Amennyiben július végén a kormány kiemelt projektnek minősíti, és a pályázat elnyeri a támogatást, elkezdődhet a rendszer kialakítása. A múlt héten Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes előterjesztése alapján a Fővárosi Közgyűlés úgy döntött, hogy Budapesten is kiépülhet a nyugat-európai mintájú közösségi kerékpárkölcsönző-rendszer.
Az Európai Uniós támogatásból megvalósuló projekt – a nemrég elfogadott új parkolási rendelet mellett – egyik fontos alappillére lehet az új fővárosi közlekedési rendszernek. Hagyó Miklós kifejtette: „A megfelelő életminőség és a mobilitás érdekében versenyképes alternatívát kell nyújtani és rávenni az emberek nagy részét arra, hogy autó helyett vasúttal, metróval, villamossal és nem utolsó sorban kerékpárral közlekedjenek. A kerékpárkölcsönző-rendszer kialakítása is része annak a folyamatnak, amellyel a főváros vezetése igyekszik ösztönözni az alapvető és elkerülhetetlen közlekedési szemléletváltást.”
A kerékpárkölcsönző megteremtése a közlekedési állapotok mellett a fővárosi levegő minőségére is jótékony hatású szolgáltatás lesz. A közvélemény egyértelműen támogatja a rendszer mielőbbi bevezetését.
A felmérések tanúsága szerint a fővárosiak több mint 60 százaléka szívesen venné igénybe a szolgáltatást, vagy legalábbis erőteljesen igényelné a létrehozását. A Fővárosi Önkormányzat szakemberei több európai nagyvárosban tanulmányozták a rendszer működését. A barcelonai, londoni, bécsi, párizsi és németországi kedvező tapasztalatok alapján jutottak arra a következtetésre, hogy a sikerrel működő megoldást Magyarországon is érdemes bevezetni. A fővárosban kiépítendő rendszer célja megegyezik az említett helyszíneken működőkkel: azt kívánja ösztönözni, hogy a belső városrészeken zajló rövid távú utazások egy része kerékpárral történjék. Azon túl, hogy a felhasználók ezzel jelentős időt takaríthatnak meg, a környezetszennyezés is csökkenne.
A rendszer hatékonyan egészíti ki a meglévő kerékpáros hálózatot, visszaszorítja az egyéni közlekedés mértékét, valamint a gyalogos és a közösségi közlekedés egy részét is kiválthatja. A terhelés megosztásával, így közvetve a közösségi közlekedés színvonalának növeléséhez is hozzájárulhat. A kerékpárkölcsönző-rendszer működésének részleteit a nyugat-európai minták alapján dolgozták ki a szakemberek. Európában kétfajta kölcsönző rendszer működik: az egyik Bécsben, Párizsban, Barcelonában, a másik Németországban.
Előzetes tanulmányok alapján a bécsi, párizsi, vagy barcelonai rendszert érdemes Budapesten megvalósítani, ami egy zárt kölcsönző – úgynevezett dokkoló – rendszer, és legkisebb működési területe közel 7 négyzetkilométer. Ez Budapesten a Nagykörút és a Duna által határolt területet jelentené, kiegészítve a Petőfi és a Margit híd közti budai Duna-parti sávval, valamint a margitszigeti bejáróval.
A bevezetéshez 1.009 kerékpárt és kezdetben a belső városrészeken, átlagosan 300-500 méterenként elhelyezett – összesen 73 – dokkoló-állomást ítélnek szükségesnek a szakemberek. A rendszer megvalósításának tervezett költsége bruttó 1,3 milliárd forint, amelyhez a szükséges bruttó 420 millió forint önerő, amit a Fővárosi Önkormányzat biztosít.
A beruházás tervezett költsége tartalmazza a dokkoló-állomások kialakítását (tervezést és kivitelezést), a kerékpárok beszerzését, a biztonsági térfigyelő kamerarendszer kiépítését, és a rendszer üzemeltetéséhez szükséges logisztikai járművek beszerzését, valamint a műhely- és ügyfélszolgálati funkciókat is ellátó központi iroda s a megfelelő software kialakításának költségeit. A lopások és a rongálások megelőzése érdekében a kölcsönkerékpárok használata előzetes regisztrációt igényelne.
A külföldi tapasztalatok alapján a díjrendszer két részből állna: egy alacsony, éves előfizetési díjból, megközelítőleg 5000 forintból, és egy használat alapú útdíjból. A szolgáltatást az első fél órában ingyen, a második fél órában egy BKV-jegy áráért, a harmadik fél órában 2 BKV-jegy áráért lehetne igénybe venni, azt követően pedig időarányosan emelkedő díjakkal ösztönöznék a kerékpárok gyors „forgását".
A vidékről és külföldről Budapestre érkező látogatók érdekében a tervek között szerepel, hogy bankkártyával is igénybe lehessen venni a szolgáltatást. A pályázat benyújtását követően, a Pro Regio kedvező elbírálása után a javaslat már kiemelt projektként kerülhet július végén a kormány elé. Célszerű lenne, ha főváros a projektet a Fővárosi Önkormányzat 100%-os tulajdonában álló projektcégén keresztül valósíthatná meg. Ez esetben az önerő bruttó 420 millió Ft helyett nettó 160 millió Ft lehetne. Kedvező esetben az új közösségi kerékpárkölcsönző-rendszer működése már jövő ősszel megkezdődhet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.