BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Többen térnek meg a válság hatására?

A krízis szükséges, de nem elégséges feltétele a megtérésnek. Az új hívők egyre tudatosabban választanak vallást és felekezetet: fontos szempont például, hogy milyen érzelmi törődést nyújt a közösség – írja a Magyar Narancs.

A Hetilap a Szegedi Hittudományi Főiskola folyóiratának egy tavalyi számát idézi, ahol csaknem 130 fiatal és felnőtt korú katolikus megtérő motivációját vizsgálta. A leggyakoribb előzmény egy nagy hatású találkozás volt valamely hívővel, közösséggel, a személyes válság csak a harmadik ok.

Máthé-Tóth András szociológus szerint viszont összességében több a nehéz élethelyzetből kiutat kereső, menekülő tipusú megtérő, mint aki előtt „egyszer csak felragyog valami”. A Hit Gyülekezeténél is úgy tapasztalják, hogy valamilyen személyes krízis gyakran közrejátszik. „Isten fenyítéke egyben segítség, sokan csak így tudnak szembenézni az életükkel” – magyarázza Ruff Tibor lelkész és teológus, az Új Exodus című magazin felelős szerkesztője.

A megoldatlan kamaszkori identitáskrízis is végződhet megtéréssel. Odú és kelepce című doktori értekezésében Szenes Márta, a Szegedi Tudományegyetem Pszichológiai Intézetének adjunktusa az úgynevezett új vallási mozgalmakhoz megtért 18-25 éves fiatalok életútját elemezve több közös pontot talált. Az apa jellemzően autoriter, az anya bizonytalan, gyakran képtelenek az érzéseket kimutatni, előfordul fizikai erőszak és a válás is. Egy részük gátlásos és nincs szexuális tapasztalata, a másik a megtérés előtt sűrűn váltogatta a partnereit, kiábrándult és bűntudatos volt.

Fabiny Tamás evangélikus püspök szerint kritikus időkben itthon nő a megtérők száma, példa erre a második világháborút követő ébredési mozgalom. Nyugat-Európában a harminc év alattiak között csökken az istenhit, nálunk ebben a korosztályban a régióban végzett kutatási adatok szerény növekedést mutattak. Az új hívők pedig egyre tudatosabban választanak gyülekezetet.

„Csökken a jelentőssége, ki mibe született, erősödik a szupermarket-szemlélet. Megnézik a kínálatot, de érzelmi alapon döntenek” – állítja a Magyar Narancsnak Sztanó Péter, az Evangéliumot Minden Otthonba Alapítvány titkára. „Piacszerzésben” az új vallási mozgalmak aktívabbak, a történelmi egyházak utánpótlását döntően a hívők gyermekei adják.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.