Olvasásból és szövegértésből, akárcsak a hetvenes-nyolcvanas években, ma is gyengék a magyar eredmények: harminc OECD-állam közül a 17–22. helyet érték el diákjaink a PISA teszten. Tíz évesen még állják a versenyt nemzetközi szinten, a 15 évesek körében azonban már erősen a középmezőnyben vagy az alatt teljesítenek.
Diplomásaink szövegértése átlagosan nincs magasabb szinten, mint a skandináv érettségizetteké. Több évtizedes időszakot nézve a magyar oktatás természettudományos téren az elsők közül szintén a középmezőnybe, matematikából pedig az alá „küzdötte le” magát. Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem tanára, a PISA Igazgató Tanácsának tagja szerint, ha az oktatás fejlesztése a mostani tempóban folytatódik, az eddigiekhez hasonló eredményekre számíthatunk.
Franciaországban, Dániában, Lengyelországban vagy Németországban ráébredtek arra, hogy az oktatás helyzetét tükröző felmérés milyen versenyképességi mutató, viszonyítási pont lett a fejlett világban. Arról árulkodik ugyanis, hogy a diákok a munkaerőpiac szempontjából mennyire alkalmazható tudást szereznek.
Még Magyar Bálint minisztersége idején született meg az a határozat, miszerint az alapkészségek (írás, olvasás, szövegértés, számolás) elsajátítása a hazai iskolákban se maradjon abba az alsó tagozaton, ellenkezőleg, az folytatódjon a felsőbb évfolyamokon is – csakúgy, mint általában a világ sikeresen teljesítő oktatási rendszereiben. A pedagógiai módszerrel együtt az ismeretanyag is megújításra szorul: a tananyag reprodukálása helyett a tanároknak a tudás alkalmazását kell megtanítaniuk.
Az új oktatási programcsomagok már ennek jegyében készültek. Kísérleti kipróbálásuk meg is kezdődött: 2013-ig azokat valamennyi iskolában alkalmazzák felmenő rendszerben (azaz évente növekvő számban); az eredmény 8–10 év elteltével lesz mérhető. Az oktatáspolitikai vezetők mindezt úgy értékelik, hogy megkezdődött a minőségi munka feltételeinek a megteremtése. A legfontosabb kérdésre azonban nincs megnyugtató válasz: kik fogják majd elvégezni a minőségi munkát? A tudástársadalom építése az óvodákban, iskolákban kezdődik – magas színvonalú, a pályára alkalmas, a legmodernebb pedagógiai módszereket alkalmazó tanárokra lenne szükség. Ennek feltétele a minőségi szelekció, a kellő fizetés – hogy valóban a legkiválóbbakat vonzza a pedagógusi pálya –, s a magas társadalmi presztízs. Ma Magyarországon mindhárom hiánycikk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.