milliárd eurós mínuszban zárt 2017-hez viszonyítva, ez szintén 4,3 százalékos esést tükröz.
A boltok tulajdonosainak ez azért is különösen fájó, mert ugyanebben a szegmensben tavaly az online csatorna 10 százalékos pluszban zárt. Ez egyébként nagyjából megegyezik a teljes német e-kereskedelem előző évi bővülésével (9,1 százalék), amelynek 4,4 milliárd eurós többlete volt, miután az összes internetes vásárlás értéke meghaladta a nettó 53 milliárd eurót.
A teljes cikk a szerdai Világgazdaságban olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.