Átvevőpontok, QR-kódok, érintésmentes fizetés és semmi készpénz. Egyre több üzletet lehet ezekkel a jellemzőkkel leírni. A vásárlás átalakult a pandémia alatt. A Business Insider arról írt, hogy az Egyesült Államokban a koronavírus-járvány katalizátora lett a kiskereskedelem reformjának. Vannak dolgok, amiket a szektor maga mögött hagyott és olyan folyamatok is, amik feléledtek hamvaikból az elmúlt években.
Az üzletek gyakorlatilag nemcsak a személyes kereskedésben érdekeltek már, hanem sokkal nagyobb hangsúlyt kapott az online vásárlás. Annak érdekében, hogy a webkereskedelem gyors és gördülékeny legyen több kiskereskedelmi lánc is elkezdett úgynevezett elosztóközponttá válni. Feltöltötték a készleteiket és az online befutott rendeléseket is maguk fogadják, dolgozzák fel és szállítják ki, ezzel kihagyva a folyamatból a központi raktárakat, vagy alvállalkozókat. A webkereskedelem így jelentősen felgyorsult és a vásárlók bizalmát is megerősítette a „sofa shopping” jelenségben.
Természetesen ez már nem csak a házhoz rendelésről szól. A vásárló kérheti a termékeket a munkahelyére, egy átvevő pontra, de akár magában az üzletben is átveheti. Az sincs kizárva, hogy a megvásárolt terméket az üzlet a kocsihoz viszi, miközben a vásárló ül a dugóban.
Ezek a szolgáltatások jelen voltak a pandémia előtt is, de a szerepüket jelentősen felerősítette a távolságtartás és a bezárás időszaka.
A koronavírus-járvány egyik legfontosabb szabálya az volt, hogy minél kevesebbet érintkezzünk másokkal. Ezt fokozatosan megtanulta mindenki és az üzletek is ráálltak erre a felfogásra. A hagyományos ügyfélszolgálatok vagy a vásárlás kora kifelé megy a köztudatból. Minden a sebességről, a kényelemről és természetesen az érintésmentességről szól.
Nem a kiskereskedelem éve volt 2022, vezet a LidlErőteljesen orrba vágta 2022 a kiskereskedelmi szektort. Az élelmiszer-értékesítés a gödör alján pattogott, az összesített számokat pedig finoman szólva csak az üzemanyag-értékesítés támasztotta. A piaci folyamatok szövevényességét jelzi, hogy a KSH kiigazított és a nyers adatai között a szokásosnál is nagyobb az eltérés. |
Az önkiszolgáló kasszák Magyarországon is szinte már minden üzletben megjelennek, illetve a készpénz szerepe is fokozatosan visszaszorul. Egyre többen használják a bankkártyájukat, vagy a telefonjukat a fizetéshez. Sok étteremben vagy bárban nem kell megvárni a pincért az étlappal, az asztalra felragasztott QR-kóddal gyorsan hozzá lehet férni a kínálathoz és a rendeléseket az Egyesült Államokban már így le is lehet adni.
Az amerikai vásárlók között 2021-ben végzett felmérésből az derült ki, hogy
a fogyasztók 85 százaléka gyorsabbnak és kényelmesebbnek érzi az önkiszolgáló rendszereket, 60 százalékuk egyenesen jobban szereti ezt a formát, mint a hagyományos pénztáros vásárlást.
Az üzletek számára az önkiszolgáló és az automata folyamatok költségcsökkentők, hiszen kevesebb alkalmazottra van szükségük, ami kisebb bérterhet jelent.
Az online és érintkezésmentes vásárlás terjedésével gondolhatnánk, hogy már nem is lesz szükség fizikai értelemben vett üzletekre, hiszen a fogyasztók a telefonjukról gyorsan elintézhetik a bevásárlást, de a gyakorlat azt mutatja, hogy ez nincs így. A vásárlók igénye megmaradt arra, hogy kimozduljanak az otthonukból és emberek közé menjenek, még akkor is, ha csak a nagy bevásárlást intézik. Viszont igényt tartanak a pandémia alatt kidolgozott kényelmi megoldásokra is.
Az Egyesült Államokban a Burlington diszkont kiskereskedő azt közölte, hogy 2023-ban 87 új üzletet tervez nyitni, a Ross Stores pedig 92 új telephellyel bővülne. A TJ Maxx és a Marshalls láncok tulajdonosa, a TJX 104 új üzletet nyitott 2022-ben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.