BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevesebb gyerek, több deviancia - A magánéletre is kihat a válság

Kevesebb gyerek, több deviancia. A magánélet legintimebb döntéseire is kihat a gazdasági helyzet. A Figyelő cikke a válság társadalmi vonatkozásaira hívja fel a figyelmet.

Az elsők között vélhetően a luxuskiadásokon fognak spórolni az emberek: a nyaraláson, szórakozáson, kultúrán és persze a gépkocsin, mint azt az autógyárak gondjai is érzékeltetik. Ha a recesszió tartós lesz, s a munkanélküliség fokozódik a fejlett államokban, akkor a vendégmunkások egy része feleslegessé válik. A cégek ilyenkor a saját államuk polgárait részesítik előnyben, illetve azok várhatóan olyan, rosszabbul fizetett munkákat is hajlandóak lesznek elvégezni, amelyeket eddig a külföldiekre hagytak.

A munkanélküliség növekedésére pedig mindenütt számítanak: világszerte már dübörög a leépítési hullám, a pénzügyi szektor mellett az autógyárak, az elektronikai cégek és a reálszféra más vállalatai is érintettek. Az alacsony végzettségűek foglalkoztatási helyzete tovább romlik, hiszen az ő helyükre beléphetnek a képzettebbek. Szűkül a középosztály, az egyenlőtlenségek nőnek. A leszakadó régiók helyzete tovább fog romlani.

A családokon belül is sokkal nagyobb ilyenkor az összetartás, a rokonok között erősödik a kölcsönös áldozatvállalási készség. Továbbá: megjósolhatóan vissza fog esni a válások száma, különösen az eddig jobb módúnak számító polgárság körében. Ha a krízis hosszan tart, a szociológia által leírt klasszikus devianciák és mentális zavarok – depresszió, alkoholizmus, bűnözés, öngyilkosság – is erősödhetnek.

A válságnak azonban pozitív hatásai is lesznek. Karácsony Gergely szociológus, a Medián kutatási igazgatója arra számít, hogy a sokkhatástól fejlődik a hazai lakosság jelenleg elég alacsony szintű pénzügyi kultúrája.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.