BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ki és mennyiért kampányol? Az MSZP még nem közli, a Fidesz 100 millióval számol

Nyakó István, az MSZP szóvivője az MTI-nek azt mondta, hogy a kampány végeztével, amikor "megvan a kassza", állnak majd azzal a nyilvánosság elé. Utalt arra, az MSZP törvényi kötelezettsége, hogy költségvetésével elszámoljon az Állami Számvevőszék felé, ezt az elszámolást nyilvánosságra hozzák a Magyar Közlönyben. 

A szóvivő megjegyezte, hogy azok a pártok, amelyek eddig a kampányköltségek csökkentése mellett érveltek az európai parlamenti választások előtt, már régen kampányolnak gigaposztereken. 

Kitért arra, hogy a szocialista párt májusban kezdi hivatalosan a kampányt, de már gyűjti az ajánlószelvényeket és Göncz Kinga, a párt EP-listájának vezetője személyesen is felhívott legális adatbázisból származó telefonszámokat - fűzte hozzá. 

A Fidesz maximum 100 millió forintot költ el a kampányban. Nyitrai Zsolt, a Fidesz szakpolitikusa az MTI-nek azt mondta, nem értenek egyet azzal, hogy nincsen költési limit az EP-kampányban. Ezért javasolták korábban a Fidesz által kezdeményezett ötpárti tárgyaláson, hogy pártonként 100 millió forintban korlátozzák az európai parlamenti választások kampánykiadásait és rövidítsék 30 napra a kampányidőszakot. 

Nyitrai Zsolt azt mondta, az utolsó pillanatig bíznak abban, hogy a pártok képesek lesznek megállapodni erről, a Fidesz viszont ettől függetlenül tartja magát saját javaslatához, maximum 100 millió forintot költ el, a klasszikus politikai hirdetéseken alapuló kampányt pedig csak májusban kezdi el - idézi a távirati irodát a BAMA. 



A Fidesz korábban ötpontos csomagot javasolt: e szerint bevezetnék a kampányszámlát és pártonként 100 millió forintban határoznák meg az EP-választási kampányban elkölthető pénzt. Emellett gátat szabnának a közpénzből folytatott kormányzati kampánynak, valamint a jelenlegi 72 nap helyett 30 napra korlátoznák a kampányidőszakot, amely alatt a kereskedelmi médiumokban nem lehetne politikai hirdetést közzétenni. 

Halász Zsuzsa, a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) szóvivője azt közölte a távirati irodával, hogy mivel jelöltjei a Fidesz EP-listáján szerepelnek, s a kampány is közös lesz, a pártnak önálló választási kasszája sem lesz. 

Horn Gábor, az SZDSZ kampányfőnöke azt mondta az MTI-nek, hogy a párt kampányköltségvetése körülbelül 100 millió forintos nagyságrendű lesz, de pontos adatot majd csak a kampány lezárultával tudnak mondani. 

Az MDF még annyit sem fordít a június 7-i európai parlamenti választások kampányára, mint az országgyűlési választások kampányára - mondta Viniczai Tibor, a párt kampányfőnöke az MTI-nek. Hozzátette: majd csak a kampány lezárulta után tudja pontosan megmondani, hogy mennyit fordítottak az EP-kampányra. Az MDF 22 jelöltet indít az európai parlamenti választásokon. 

A kampány menete

A hivatalos kampány Magyarországon március 26-án vette kezdetét, amikor Sólyom László június 7-ére írta ki a magyarországi európai parlamenti választásokat. Tóth Zoltán választási szakértő korábban az MTI-nek elmondta: az Országgyűlés nem szabályozta, hogy az európai parlamenti választáson induló pártok mennyit költhetnek a kampányukra. 

A szakember ezzel összegfüggésben arra hívta fel a figyelmet, hogy az EP-választáson nem érvényes az országgyűlési választásokra vonatkozó szabályozás, amely jelöltenként egymillió forintos keretet biztosít. 

Mint elmondta, konkrétan a június 7-ei EP-választási kampányhoz állami költségvetési támogatást nem kapnak a pártok, saját belátásuk szerint dönthetnek arról, mennyit költenek jelöltjeik illetve pártjuk népszerűsítésére. Tóth Zoltán szerint ebben a helyzetben a pártok számára "erkölcsileg irányadó" az országgyűlési választás kampányszabályozása lehet. 

A mostani EP-választáson a pártok a listáikon legfeljebb 66 jelöltet állíthatnak, közülük az első 22 kerül fel a szavazólapra. (Magyarország összesen 22 képviselőt küldhet az Európai Parlamentbe.)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.