Az e-kereskedelmi szektor az elmúlt két év egyik legdinamikusabban növekvő ágazata, csak tavaly 30 százalékos bővülés volt tapasztalható Magyarországon. A hazai piac mára eljutott abba a fázisba, amikor a vásárlók egyre kevésbé árérzékenyek, inkább a minőséget részesítik előnyben. A kereskedők csak akkor lehetnek sikeresek, ha folyamatosan fejlesztenek a versenyképesség érdekében, és az árak alacsonyan tartása helyett a szolgáltatás minőségén javítanak. A kihívásokra és a lehetséges megoldásokra Zabari István, a Lumenet alapító-tulajdonosa, egyben az Ecommerce Hungary alelnöke, valamint Perényi András, a Webshippy kiszervezett logisztikai cég ügyvezetője hívta fel a figyelmet.
A pandémia idején a kereskedelmi szektor hatalmas változáson ment keresztül, gombamód kezdtek szaporodni a webshopok, sok kereskedőnek egyik napról a másikra kellett átállnia az online térben való értékesítésre ahhoz, hogy talpon tudjon maradni. Sokan azonban nem vették figyelembe, hogy milyen extra szolgáltatásokat kíván meg az e-kereskedelem, ha sikeresen akarnak teljesíteni. „Az online értékesítésben például felmerül a csomagolóasztalok, az ügyfélszolgálat, a futárcégek vagy adott esetben saját futárok szükségessége, illetve további magas költségű technikai fejlesztéseket kell megvalósítani. Ha ezek a területek nincsenek megfelelően kezelve, a vásárlók nem fognak minőségi szolgáltatást kapni, és elpártolnak az adott üzlettől” – hangsúlyozta Zabari István.
Ezen a ponton érdemes elgondolkozni, hogy a megfelelő beruházással és fejlesztésekkel képes-e a cég a megfelelő minőségben és kellő gyorsasággal teljesíteni a rendeléseket, kezelni az ügyfeleket, vagy érdemes olyan partnert találni, amely ezekre a területekre specializálódott. Mindezeket számításba véve döntött úgy a világítástechnikai webáruház, hogy együttműködésre lép a Webshippy robotizált fulfillment center szolgáltatóval. A stratégiai megállapodás keretében a jövőben a Webshippy látja el a cég teljes logisztikai tevékenységét Magyarországon és Szlovákiában, a Lumenet pedig évtizedes törékenyáru-kezelési és marketplace-tapasztalatával segíti partnere töretlen fejlődését.
„Az együttműködésünk egyik legnagyobb előnye, hogy elkerülhetjük a termékek kiszállításának csúszását. Például az októbertől decemberig tartó időszakban rendszeresen kihívást okozott, hogy a rendeléseket időben fel tudjuk dolgozni, becsomagolni és kiszállítani. Emellett a közös projekt, illetve az online kereskedelem másik különlegessége, hogy lehetőségünk van bizonyos termékek forgási sebességének a felgyorsítására” – mutatott rá a világítástechnikai cég ügyvezetője. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a hagyományos üzletekben időnként eladhatatlannak tűnő termékekre is meg lehet találni az online térben a vásárlókat.
A Lumenet évente majd 100 ezer rendelést teljesít, egy csomagban átlagosan hat darab termék van. A vásárlóknak nem okoz hátrányt, hogy mostantól a személyes vásárlás helyett csak online rendelhetnek, hiszen a Webshippyvel való együttműködés révén lehetőség nyílik még aznapi kiszállítással hozzájutni a kívánt termékekhez. „A közös munkával előáll az ideális állapot, amikor mindenki azt teheti, amihez a legjobban ért. Mi az értékesítéssel és a szakmai tanácsadással foglalkozhatunk, míg a Webshippy a logisztika és a kiszállítás legmagasabb minőségű kivitelezésével” – fűzte hozzá Zabari István.
Az e-kereskedelem piaca folyamatos növekedésben van, a tavalyi plusz 30 százalék után az idén további dinamikus bővülést látunk
– vetítette előre Perényi András, a Webshippy ügyvezetője. Meglátása szerint a hazai vásárlókról elmondható, hogy már nem az a lényeges, hogy valamit minél olcsóbban tudjanak megvásárolni, sokkal inkább az adott termék minősége, mindez pedig a szolgáltatásokra is igaz. Már nem csupán a szállítás díja a meghatározó a választásnál, hanem az is, hogy az minél gyorsabban és gördülékenyebben történjen. A partnereinknek és a vásárlóknak is kényelmesebb és előnyösebb, hogy adott esetben már a rendelés napján ki tudjuk szállítani a csomagokat” – jelentette ki a cégvezető. Hozzátette: fulfillment centereikben olyan robotizált rendszerekkel valósítják meg a rendelések összekészítését, mint amilyeneket az Alibaba vagy az Amazon is használ, ezzel növelve az általuk képviselt webáruházak versenyképességét.
Tavaly Magyarország e-kereskedelmi piacának forgalma bővült a legnagyobb mértékben Észtország után Európában. A növekedés mintegy 29 százalékot tett ki, és ezzel a hazai piac meghaladta az 1200 milliárd forintos szintet – ez a Future Trade Budapest konferencián hangzott el. Jesse Weltevreden amszterdami e-commerce-kutató európai kitekintése szerint a hazai online vásárlók penetrációja 74 százalék körül van, ezzel az öreg kontinens középmezőnyébe tartozunk, olyan piacokat megelőzve, mint Lengyelország, Horvátország, Spanyolország, Görögország vagy éppen a szomszédos Ausztria.
Lakosságarányosan Hollandiában, Dániában, Norvégiában és Svédországban vásárolnak a legtöbben online. A szakértő felhívta a figyelmet, hogy a pandémia alatt tapasztalható jelentős e-kereskedelmi forgalombővülés nem állt meg tavaly sem, amikor 450-ről 520 milliárd euróra nőtt a piac, az idén pedig plusz 52 milliárd várható. Tavaly folytatódott a könyv, a digitális játékok, a film és a szórakozás kategóriájának növekedése, de ugyancsak jelentős sikereket ért el az otthonnal és kerttel kapcsolatos termékek piaca, miközben a korábban kevésbé jelentős ruházati és cipőkereskedelem felzárkózott az éllovasok mellé. A globális e-kereskedelem forgalmának 67 százaléka ma a top 100-as nemzetközi e-piactéren zajlik, olyan oldalakon, mint például az Aliexpress, a Wish, az eBay vagy az Amazon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.