BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Akár már jövő ősszel lehet közösségi kerékpárkölcsönző Budapesten

Újabb előrelépés a budapesti közösségi kerékpárkölcsönző-rendszer ügyében. Hagyó Miklós előterjesztése nyomán a Fővárosi Közgyűlés múlt heti döntésének megfelelően a Fővárosi Önkormányzat ma benyújtotta javaslatát az Európai Uniós pályázat feldolgozását végző Pro Régiónak - olvasható a Főpolgármester-helyettesi Sajtóiroda közleményében.

Amennyiben július végén a kormány kiemelt projektnek minősíti, és a pályázat elnyeri a támogatást, elkezdődhet a rendszer kialakítása. A múlt héten Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes előterjesztése alapján a Fővárosi Közgyűlés úgy döntött, hogy Budapesten is kiépülhet a nyugat-európai mintájú közösségi kerékpárkölcsönző-rendszer.

Az Európai Uniós támogatásból megvalósuló projekt – a nemrég elfogadott új parkolási rendelet mellett – egyik fontos alappillére lehet az új fővárosi közlekedési rendszernek. Hagyó Miklós kifejtette: „A megfelelő életminőség és a mobilitás érdekében versenyképes alternatívát kell nyújtani és rávenni az emberek nagy részét arra, hogy autó helyett vasúttal, metróval, villamossal és nem utolsó sorban kerékpárral közlekedjenek. A kerékpárkölcsönző-rendszer kialakítása is része annak a folyamatnak, amellyel a főváros vezetése igyekszik ösztönözni az alapvető és elkerülhetetlen közlekedési szemléletváltást.”

A kerékpárkölcsönző megteremtése a közlekedési állapotok mellett a fővárosi levegő minőségére is jótékony hatású szolgáltatás lesz. A közvélemény egyértelműen támogatja a rendszer mielőbbi bevezetését.

A felmérések tanúsága szerint a fővárosiak több mint 60 százaléka szívesen venné igénybe a szolgáltatást, vagy legalábbis erőteljesen igényelné a létrehozását. A Fővárosi Önkormányzat szakemberei több európai nagyvárosban tanulmányozták a rendszer működését. A barcelonai, londoni, bécsi, párizsi és németországi kedvező tapasztalatok alapján jutottak arra a következtetésre, hogy a sikerrel működő megoldást Magyarországon is érdemes bevezetni. A fővárosban kiépítendő rendszer célja megegyezik az említett helyszíneken működőkkel: azt kívánja ösztönözni, hogy a belső városrészeken zajló rövid távú utazások egy része kerékpárral történjék. Azon túl, hogy a felhasználók ezzel jelentős időt takaríthatnak meg, a környezetszennyezés is csökkenne.

A rendszer hatékonyan egészíti ki a meglévő kerékpáros hálózatot, visszaszorítja az egyéni közlekedés mértékét, valamint a gyalogos és a közösségi közlekedés egy részét is kiválthatja. A terhelés megosztásával, így közvetve a közösségi közlekedés színvonalának növeléséhez is hozzájárulhat. A kerékpárkölcsönző-rendszer működésének részleteit a nyugat-európai minták alapján dolgozták ki a szakemberek. Európában kétfajta kölcsönző rendszer működik: az egyik Bécsben, Párizsban, Barcelonában, a másik Németországban.

Előzetes tanulmányok alapján a bécsi, párizsi, vagy barcelonai rendszert érdemes Budapesten megvalósítani, ami egy zárt kölcsönző – úgynevezett dokkoló – rendszer, és legkisebb működési területe közel 7 négyzetkilométer. Ez Budapesten a Nagykörút és a Duna által határolt területet jelentené, kiegészítve a Petőfi és a Margit híd közti budai Duna-parti sávval, valamint a margitszigeti bejáróval.

A bevezetéshez 1.009 kerékpárt és kezdetben a belső városrészeken, átlagosan 300-500 méterenként elhelyezett – összesen 73 – dokkoló-állomást ítélnek szükségesnek a szakemberek. A rendszer megvalósításának tervezett költsége bruttó 1,3 milliárd forint, amelyhez a szükséges bruttó 420 millió forint önerő, amit a Fővárosi Önkormányzat biztosít.

A beruházás tervezett költsége tartalmazza a dokkoló-állomások kialakítását (tervezést és kivitelezést), a kerékpárok beszerzését, a biztonsági térfigyelő kamerarendszer kiépítését, és a rendszer üzemeltetéséhez szükséges logisztikai járművek beszerzését, valamint a műhely- és ügyfélszolgálati funkciókat is ellátó központi iroda s a megfelelő software kialakításának költségeit. A lopások és a rongálások megelőzése érdekében a kölcsönkerékpárok használata előzetes regisztrációt igényelne.

A külföldi tapasztalatok alapján a díjrendszer két részből állna: egy alacsony, éves előfizetési díjból, megközelítőleg 5000 forintból, és egy használat alapú útdíjból. A szolgáltatást az első fél órában ingyen, a második fél órában egy BKV-jegy áráért, a harmadik fél órában 2 BKV-jegy áráért lehetne igénybe venni, azt követően pedig időarányosan emelkedő díjakkal ösztönöznék a kerékpárok gyors „forgását".

A vidékről és külföldről Budapestre érkező látogatók érdekében a tervek között szerepel, hogy bankkártyával is igénybe lehessen venni a szolgáltatást. A pályázat benyújtását követően, a Pro Regio kedvező elbírálása után a javaslat már kiemelt projektként kerülhet július végén a kormány elé. Célszerű lenne, ha főváros a projektet a Fővárosi Önkormányzat 100%-os tulajdonában álló projektcégén keresztül valósíthatná meg. Ez esetben az önerő bruttó 420 millió Ft helyett nettó 160 millió Ft lehetne. Kedvező esetben az új közösségi kerékpárkölcsönző-rendszer működése már jövő ősszel megkezdődhet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.