Nyakó István, az MSZP szóvivője az MTI-nek azt mondta, hogy a kampány végeztével, amikor "megvan a kassza", állnak majd azzal a nyilvánosság elé. Utalt arra, az MSZP törvényi kötelezettsége, hogy költségvetésével elszámoljon az Állami Számvevőszék felé, ezt az elszámolást nyilvánosságra hozzák a Magyar Közlönyben.
A szóvivő megjegyezte, hogy azok a pártok, amelyek eddig a kampányköltségek csökkentése mellett érveltek az európai parlamenti választások előtt, már régen kampányolnak gigaposztereken.
Kitért arra, hogy a szocialista párt májusban kezdi hivatalosan a kampányt, de már gyűjti az ajánlószelvényeket és Göncz Kinga, a párt EP-listájának vezetője személyesen is felhívott legális adatbázisból származó telefonszámokat - fűzte hozzá.
A Fidesz maximum 100 millió forintot költ el a kampányban. Nyitrai Zsolt, a Fidesz szakpolitikusa az MTI-nek azt mondta, nem értenek egyet azzal, hogy nincsen költési limit az EP-kampányban. Ezért javasolták korábban a Fidesz által kezdeményezett ötpárti tárgyaláson, hogy pártonként 100 millió forintban korlátozzák az európai parlamenti választások kampánykiadásait és rövidítsék 30 napra a kampányidőszakot.
Nyitrai Zsolt azt mondta, az utolsó pillanatig bíznak abban, hogy a pártok képesek lesznek megállapodni erről, a Fidesz viszont ettől függetlenül tartja magát saját javaslatához, maximum 100 millió forintot költ el, a klasszikus politikai hirdetéseken alapuló kampányt pedig csak májusban kezdi el - idézi a távirati irodát a BAMA.
A Fidesz korábban ötpontos csomagot javasolt: e szerint bevezetnék a kampányszámlát és pártonként 100 millió forintban határoznák meg az EP-választási kampányban elkölthető pénzt. Emellett gátat szabnának a közpénzből folytatott kormányzati kampánynak, valamint a jelenlegi 72 nap helyett 30 napra korlátoznák a kampányidőszakot, amely alatt a kereskedelmi médiumokban nem lehetne politikai hirdetést közzétenni.
Halász Zsuzsa, a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) szóvivője azt közölte a távirati irodával, hogy mivel jelöltjei a Fidesz EP-listáján szerepelnek, s a kampány is közös lesz, a pártnak önálló választási kasszája sem lesz.
Horn Gábor, az SZDSZ kampányfőnöke azt mondta az MTI-nek, hogy a párt kampányköltségvetése körülbelül 100 millió forintos nagyságrendű lesz, de pontos adatot majd csak a kampány lezárultával tudnak mondani.
Az MDF még annyit sem fordít a június 7-i európai parlamenti választások kampányára, mint az országgyűlési választások kampányára - mondta Viniczai Tibor, a párt kampányfőnöke az MTI-nek. Hozzátette: majd csak a kampány lezárulta után tudja pontosan megmondani, hogy mennyit fordítottak az EP-kampányra. Az MDF 22 jelöltet indít az európai parlamenti választásokon.
A kampány menete
A hivatalos kampány Magyarországon március 26-án vette kezdetét, amikor Sólyom László június 7-ére írta ki a magyarországi európai parlamenti választásokat. Tóth Zoltán választási szakértő korábban az MTI-nek elmondta: az Országgyűlés nem szabályozta, hogy az európai parlamenti választáson induló pártok mennyit költhetnek a kampányukra.
A szakember ezzel összegfüggésben arra hívta fel a figyelmet, hogy az EP-választáson nem érvényes az országgyűlési választásokra vonatkozó szabályozás, amely jelöltenként egymillió forintos keretet biztosít.
Mint elmondta, konkrétan a június 7-ei EP-választási kampányhoz állami költségvetési támogatást nem kapnak a pártok, saját belátásuk szerint dönthetnek arról, mennyit költenek jelöltjeik illetve pártjuk népszerűsítésére. Tóth Zoltán szerint ebben a helyzetben a pártok számára "erkölcsileg irányadó" az országgyűlési választás kampányszabályozása lehet.
A mostani EP-választáson a pártok a listáikon legfeljebb 66 jelöltet állíthatnak, közülük az első 22 kerül fel a szavazólapra. (Magyarország összesen 22 képviselőt küldhet az Európai Parlamentbe.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.